شناسهٔ خبر: 30070241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

دیپلماسی انفعالی ادامه دارد؛

وزارت خارجه فرانسه به ظریف و همکارانش درس دیپلماسی داد/ آیا سفیر فرانسه به وزارت خارجه احضار می‌شود؟

درحالی که وزارت خارجه ایران در برابر اقدامات خشونت آمیز فرانسه علیه مردم این کشور سکوت کرد اما فرانسوی‌ها در همین وضعیت داخلی خود، سعی کردند باز هم بر کشورمان فشار حقوق بشری بیاورند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - هفته‌هاست خیابان‌های اصلی پاریس مملو از مردم معترضی است که با «جلیقه‌های زرد» مقابل برنامه‌های اقتصادی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه ایستاده‌اند. غبار گاز اشک آور خیابان شانزلیزه و برج ایفل را احاطه کرده است و پلیس ضدشورش از مردم فرانسه با باطوم و اسپری فلفل پذیرایی می‌کند. روزانه تصاویر مختلفی از مردان و زنانی که با سرکوب پلیس فرانسه با سر و صورت خون آلود بازداشت می شوند در شبکه‌های اجتماعی منتشر می شود.

بیشتر بخوانید:

سکوت وزارت خارجه ایران در مقابل اعتراضات گسترده در فرانسه

عکس/ اگر این لگد را پلیس ایران به یک زن میزد!

هشدار پلیس فرانسه به دولت مکرون

رسانه‌های فرانسه اعتراضات جلیقه زردها را سانسور می‌کنند

وزارت خارجه ایران در این مدت سکوت معناداری در برابر اتفاقات فرانسه که خشونت آشکار علیه بشر بود انجام داد اما «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه در برنامه «پارک شهر» رادیو تهران درباره بزرگ‌ترین راهپیمایی‌های جلیقه زردها در فرانسه و برخورد پلیس با معترضان گفت:

«جریان جلیقه‌زردها بحث داخلی کشور فرانسه است و ما کمتر علاقه‌مندیم درباره این مسایل صحبت کنیم. ما علاقه داریم این کشورها یاد بگیرند در مسایل داخلی دیگر کشورها دخالت نکنند.»

در شرایطی که وزارت خارجه با توجیه سخنگوی خود رفتار منفعلانه‌ای در برابر فرانسه انجام داد اما فرانسوی‌ها در بحبوحه سرکوب مردم این کشور در اقدام وقیحانه با مرگ یک زندانی ایرانی بهانه لازم برای فرار به جلو در خصوص اتفاقات این کشور و همچنین کنایه زدن به دیپلماسی منفعلانه ایران را پیدا کردند.

کشوری که خود را مهد دموکراسی می خواند اما مردم خود را با خشونت تمام سرکوب می کند حالا مدعی حقوق بشر شده و به این بهانه اعلامیه ای علیه ایران منتشر کرده است؛ وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه ۲۶ آذر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با بهت و حیرت از خبر مرگ وحید صیادی نصیری در زندان با خبر شدیم که به دلیل فعالیت سیاسی زندانی شده بود».

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده که مرگ وحید صیادی نصیری همزمان با «تشدید آزار مدافعان حقوق بشر در ایران روی می‌دهد».

با این حال باید گفت که وزارت خارجه ایران دستمزد دیپلماسی منفعلانه خود را با بی‌شرمی فرانسوی‌ها  گرفت اما دستگاه دیپلماسی چه پاسخی به این موضوع می‌دهد.

سکوت دیپلماتیک ایران درحالی است که در موضوع اخراج دیپلمات‌ ایرانی از فرانسه نیز شاهد همین رفتار از وزارت خارجه ایران بودیم. درمهرماه سال جاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اخراج دیپلمات ایرانی از فرانسه بدون توجه به حق ایران در اجرای اصل عمل متقابل گفت: «اقدام مقتضی در زمان لازم انجام می‌شود!» اما هیچ اقدام قابل توجهی تا به امروز در این خصوص دیده نشد.

برخی از رسانه‌ها موضوع برجام و گروگان گیری آن توسط اروپایی‌ها را در این انفعال بی تاثیر نمی دانند اما در خصوص بیانیه گستاخانه وزارت خارج فرانسه به نظر می رسد که حداقل وزارت خارجه بایستی با احضار وزیر نسبت به وقایع فرانسه و همینطور این اقدام دخالت آمیز این کشور پاسخ بخواهد. بیانیه فرانسوی‌ها علیه مسائل داخلی ایران به وضوح نشان داد که سخنان قاسمی نسبت به رعایت امور فرانسه بیشتر از اینکه یک سیاست واقع بینانه باشد یک روش دیپلماتیک خوشبینانه است که طرف مقابل را در قبال کشورمان بیشتر از همیشه وقیح تر می‌کند. وزارت خارجه چشم خود را بر روی خشونت علیه بشریت در فرانسه که به طور گسترده در حال انجام است بست اما فرانسوی‌ها به بهانه سیاسی از مرگ یک زندانی ایرانی نگذشت.

نظر شما