شناسهٔ خبر: 30069836 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

جلالی در جمع خبرنگاران:

حواشی مربوط به نماینده سراوان به صورت جامع دیده شود

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس با انتقاد از عملکرد صدا و سیما گفت: اینکه بخواهیم پدیده‌ای در منظر مردم قرار گیرد باید آن را کامل کالبدشکافی کنیم.

صاحب‌خبر -

به  گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، کاظم جلالی  در حاشیه نشست علنی امروز (چهارشنبه، 28 آذر ماه) مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس برای بررسی حاشیه پیش آمده برای نماینده سراوان اظهار داشت: این نشست غیرعلنی بود، وقتی مجلس جلسه غیرعلنی دارد به این معناست که باید حرف‌ها بین خودمان باشد و نباید بیرون منتشر شود، کسی که از جلسه غیرعلنی روز گذشته فیلم تهیه کرده کار درستی نکرده است و انتشار آن نیز غلط بود که در جلسه غیرعلنی امروز نسبت به آن تذکر داده شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی رویکردهای رسانه‌ها و صدا و سیما، گفت: وقتی می‌خواهیم پدیده‌ای را در منظر مردم قرار دهیم باید آن را  به صورت دقیق کالبدشکافی کنیم. این رفتار که نماینده مجلس در جایی که می‌تواند بر مبنای وظایف قانونی و نمایندگی وارد شود، پشت در نگهداشته شود، کار اشتباهی است چراکه یکی از راهکارهای نظارت نمایندگان حضور خودشان در حوزه‌های مرتبط است.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های نظارتی نماینده مجلس حضور در محل یا بازرسی‌های سرزده است، ادامه داد: به طور مثال یک‌بار در فرودگاه امام خمینی (ره) شاهد بودم که با مردم رفتار درستی صورت نمی‌گیرد همان جا با مسئولین تماس گرفتم و صحبت کردم تا مسئله حل شود.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگر نماینده‌ای بخواهد گمرک را بازرسی کند باید سرزده به آنجا برود. اگر بگوید نماینده‌ام، باید در به رویش باز شود. مگر اینکه کارت نمایندگی‌اش را نشان ندهد. البته رفتار همکار ما هم زشت بود و الفاظ بدی به کار برد اما کسی که این نماینده را به آن نحو تحقیر و از آنجا بیرون کرد هم کار اشتباهی انجام داد. ما باید به صورت جامع به موضوعات نگاه کنیم و آن را به شکل جامع به مخاطب نشان دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح سوال خود از وزیر اطلاعات در جلسه روز گذشته مجلس، گفت: گزارشی که از این سوال در صدا و سیما پخش شد بسیار نامعلوم بود. البته ما صدا و سیما را دوست داریم اما مجلس هم رکن حاکمیتی است و نباید همدیگر را تخریب کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره حواشی ایجاد شده در خصوص یکی از نمایندگان مجلس، بیان داشت: ما باید این موضوع را بررسی کنیم که آیا صرفا رفتار این نماینده نادرست بوده؟ آیا می‌توانسته وارد شود و آیا رفتار مراجعه کننده درست بوده یا خیر؟ اینها باید کنار هم دیده شود و این بحث‌ها در جلسه غیرعلنی صبح امروز تا حدودی انجام شد.

قومیتی کردن کار غلطی است

وی با بیان اینکه بردن این مسائل به سمت موضوعات قومیتی و مذهبی کار غلطی است، اظهار داشت: در داخل مجلس چنین نگاهی وجود ندارد. زمانی معارفه آقای هاشمی وزیر کشور و تودیع آقای پورمحمدی بود. ما به وزارت کشور رفته بودیم و در ردیف دوم نشسته بودیم. یکی از نمایندگان اهل تسنن در ردیف اول نشست و در میانه برنامه از ایشان خواستند به ردیف دیگری برود. ما نمایندگان از آن جلسه به اتفاق خارج شدیم و اعتراضمان رسانه‌ای شد. آقای وزیر هم ما را به جلسه برگرداند و در ردیف اول نشاند. در واقع جایگاه نماینده و مجلس برای ما مهم است. ما باید مدافع ارکان حاکمیتی کشور باشیم و البته رفتار غلط ما هم باید حتما مورد نقد قرار گیرد.

برای بنزین با اجماع تصمیم‌گیری می‌شود

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی گفت: ما در حال بررسی موضوع بنزین هستیم و روی این موضوع وقت می‌گذاریم. هفته دیگر هم با معاون اول رئیس جمهور جلسه داریم و طرح‌مان را مطرح خواهیم کرد. البته در حال حاضر در لایحه بودجه بنزین به روال فعلی است تا اینکه در ارکان حاکمیت به تصمیمی برسیم و در این باره اجماع شود.

جلالی یادآور شد: ما داریم روی دستور رهبر معظم انقلاب کار می‌کنیم که چشم انداز ۲۰ ساله مشخص شود و ساختار بودجه کشور اصلاح شود. اینها قدری زمان بر است و ما نیاز داریم با زمان بیشتری پیش برویم. زیرا با عجله نمی‌شود به تصمیم رسید و این موضوع پیچیدگی‌های زیادی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه فعلا در دستور کار است این است که بودجه با دو سقف اولیه و ثانویه بسته شود و امیدواریم ظرف هفته آینده لایحه تقدیم مجلس شود اما نهایتا شورای هماهنگی به کار خود در اجرای دستورات رهبری ادامه خواهد داد./

پایان پیام

نظر شما