شناسهٔ خبر: 30069391 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واردات دام از ترابزون به ایران مورد توافق اولیه قرار گرفت

ارومیه - ایرنا - مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: واردات دام زنده و گوشت از بندر ترابزون ترکیه به منطقه آزاد ماکو مورد توافق اولیه قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، غلامرضا سلیمانی روز چهارشنبه در دیدار با مدیرکل نظارت و کنترل دامپزشکی ترابزون بیان کرد: ‌در این منطقه اقدامات مطلوبی در بخش ایجاد قرنطینه و سردخانه برای واردات دام در حال انجام است و 2 واحد بزرگ سردخانه در آستانه احداث قرار دارد.
وی به نیاز ایران برای واردات دام زنده با هدف تنظیم بازار تا پایان سال اشاره کرد و اظهار داشت: واردات دام از ترابزون نیازمند دریافت مجوزهای لازم از دامپزشکی 2 کشور است.
سلیمانی با اشاره به اینکه واردات دام زنده می تواند عاملی مهم برای رونق اقتصادی منطقه به شمار رود، ادامه داد:‌ رویکرد دولت ایران برای استفاده از ظرفیت های منطقه آزاد ماکو در واردات دام از طریق ترکیه بسیار مثبت و توسعه محور است و این امر منافع اقتصادی برای ایران و ترکیه به همراه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: جهت واردات دام زنده از ترابزون بدون شک رعایت قوانین ترکیه الزامی بوده و حمایت استاندار ترابزون برای تسریع این موضوع برای ما حایز اهمیت است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از اخذ مجوز ترخیص گوشت و فرآورده های دامی در منطقه آزاد ماکو خبر داد و افزود:‌ مبادلات دامی و گوشتی با ترابزون با تمهیداتی که در نظر گرفته شده است به زودی تسهیل می شود.
مدیرکل کنترل و نظارت و ارزیابی دامپزشکی مرزی ترابزون نیز در این دیدار بیان کرد: ترابزون به دلیل قرار داشتن در موقعیت خاص و دسترسی به آب های آزاد می تواند با توسعه روابط تجاری با ایران، تامین کننده منافع هر 2 کشور باشد.
سلیم ترزی، افزود: منطقه آزاد ترابزون آمادگی کامل برای مبادلات گوشت و دام زنده با منطقه آزاد ماکو را دارد.
به گزارش ایرنا تِرابْزون شهری است در کشور ترکیه که در کنار دریای سیاه قرار دارد و مرکز استان ترابزون محسوب می شود؛ ترابوزان بر سر راه جاده ابریشم و در میان استانبول و تبریز قرار دارد و سال‌ها مرکز تجاری بین‌المللی مهم این منطقه بوده ‌است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.
این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است.
7132/3072

نظر شما