شناسهٔ خبر: 30073732 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

گام‌های هفت گانه جهت بهینه سازی، ساماندهی جذب و ارتقاء عضویت بسیجیان

صاحب‌خبر -
مقدمه:
مطابق با آیین امه اجرایی سازمان بسیج مستضعفین وظیفه اصلی پایگاه‌ها جذب، ارتقاء، سازماندهی و به کارگیری آحاد ملت می‌باشد. هجمه سنگین استکبار جهانی در جهت بی انگیزه نمودن جوانان در دفاع از انقلاب و تضعیف روحیه بسیجیان و از طرف دیگر بی برنامگی برخی پایگاه‌های بسیج در جهت جذب و سازماندهی نیروی مومن و انقلابی و پای کار سبب شده است برخی از پایگاه‌ها به عنوان صفی‌ترین رده در جذب نیرو با مشکل مواجه گردند. بدین منظوره حوزه مقاومت بسیج فجر در راستای ایفای رسالت خود در جهت تحکیم پایگاه‌ها برنامه‌ای را برای شکوفا نمودن و فعال شدن بیشتر پایگاه‌ها طراحی و تدوین نموده است. هر چند در نگاه اول راهکار‌های پیشنهادی ساده و پیش پا افتاده به نظر رسد، ولیکن مشکل بسیاری از پایگاه‌ها در جذب و تثبیت نیرو با رعایت این اصول رفع می‌گردد.
طرح مسئله:
کاهش قابل توجه آمار جذب پایگاه‌ها و مساجد و عدم سازماندهی بهینه بسیجیان
راهکار پیشنهادی:
شورای قشر حوزه مقاومت بسیج فجر به دنبال احساس تکلیف سازمانی و انقلابی خود و با احصاء گزارشات و راهکار‌های متعدد از سوی بسیجیان در نهایت طرحی را جهت ارسال به پایگاه‌ها ارائه نموده است. مطابق با با این طرح پایگاه‌ها در وهله اول با رعایت گام به گام می‌توانند قدم‌هایی را در جهت رفع این مشکل بردارند:
گام اول:تعیین مسئول شب
یکی از موضوعات بسیار مهم و مغفول مانده در طول چند سال اخیر در سطح پایگاه ها، عدم وجود مسئول شب و ثبت ورود و خروج اعضا در پایگاه هاست. حضور مسئول شب در روز‌های تعیین شده از سوی فرمانده پایگاه می‌تواند از تعطیلی و بسته بودن درب پایگاه به عنوان اولین گام جلوگیری به عمل آورد و فعال بودن پایگاه را به بیرون مخابره کند که طی این طرح پایگاه‌ها حد اقل ۳ روز در هفته باید دارای مسئول شب بوده و درب پایگاه را باز نمایند.
گام دوم:تعیین روز حضور مسئول سرمایه انسانی و تعلیم و تربیت
مسئولین سرمایه انسانی و تعلیم و تربیت به عنوان دو رکن اصلی در پایگاه در حوزه جذب، سازماندهی و آموزش می‌بایست فعالیت بیشتری در پایگاه داشته باشند. با توجه به اهمیت این موضوع مسئولین سرمایه انسانی و تعلیم و تربیت باید در وهله اول دارای حکم مسئولیت بوده و در وهله دوم حد اقل دو روز در هفته و در روز‌های مشخص شده و نصب شده در بورد در پایگاه حضور داشته باشند.
گام سوم:رعایت نظام آراستگی ظاهر محیط اداری
پایگاه بسیج به عنوان صفی‌ترین رده به نوعی نماینده سپاه و بسیج در مسجد و محله تلقی می‌شود؛ لذا هرگونه بی نظمی. بی مبالاتی به پای سپاه و بسیج نوشته می‌شود. بدین منظور حفظ آراستگی ظاهر اداری به عنوان یکی از مولفه‌های نظم می‌تواند در نگاه اول پایگاه و مجموعه بسیج را دارای برنامه و نظم نمایش دهد و در جذب داوطلبین به ویژه مخاطبان خاص ایجاد انگیزه نماید؛ لذا بر مسئولین پایگاه مترتب است که نگاه ویژه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشند و محیط پایگاه را نظیف و تمیز نگه دارند.
