شناسهٔ خبر: 30070284 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان نشت ژنو را بررسی می کند

گام بلند کشورهای ضامن برای صلح سوریه

نشست کشورهای ضامن با توافق بر تشکیل کمیته قانون اساسی گامی در راستای رسیدن سوریه صلح و ثبات ماندگار است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل، فاطمه دوستدار: روسیه، ایران و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه نشست موفقیت آمیز سه جانبه ای را برای تشکیل کمیته قانون اساسی در ژنو برگزار کردند که این اقدام گامی موفق در راستای آینده سیاسی سوریه است.

 

برهمین اساس، «سرگئی لاوروف»،« مولود چاووش ‌اوغلو» و «محمد جواد ظریف» وزرای خارجه روسیه، ترکیه و ایران پس از بحث و تبادل نظر درباره مسایل مربوط به سوریه از جمله کمیته قانون اساسی، به مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو رهسپار شدند تا نتایج بررسی های خود به اطلاع «استفان دی ‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برساند و نشست چهارجانبه ای را در این خصوص برگزار کنند.

این نشست براساس توافق انجام شده در نشست سوچی انجام گرفت، چرا که سه کشور در سوچی توافق کرده بودند که نشستی را برای بررسی فهرست کمیته قانون اساسی متشکل از 150 نفر برگزار کنند.

 

برهمین اساس، در نشست ژنو فهرست 50 نفره مخالفان و 50 نفره دولت سوریه و 50 نفره شامل افراد دیگر بررسی شد و یک فهرست از همه بیشتر مورد توجه سه وزیر قرار گرفت که اسامی فعالان جامعه مدنی و مستقلین در آن نمود می کرد .لاوروف و اوغلو و ظریف درباره این فهرست بیشتر بحث و تبادل نظر کردند و به نظر می رسد که اسامی این فهرست مورد توافق روسیه- ایران و ترکیه نبود.

اما هنوز مشخص نیست که چه کسانی در سومین فهرست قرار داشتند که چانه زنی ها درباره این فهرست بیشتر بوده است و همچنین مشخص نیست که دو فهرست دیگر تا چه میزان مورد تایید این کشورها قرار گرفته است و احتمال می رود این فهرست دستخوش تغییر نیز شود.

 

در همین راستا، این سه کشور پس از پایان نشست خود با دی میستورا نشستی را برگزار کردند و فهرست نهایی اسامی نمایندگان جامعه مدنی سوریه در کمیته قانون اساسی این کشور را به نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه ارایه دادند.

دی میستورا از ژانویه گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا قبل از پایان ماموریت چهار ساله اش که پایان ژانویه 2019 میلادی انجام خواهد گرفت، به توافقی درباره تشکیل این کمیته 150 نفره دست یابد .

 

دی میستوار می خواهد که جدیدترین رویدادهای مسایل مربوط به سوریه و نشست ژنو را امروز (چهارشنبه 28 آذر) به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد اطلاع دهد و فردا پنجشنبه(29 آذر) گزارشی را به شورای امنیت ارایه خواهد داد.

براساس توافق کشورهای ضامن اولین نشست کمیته قانون اساسی سوریه در اوایل سال آینده میلادی برگزار می شود و دی میستورا می تواند قبل از پایان ماموریتش شکل گیری روند سیاسی در سوریه را ببیند و پس از این مدت طولانی ماموریت به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه کاری موفق در کارنامه اش داشته باشد.

 

با تشکیل این کمیته در اوایل سال آینده، فرآیند صلح در سوریه قابل اجرا می شود و اولین گام برای حل بحران برداشته می شود.

 

برهمین اساس، کشورهای ضامن دستیابی به یک فهرست قابل قبول در این نشست را مثبت ارزیابی کردند و قرار است یک آیین کار برای تضمین فعالیت مستمر و موثر این کمیته تدوین شود.

 

اعضای این کمیته باید با آرامش و مشارکت سازنده در این فرآیند سیاسی تصمیماتی واحد و همسو برای استقلال و اتحاد کشور خود اتخاذ کنند تا با مشکلات پیش روی این کشور مقابله کنند و کشور خود را دوباره بازسازی کنند.

 

در همین حال، وزیران امور خارجه کشورهای ضامن امیدوارند که تشکیل این کمیته زمینه ساز اجرای انتخابات در این کشور باشد و به فرآیند سیاسی پایداری در این کشور دست یابند.

آغاز نشست این کمیته که ادغامی از نیروهای مخالف و دولت نظام و فعالان است، می تواند باعث تسریع در فرآیند سیاسی این کشور و رسیدن آن به  صلح و ثبات ماندگار شوند و به این ترتیب درهای کشور برای همه کشورها بازمی شود و کشورهای دیگر با اطمینان می تواند برای فرآیند مختلف اقتصادی، اجتماعی و سایر زمینه مشارکت داشته باشند.

نظر شما