شناسهٔ خبر: 30069153 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس جمهور جدید برزیل به دنبال اعمال فشار به ونزوئلا و کوبا است

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری جدید برزیل گفت که تمامی تدابیر در چارچوب حاکمیت قانون و دمکراسی را برای مخالفت با دولت های ونزوئلا و کوبا به کار خواهد برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ژایر بولسونارو» که اول ژانویه (11 دی) به طور رسمی در سمند ریاست جمهوری برزیل قرار خواهد گرفت، رویکردی افراطی داشته و پیشتر از حکومت دیکتاتوری سالهای 1985- 1964 این کشور حمایت کرده بود.
«بولسونارو» پیشتر در رقابت های انتخاباتی حملات لفظی را علیه دولت های ونزوئلا و کوبا در دستورکار خود قرار داده بود این در حالی است که دولت های قبلی در برزیل روابط گرمی با کاراکاس و هاوانا داشتند.
رئیس جمهوری جدید برزیل در اظهارنظر جدیدش به جزئیات طرحش برای هدف قرار دادن دولت های ونزوئلا و کوبا اشاره ای نکرد.
پیش از این نیز گمانه زنی هایی در این رابطه مطرح بود که دولت راستگرای آتی برزیل رویکردی افراطی علیه دولت چپ گرای آمریکای لاتین در پیش خواهد گرفت و در این مسیر از حمایت دولت دونالد ترامپ برخوردار خواهد بود.
در اواخر ماه نوامبر جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا با بولسونارو در ریودوژانیرو دیدار کرد که یکی از اهداف این دیدار تحکیم روابط دوجانبه بود.
به نظر می رسد که دولت ترامپ در مسیر اعمال فشار به دولت ونزوئلا روی کمک های بولسونارو حساب ویژه ای باز کرده است.
به گزارش ایرنا، ژایر بولسونارو با رویکرد راست افراطی می تواند منجر به بروز پیامدهایی برای منطقه آمریکای لاتین شود که از جمله آن تاثیر سیاست ها و تفکرات وی بر افزایش فشارها به ونزوئلا خواهد بود. بولسونارو توانست با وعده های پوپولیستی و استفاده از تاکتیک های رفتاری و انتخاباتی مشابه 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا توجه مردم را جلب کند و از سوی برخی کارشناسان 'ترامپ برزیل' لقب بگیرد.
ژائیر بولسونارو نامزد راست افراطی در دو دور انتخابات ریاست جمهوری برزیل توانست با کسب 55 درصد آراء پیروز انتخابات شود و رقیب وی 'فرناندو حداد' نامزد چپ گرا 45 درصد اراء را از آن خود کرد.
مواضع و رویکردهای رئیس جمهوری جدید برزیل حکایت از تغییرات چشمگیر در سیاست خارجی این کشور دارد. نگرش نظامی گری و حمایت از سیاست های ' ترامپ گونه' در برنامه های بولسونارو نشان می دهد که برزیل به سوی شرایط جدید حرکت خواهد کرد.
اروپام***9234** 1546

برچسب‌ها:

نظر شما