شناسهٔ خبر: 30069064 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

انحراف هزینه کرد ۵۰۰ میلیون یورویی صندوق توسعه ملی در حوزه سلامت

صاحب‌خبر -
۵۰۰ میلیون یوور از صندوق توسعه ملی بعد از یک ماه و نیم همچنان بلاتکلیف است و خبری از این پول نیست.
 
به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، 50 روز پیش به دنبال کمبودهای دارویی و مشکلاتی که به دلیل چالش نقدینگی در صنعت داروسازی رخ داده بود،  مصوبه سران سه قوا برای پرداخت 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به صنعت داروسازی مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفت، مصوبه ای که خبری خوش برای بیماران بود و چراغ امید را در صنعت داروسازی روشن کرد.
 
کمی بعد از خبر پرداخت مصوبه، وزیربهداشت اعلام کرد که این پول به شرکت های دارو و تجهیزات پزشکی تعلق خواهد گرفت و فرقی بین دولتی ها و خصوصی ها نیست و مدتی پس از اعلام این خبر مشخص شد که قرار است بانک مرکزی معادل نیمایی این ارز را به بیمه سلامت پرداخت کند و اینجا بود که به تدریج زمزمه های انحراف این پول از مسیر اصلی به گوش رسید، هر چند تحقق پول و هزینه کرد آن خود در ابهام قرار دارد و ضرورت شفاف سازی در این مورد حس می شود.
 
 
خبری که جامه عمل به خود نپوشید  
رئیس سازمان غذا و دارو در 13 آذر از تخصیص 500 میلیون یورو به بیمه سلامت  خبر داد  و گفت: 8 آبان ماه تصویب شد که ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا کند و بیش از یک ماه، فرآیند تخصیص این بودجه به طول انجامیده است، اما آخرین خبر این بوده که بانک مرکزی به صندوق توسعه ملی ابلاغ کرده است تا این ۵۰۰ میلیون را امروز(13 آذر) به بیمه سلامت پرداخت کنند.
 
وی افزود: بیمه سلامت با معادل ریالی ۵۰۰ میلیون یورو بدهی خود را به داروخانه‌ها پرداخت می‌کند، داروخانه‌ها بدهی خود را به شرکت‌های پخش تسویه و پخش‌های دارویی بدهی صنعت داروسازی را پرداخت می‌کنند.
 
اصغری گفت: فرآیند نقل و انتقالات معادل ریالی ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به داروخانه‌ها چند هفته به طول می‌انجامد، اما امیدواریم تا پایان آذر این رقم به دست صنعت داروسازی برسد.
 
اما اکنون که در ۲۸ آبان ماه هستیم هنوز خبری از ۵۰۰ میلیون یورو نیست و این پول در پیچ و خم بروکراسی‌های اداری گیر کرده است و سرنوشت آن همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
 
موهبتی مدیرعامل بیمه سلامت، نیز ضمن تائید این موضوع که هنوز پولی به دست ما نرسیده است، گفت: ۵۰ روز پیش مقام معظم رهبری با پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی موافقت کردند و فلسفه این پول آن بود که چالش نقدینگی شرکت‌های دارو، تجهیزات پزشکی و بدهی‌ها به ارائه دهنگان خدمت در حوزه صنعت برطرف شود.
 
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: با توجه به اینکه نقدینگی در شرایط سخت اقتصادی پس از تحریم‌ها مهم بود، مقام معظم رهبری دستور دادند که این پول در اختیار بیمه سلامت قرار گیرد و آقای واعظی در دفتر رئیس جمهور این مصوبه را به سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی ابلاغ کرد.
 
وی ادامه داد: با وجود اینکه قرار بود ۵۰۰ میلیون به سرعت به دست ما برسد، اما هنوز خبری از این پول نیست و اگر این پول به ما پرداخت شود  بلافاصله آن را توزیع می‌کنیم.
 