گام چهارم: فراخوان‌های نوبه‌ای حفظ و انسجام (فراخوان فصلی گردان عاشورا)
تصور غلطی که در بسیج وجود دارد اینست که هر چه قدر فراخوان‌ها و برنامه‌ها کمتر باشد میل بسیجیان و حضور آن‌ها چشمگیر‌تر خواهد بود. این در حالی است که فراخوان‌های گردان عاشورا محور در سطح پایگاه و گردان بیت المقدس در سطح حوزه می‌تواند موجب حفظ و انسجام نیرویی و آشنایی با وظایف سازمانی و تشکیلاتی نیرو گردد. همچنین وجود چنین برنامه‌ای به صورت هدفمند می‌تواند بسیجیان به صورت چهره به چهره پای صحبت‌های فرمانده پایگاه خود بنشینند و در ضمن فرمانده پایگاه را با نیرو‌ها آشنا نماید. همچنین خلأ مباحث نظامی در سطح پایگاه‌ها که خود یک عامل جذابیت بوده و با شکل گیری گردان‌های امام حسین تقریبا رو به تعطیلی رفته و خود عاملی برای کاهش امار جذب شده است، با این برنامه جبران گردد؛ لذا دستورالعمل پیشنهادی برنامه به پیوست می‌باشد.
گام پنجم:به کارگیری بسیجیان در فعالیت‌های چند گانه
یکی از راه‌های حفظ و تثبیت نیرو در بسیج شناساندن عرصه‌های پیش روی عضویت فرد دربسیج می‌باشد که موجب می‌شود داوطلب و بسیجی با شناخت عرصه علاقه، توان و انگیزه خود را متناسب با آن تنظیم نموده و ایفای نقش کند. لیکن به علت ضعف کادر بسیج در شناساندن عرصه بسیاری از ظرفیت‌ها در سطح پایگاه و حوزه از دست می‌رود که این خود یکی از عوامل کاهش جذب جوان و بالتبع عدم تثبیت نیرو می‌باشد. بدین منظور به کارگیری بسیجیان در فعالیت‌های چندگانه پایگاه و ایجاد هویت سازمانی مثل سازندگی، عملیات، فرهنگی، ورزشی و ... می‌تواند عاملی برای جذب و تثبیت باشد.
گام ششم: ایجاد فرآیند مکاتبه اداری بین حوزه و پایگاه
روند فعلی ثبت سوابق در پایگاه‌ها و حوزه موجب شده است که کلیه مکاتبه اداری بین پایگاه و حوزه منحصر به ارسال ثبت سوابق باشد و فرد فعال می‌تواند بدون مراجعه به پایگاه جهت اخذ نامه به حوزه مراجعه نماید. این اتفاق در نگاه اول مثبت ارزیابی می‌شود، ولی در حقیقت هویت سازمانی پایگاه را مورد سوال قرار داده است و بسیاری از بسیجیان پایگاه و شورای آن را خیلی به حساب نمی‌آورند.
گام هفتم: افزایش ارتباط با مساجد بدون پایگاه

نتیجه گیری:
قطعا راهکار‌های بیشتری در جهت رفع مشکلات جذب و سازماندهی در بسیج وجود دارد که هرکدام در جای خود باارزش و قابل دفاع می‌باشد، ولی آنچه که در بین پایگاه‌های حوزه بسیج فجر مشاهده شده است با رعایت گام‌های این طرح تا مقدار قابل توجهی قابل حل می‌باشد. پایگاه بسیج به عنوان نماینده سپاه پاسداران در محله و با محوریت مسجد باید کانون جذب، به کارگیری و خدمت رسانی در محله باشد که در صورت عدم موفقیت سالیانه در جذب و سازماندهی نیرو پایگاه با مشکلات بسیاری همچون پیری، ریزش، تعطیلی و ... مواجه خواهد شد.
کاری از هیئت اندیشه ورز ناحیه مرکزی یزد

نظر شما