شناسهٔ خبر: 30069427 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نفوذ هکرها به شبکه ارتباطی دیپلماتیک اروپا

هکرها سال هاست به شبکه ارتباطات دیپلماتیک اتحادیه اروپا نفوذ کرده و از هزاران تلگراف آن ها ، نسخه برداری کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به قلم مشترک دیوید سانگر و استیون ارلانگر نوشت: هکرها سال هاست به شبکه ارتباطات دیپلماتیک اتحادیه اروپا نفوذ کرده و از هزاران تلگراف آن ها که فاش کننده نگرانی ها در مورد دولت غیرقابل پیش بینی ترامپ و تلاش برای برخورد با روسیه و چین  است، نسخه برداری کرده اند.
در یکی از آن مکاتبات، دیپلمات های اروپایی دیدار بین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ولاديمير پوتین رئیس جمهور روسیه را در هلسینکی دیداری موفقیت آمیز (دست کم برای پوتین) توصیف کردند.
در یکی دیگر از آن تلگراف ها که بعد از ملاقات 16 ژوئیه نوشته شده بود، تجزیه و تحلیل مباحثاتِ صورت گرفته میان مقامات اروپایی و شی جینپینگ رئیس جمهور چین بازپخش شده است که نشان می دهد شی جینپینگ «قلدری» ترامپ در قبال پکن را به یک «مسابقه بوکس آزاد بدون قوانین» تشبیه کرد.
شیوه هایی که هکرها طی یک دوره سه ساله به کار گرفتند، شبیه شیوه هایی است که مدت ها توسط یک واحد نخبه ارتش آزادی بخش خلق چین استفاده می شد. به گفته شرکت امنیت سایبری «اِریا وان» (Area 1) که این هک ها را کشف کرده است، این مکاتبات از یک شبکه امن نسخه برداری و در فضای باز اینترنت منتشر شده بود.
شرکت اریا وان بیش از هزار و صد مکاتبه هک شدهِ اتحادیه اروپا را در اختیار روزنامه نیویورک تایمز قرار داد. شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه در این باره هیچ اظهارنظری نکرد.
اسناد هک شده، بینشی درباره تقلای اروپا برای درک هرج و مرج سیاسی که سه قاره را در بر گرفته است، ارائه می کند. این موارد شامل یادداشت های مکالمات با سران عربستان سعودی، اسرائیل و سایر کشورهایی است که در سراسر اتحادیه اروپا به اشتراک گذاشته شده است. اما این اسناد همچنین فاش کننده اشتیاق زیاد هکرها به جمع آوری حتی پنهان ترین جزئیات مربوط به مذاکراتِ بین المللی است.
هکرهای سایبری همچنین به شبکه های سازمان ملل، اتحادیه بزرگ کارگران آمریکا، موسوم به اِی اف اِل سی آی او (A.F.L.C.I.O) و وزارتخانه های امور خارجه و دارایی در سراسر جهان نفوذ کردند. هک اتحادیه کارگران آمریکا بر روی مسائل مربوط به مذاکرات در مورد پیمان تجاری دو سوی اقیانوس آرام، توافقی تجاری بدون حضور پکن، متمرکز است.
بخشی از اسناد سازمان ملل که مورد هک قرار گرفته است بر چندین ماه در سال 2016 تمرکز داشت، زمانی که کره شمالی فعالانه موشک شلیک می کرد. به نظر می رسد این اسناد شامل دیدارهای خصوصی دبیرکل سازمان ملل و معاونانش با رهبران آسیایی باشد.
بیش از 100 سازمان و نهاد هدف حملات سایبری قرار گرفتند و برخی از آن ها سال ها قبل هدف قرار گرفته بودند، اما بسیاری از آن شرکت ها حتی تا چند روز پیش، هنگامی که شرکت اریا وان به آنان هشدار داد، اطلاع نداشتند که هک شده اند. شرکت اریا وان به دست سه مقام سابق آژانس امنیت ملی آمریکا تأسیس شده است.
مکاتبات و تلگراف ها شامل گزارش های گسترده ای توسط دیپلمات های اروپایی درباره اقدامات روسیه برای تضعیف اوکراین، از جمله هشدار 8 فوریه مبنی بر اینکه کریمه- که مسکو چهار سال پیش آن را الحاق کرد- به یک «منطقه داغ جایی که ممکن است در آن کلاهک های هسته ای مستقر شده باشند» تبدیل شده است. مقامات آمریکایی می گویند شواهدی از وجود کلاهک های هسته ای در کریمه ندیده اند.