 
اختلاف بین صندوق توسعه و سازمان برنامه؛ سدی بر سر راه
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت علت تاخیر در پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو به بیمه سلامت را اختلاف بین سازمان برنامه و صندوق توسعه بیان کرد و افزود: گفت: اختلاف‌هایی در مورد ضمانت نامه‌ها و برداشت از قوانین وجود داشت که بر اساس اخباری که به دست ما رسیده این اختلاف‌ها برطرف شده است.
 
وی تصریح کرد: امیدواریم بانک مرکزی معادل ریالی پول را در اختیارمان قرار دهد تا آن را به دست صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی و ارائه دهندگان خدمت در حوزه سلامت برسانیم.
 
موهبتی به برخی نگرانی‌ها درباره این مسئله که ممکن است ۵۰۰ میلیون یورو به طور کامل به بیمه سلامت پرداخت نشود، گفت: بعید می‌دانیم در سازمان برنامه و بودجه چنین نگاهی وجود داشته باشد و باید این پول به طور کامل در اختیار بیمه سلامت قرار بگیرد.
 
خوئی با بیان اینکه هنوز تحقق ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به حوزه سلامت بلاتکلیف است، گفت: صندوق توسعه ملی شرط کرده است که ۵۰۰ میلیون یورو به عنوان یک قرض ۳ ساله به دولت و بیمه سلامت پرداخت شود و پس از ۳ سال دولت مکلف است این رقم را به قیمت ارز روز باز پس دهد.
 
صندوق توسعه ملی محل پرداخت بدهی‌های دولت شده است
یکی از مباحث اصلی پس از اینکه این پول به بیمه سلامت تخیصص داده شد این بود که چرا باید ذخائر ارزی صرف بدهی‌های دولتی شود و به اذعان مسئولان و صنعتگران این پول باید صرف رشد و ارتقا صنایع داخلی و به عبارتی توسعه کشور شود.
 
نصرالله پژمانفر نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار بود صندوق توسعه ملی، ذخیره‌گاه منابع ارزی کشور برای هزینه در شرایط سخت باشد، گفت: متاسفانه امروز با ولنگاری در هزینه‌های جاری و برداشت از منابع صندوق توسعه ملی روبرو هستیم.
 
وی افزود: دولت نقش پشتیبانی‌کننده صندوق توسعه ملی را فراموش کرده است و به‌تازگی نیز مجوز برداشت ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای توسعه صنعت دارو از مقام معظم رهبری گرفته است، اما ناگهان اعلام شد که برخلاف قانون صندوق توسعه ملی، قرار است این رقم به پرداخت بدهی‌های دولت به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی و حتی خدمات درمانی اختصاص یابد.
 
پژمانفر تصریح کرد: معلوم نیست چطور ممکن است که دولت بدهی بالا بیاورد و بعد بخواهد با منابع صندوق توسعه ملی بدهی خود را پرداخت کند، منابعی که باید صرفا صرف توسعه صنعت و ارتقای توان تولید داخل شود.
 
 
نگرانی‌ها در انحراف هزینه کرد ۵۰۰ میلیون یورو صندوق توسعه ملی
تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو صندوق توسعه ملی به بیمه سلامت و هزینه کرد آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی نگرانی‌هایی به دنبال داشت و حتی وزیربهداشت دراین باره گفته است: خبر دارم که چاه‌هایی برای این پول کنده‌اند امیدوارم نخواهند با این پول آن‌ها را پر کنند تا بتوانیم نفسی بکشیم.
 
شیبانی در ادامه با بیان اینکه نگران ۵۰۰ میلیون یورو صندوق توسعه ملی هستیم، گفت:: بیمه سلامت در نقش خریدار خدمت، چالش‌های مالی زیادی دارد که این موضوع می‌تواند شائبه توزیع نادرست این پول را ایجاد کند و بیم آن می‌رود که این مبلغ از مسیر اصلی خود منحرف شود و صرف جبران کسری‌های ناشی از سوءتدبیر در نظام سلامت کشور شود.
 
