شناسهٔ خبر: 30069750 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

قتل خاشقجی به تقویت روابط بین سعودی ها و اسرائیل ضربه زد

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال فاش کرد قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی به تلاش های آمریکا برای تقویت روابط بین سعودیها و رژیم صهیونیستی ضربه زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال فاش کرد قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد عربستانی به تلاش های آمریکا برای تقویت روابط بین سعودیها و رژیم صهیونیستی ضربه زد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وال استریت ژورنال تاکید کرد تلاش های واشنگتن برای برقراری روابط نزدیک تر بین سعودی و اسرائیل، پس از افشای دست داشتن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و دو نفر از دستیارانش در قتل جمال خاشقجی، به سختی آسیب دید. این روزنامه افزود: علت این شرایط آن است که سعود القحطانی و احمد عسیری دو دستیار نزدیک ولیعهد سعودی که نقش اصلی در تماس های سری بین سعودیها و اسرائیل داشتند، منزوی شدند.
هیثم ابوصالح گزارشگر شبکه الجزیره گفت: آمریکا طرح سری برای ایجاد روابط قویتر بین سعودی و اسرائیل اجرا کرده بود که پس از متهم شدن محمد بن سلمان به قتل جمال خاشقجی، اجرای این طرح با مشکل روبرو شد. وال استریت ژورنال با اشاره به این مسئله فاش کرد سعود القحطانی مشاور سابق دربار و احمد عسیری معاون سابق سازمان اطلاعات سعودی که در قتل جمال خاشقجی دست دارند، نقش اصلی در تماس های سری بین عربستان و اسرائیل را برعهده داشتند. این روزنامه به نقل از یک مقام دولتی در عربستان تاکید کرد جنجال جهانی پس از قتل خاشقجی، عامل اضافی در کند شدن تماس ها بین سعودیها و اسرائیل شد. زیرا آخرین چیزی که سعودیها در شرایط فعلی خواهان آن هستند علنی شدن تماس های سری آنها با اسرائیل است، زیرا می تواند جنجال جدیدی علیه سعودیها به راه بیاندازد و باعث تقویت موضع منفی بسیاری از پایتخت های عربی علیه عربستان شود. به ویژه که موضع عمومی بیشتر کشورهای عربی مخالفت با روابط با اسرائیل است.
در ادامه این گزارش آمده است: وال استریت ژورنال همچنین به نقش سعود القحطانی پرداخت که به رسانه های سعودی دستور داده بود برای زیبا جلوه دادن چهره اسرائیل تلاش کنند. در حالی که رسانه های سعودی تا چند دهه این رژیم را دشمن صهیونیستی توصیف می کردند. این روزنامه آمریکایی فاش کرد احمد عسیری بلندپایه ترین مسئول سعودی است که بارها به طور سری به تل آویو سفر کرد تا درباره چگونگی استفاده عربستان از فناوری های شنود اسرائیل با مقامات این رژیم گفتگو کند. پیگیری روابط عربستان و اسرائیل در دوره بن سلمان نشان می دهد سعودیها به هواپیماهای اسرائیلی اجازه دادند در آسمان عربستان پرواز کنند. این روزنامه همچنین تاکید کرد عربستان صدور اسناد ویژه برای بازرگانان اسرائیلی را آغاز کرده است که به آنها اجازه می دهد بدون نیاز داشتن به ارائه گذرنامه، وارد خاک عربستان شوند.
گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: مشوق اصلی نزدیک شدن سری سعودیها و اسرائیل، دونالد ترامپ است که تصور می کند تقویت روابط بین اسرائیل و عربستان به تحقق هدف مقابله با سلطه ایران در منطقه کمک می کند. مسئله قابل توجه آن بود که ترامپ فصل جدید در روابط پنهان بین ریاض و تل آویو را فاش کرد و در بیست و سوم ماه اکتبر، تاکید کرد سعودیها در مورد اسرائیل کمک های زیادی کرده اند. این تنها باری نبود که ترامپ به روابط سری بین اسرائیل و سعودیها اشاره کرد. ترامپ همین حرف را در ماه نوامبر گذشته هم تکرار و تاکید کرد اگر عربستان نبود اسرائیل در تنگنای شدید قرار می گرفت. تکرار افشای این اطلاعات از سوی ترامپ یا وال استریت ژورنال، درباره نقش ولیعهد سعودی سوال برانگیز است. به ویژه که بسیاری از ناظران او را حامی اصلی طرح آمریکایی معامله قرن می دانند. ترامپ تلاش می کند این طرح را در جهان عرب به هر شیوه و با هر هزینه ای ترویج دهد.

نظر شما