براساس حساب های کاربری دیپلمات های اروپایی درباره دیدار خصوصی آن ها با شی جینپینگ در ماه ژوئیه ، دیپلمات ها گفته اند شی جینپینگ متعهد شده است کشورش حتی اگر جنگ تجاری به همه آسیب برساند، دربرابر قلدری های آمریکا تسلیم نشود.
بر اساس یادداشت یک دیپلمات اروپایی، شی جینپینگ همچنین گفته است چین دیگر کشوری عقب مانده نیست.
دیپلمات های اروپایی در مکالمات خود با مقامات آمریکایی بعد از اجلاس هلسینکی در ماه ژوئیه، به تشریح تلاش های کاخ سفید برای کنترل صدمات- پس از آنکه ترامپ در یک کنفرانس خبری مشترک با پوتین از متن نوشته شده استفاده نکرد- پرداختند.
به نظر می رسد ترامپ موافقت کند که به روس ها اجازه بازجویی از دیپلمات های سابق آمریکایی در ازای بازجویی آمریکا از روس ها را بدهد که توسط رابرت مولر بازپرس ویژه متهم شناخته شده اند. بر اساس یک سند به تاریخ 20 ژوئیه که تبادل نظرهای خصوصی آن ها را توصیف می کند، مقامات کاخ سفید به اروپاییان اطمینان دادند که توافق ترامپ خیلی سریع مانع از بازجویی آمریکایی ها خواهد شد.
مکاتبات 7 مارس نیز به مشکلات و اختلافات در روابط بین آمریکا و اروپا می پردازد که در طول دوره دولت ترامپ افزایش یافته است. در آن مکاتبه، یک مقام ارشد اروپایی در واشنگتن از «تلاش های پیام رسانی» برای برخورد با «نگرش منفی به اتحادیه اروپا در آغاز- که باعث ناامنی زیادی شده است» صحبت کرده است.
دبیرخانه اتحادیه اروپا روز سه شنبه بیانیه ای صادر کرد که در آن اظهار داشت از اتهامات مربوط به نشت احتمالی اطلاعات حساس آگاه است و به طور جدی این موضوع را بررسی می کند.
این گنجینه تلگراف های هک شده اروپاییان، یادآور انتشار 250 هزار مکاتبه و سند وزارت امور خارجه آمریکا به دست ویکی لیکس در سال 2010 است. اما این ها به آن اندازه گسترده نیستند و شامل اسناد محرمانه طبقه بندی شده سطح پایین هستند که برچسب محرمانه و محدود دارند.
به گفته مقامات اروپایی، ارتباطات محرمانه تر، شامل سطح معروف به فوق سرّی، در سامانه ای جداگانه نگهداری می شوند که اخیراً در حال ارتقاء یافتن و جایگزین شدن با سامانه ای امن تر است. تلگراف هایی که متمرکز بر تصمیمات مربوط به توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران در سال 2015 (برجام) بود – توافقی که ترامپ در ماه مه آمریکا را از آن خارج کرد- در سامانه ای کاملاً جدا از اینترنت قرار دارد.
در میان آن مکاتبات، همچنین درخواست ها برای صدور مجوز برای تامین مالی صادرات به ایران و همچنین جزئیات تلاش های سال 2018 برای ادامه توافقات اقتصادی بود که ممکن است تهران را همچنان به پایبندی به مفاد توافقنامه هسته ای سال 2015- حتی پس از ترامپ برجام را رها کرد- ترغیب کند.
بسیاری از گزارش ها مربوط به تجارت عادی دیپلماسی بود که شامل گزارش هفتگی درباره ماموریت هایی از مکان هایی مانند کوزوو، صربستان، آلبانی، روسیه، چین، اوکراین و واشنگتن و نیز تشریح گفتگوها و مکالمات با رهبران و دیپلمات های دیگر یا بازدید از کشورهای غیر اروپایی بود.
همچنین تجزیه و تحلیل های زیادی در مکاتبات سیاست خارجی و راهبردهای اروپا در مورد تجارت، مبارزه با تروریسم، مهاجرت و توسعه وجود داشت که می تواند از سوی چین و سایر کشورهایی که به دنبال مزیت و برتری هستند، مورد انتقاد قرار گیرد.

نظر شما