شناسهٔ خبر: 30070250 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری:

تحریم‌های آمریکا دوام نمی‌آورد

حسام‌الدین آشنا گفت: دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمی‌تواند دوام طولانی داشته باشد چراکه یک جانبه است.

صاحب‌خبر -

//به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، «حسام‌الدین آشنا» رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در همایش «اقتصاد سیاسی تحریم‌ها، راهبرد دولت دوازدهم در برابر تحریم‌ها» با بیان اینکه تلاش برای تحریم و جلوگیری  از پیشرفت ایران راهبرد دائمی دولت آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بوده، اظهار داشت: آخرین تلاش ملی برای شکستن تحریم ها، مذاکرات برجام بود و نتیجه این توافق بین‌المللی در ابتدا خارج شدن ایران از فصل هفتم منشور سازمان ملل که به عنوان تهدید جهانی تلقی نشود.

وی یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های برجام را تسهیل امکان مبادلات مالی، تجاری و سرمایه گذاری خارجی در ایران عنوان کرد و گفت: از همان ابتدا با کارشکنی آمریکا مواجه بودیم و در دولت اوباما همه امکاناتی که برجام می‌توانست در اختیار ایران قرار دهد، داده نشد و عهدشکنی دولت ترامپ باعث شد که بار دیگر تحریم‌ها اعمال شود.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به دو ویژگی متمایز مواجهه با دوره جدید تحریم‌ها اشاره و بیان کرد: نخست اینکه آمریکا در جریان تحریم‌ها تنهاست و نتوانسته یارگیری بین‌المللی و وسیع علیه ایران انجام دهد و در نتیجه بسیاری از کشور‌ها که در دوره قبل با اختیار و اراده، ایران را تحریم کرده بودند امروز در جرگه کشور‌هایی هستند که علاقه‌ای به تحریم ایران ندارند و تلاش می‌کنند هژمونی اقتصادی آمریکا را به چالش بکشند.

آشنا ادامه داد: همچنین دولت و ملت ایران آمادگی بیشتری برای مواجهه با تحریم‌ها پیدا کرده است.

وی همچنین گفت: کاری که در این دولت انجام شد این بود که ایران لحظه به لحظه، نقطه به نقطه و مورد به مورد اقدامات تحریمی آمریکا را رصد کرد و تمام تلاش‌هایی که آمریکا برای فشار آوردن به کشور‌ها و شرکت‌ها دارد را پیگیری می‌کند و برای هرکدام از آن‌ها جداگانه بررسی و تدبیر می‌شود.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: تلاش ما در این مرکز این است که امکانی برای دولت ایران فراهم کنیم که اجماع داخلی و همکاری بین بخشی درون کشور اتفاق بیفتد تا همه به هم کمک کنند تا بتوانیم از دور تحریم‌ها به سرعت و قدرت عبور کنیم.

آشنا تاکید کرد: اعتقاد نداریم این دور از تحریم‌های آمریکا می‌تواند دوام طولانی داشته باشد، چون تحریم‌ها یک جانبه است و همچنین تحریم همه کشور‌های که مایل با همکاری ایران هستند امکان ناپذیر است.

رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تصریح کرد: در این زمینه به شکل همزمان سه کار را انجام می‌دهیم. نخست، رصد تحرکات آمریکا در موضوع تحریم، همچنین تلاش برای کار کردن با کشور‌ها و شرکت‌هایی که با آن‌ها کار اقتصادی و تجاری انجام می‌دهیم و کمک کردن به آن‌ها برای اینکه بتوانند پشتوانه سیاسی برای مواجهه با تحریم‌ها را بدست بیاورند.

آشنا از دیگر اقدامات را هماهنگی بین‌بخشی درون کشور ذکر کرد که بیشترین توانایی در مواجهه با تحریم‌ها را داشته باشیم.

انتهای پیام/ 341

نظر شما