شناسهٔ خبر: 30070396 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مردم ژاپن به روابط تجاری با آمریکا بدبین‌تر شده‌اند

71129

در نظرسنجی امروز (چهارشنبه) موسسه گالوپ و روزنامه یومیوری مشخص شده که میزان احساس رضایت مردم این کشور در سال جاری میلادی درباره روابط توکیو با آمریکا به شکل چشمگیری بدتر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این نظرسنجی در حالی منتشر شده که گفته می‌شود علت اصلی نارضایتی مردم ژاپن از روابط با آمریکا بابت سیاست‌های خصمانه تجاری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا است.

این نظرسنجی سالانه نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از مردم ژاپن روابط تجاری میان کشور خود و آمریکا را خوب نمی‌دانند و این میزان رضایت از ۲۰۰۰ بسیار کم است.

ترامپ از سال ۲۰۱۶ که رئیس جمهوری آمریکا شده درباره مازاد تجاری ۶۹ میلیارد دلاری ژاپن با آمریکا شکایت کرده که بخش اعظم این شکایت بابت بخش خودروسازی است. واشنگتن و توکیو اوایل سال آتی میلادی مذاکرات جدید تجاری برگزار می‌کنند.

این نظرسنجی که در بازه زمانی ۲۶ نوامبر تا سوم دسامبر سال جاری میلادی برگزار شد،‌ نشان می دهد که ۳۹ درصد از مردم ژاپن فکر می‌کنند روابط بین آمریکا و ژاپن خوب است درحالیکه در نظرسنجی سال گذشته میلادی این میزان ۵۶ درصد بود.

این بالاترین میزان نارضایتی از سال ۲۰۰۰ است. همچنین ۳۹ درصد دیگر نیز گفتند که روابط بین دو کشور بد است درحالیکه در نظرسنجی سال گذشته میلادی این میزان تنها ۲۳ درصد بود.

در این نظرسنجی همچنین مشخص شد که ۳۰ درصد از ژاپنی ها می‌گویند به آمریکا اعتماد دارند درحالیکه در نظرسنجی سال گذشته میلادی این میزان ۳۹ درصد بود اما در همین نظرسنجی،‌۷۰ درصد آمریکایی‌ها گفتند که به ژاپن اعتماد دارند. همچنین ۵۰ درصد از آمریکایی‌های شرکت کننده در این نظرسنجی گفتند که روابط با ژاپن خوب و ۱۱ درصد گفتند که بد است.

۷۵ درصد از ژاپنی‌های شرکت کننده در این نظرسنجی گفتند که درخواست ترامپ از توکیو برای کاهش مازاد تجاری با آمریکا غیرقابل قبول است. ۶۵ درصد هم گفتند که ائتلاف امنیتی میان دو کشور ار برای امنیت منطقه آسیا-پاسیفیک مفید می دانند درحالیکه این میزان برای آمریکایی های شرکت کننده در این نظرسنجی ۷۰ درصد بود.

انتهای پیام

نظر شما