حمید خوئی رئیس انجمن داروسازان تهران درباره تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی گفت: از ابتدا قرار بود این پول برای خروج صنعت داروسازی کشور از شرایط بحرانی تخصیص داده شود که در ادامه هزینه کرد آن دستخوش تغییر شد.
 
وی ادامه داد: پس از این که تجهیزات پزشکی نیز جزئی از هزینه کرد ۵۰۰ میلیون یورو قرار گرفت تصمیم گرفتند این پول را برای جبران کسری‌های طرح تحول سلامت هزینه کنند.
 
صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در اولویت قرار گیرند
احمد شیبانی رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی گفت: نظر مقام معظم رهبری در تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو این است که برای ارتقا صنعت دارو و تجهیزات پزشکی هزینه شود و صنعت داخلی سرپا بایستد.
 
محمدرضا رو‌ئینی رئیس داروخانه‌های شهری و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره تخصیص ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در حوزه سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ۸ آبان ماه وعده پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در حوزه دارو داده شد، اما تاکنون این پول پرداخت نشده است و امیدواریم که بخشی از بدهی‌های ما به صنعت داروسازی از ۵۰۰ میلیون یورو ذخیره ارزی تأمین شود.
 
رئیس داروخانه‌های شهری و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به افزایش بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها گفت: ما در ۳ سال اخیر با حجم بالای بدهی‌های انباشته به سال جدید وارد شده ایم و این حجم بالای بدهی داروخانه‌ها زنجیره تامین و در نهایت صنعت داروسازی را تضعیف می‌کند.
 
روئینی گفت: بیشتر بار بدهی داروخانه‌های بر روی دوش صنعت داروسازی است هر چند که واردکنندگان نیز سهیم هستند، اما حجم بالای بدهی‌ها مربوط به صنعت تولید داروی کشور است.
 
 
۵۰۰ میلیون یورو برای توسعه داروسازی هزینه شود
وی با بیان اینکه ۵۰۰ ملی صندوق توسعه ملی برای رشد و توسعه کشور پرداخت می‌شود و تاکید کرد: باید تولید داخل اولویت برای هزینه کرد ۵۰۰ ملیون یورو ذخیره ارزی باشد و هرچه زود‌تر مطالبات صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی پرداخت شود تا صنعت و حوزه سلامت دچار آسیب نشود.
 
رئیس داروخانه‌های شهری و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: باید بدهی‌های صنعت داروسازی پرداخت شود چرا که اگر صنعت داروسازی زمین بخورد مدت‌ها زمان نیاز است تا صنعت به جایگاه قبلی خود برگردد و امیدواریم که ۵۰۰ میلیون یورو صندوق توسعه ملی صرف راه اندازی و تقویت صنعت داروسازی شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای سهم دارو و تجهیزات پزشکی را از ۵۰۰ میلیون یورو یکسان می‌دانند، گفت: صنعت تولید تجهیزات پزشکی نیز باید مورد حمایت قرار گیرد، اما باید دانست که بیشتر تجهیزات پزشکی مصرفی در بیمارستان‌ها وارداتی و گرانقیمت محسوب می‌شوند.
 
راهکار‌ها برای مراقبت از هزینه کرد درست ۵۰۰ ملیون یورو
رئیس انجمن داروسازان تهران تصریح کرد: هنوز تکلیف ۵۰۰ میلیون یورو مشخص نیست و اگر این پول نیز پرداخت شود، چطور هزینه خواهد شد و به همین دلیل هزینه کرد این پول باید شفاف سازی شود.
 
رئیس داروخانه‌های شهری و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: وزارت بهداشت پس از آن که ۵۰۰ میلیون یورو ذخیره ارزی به دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت شد این پول را ردیابی و پیگیری کند تا در محل درست خود هزینه شود.
 
شیبانی در این باره گفت: پیشنهاد ما این است که با همکاری سازمان غذا و دارو، سازمان برنامه و بودجه ، انجمن‌ها و تشکل ها، کمیته‌ای برای نظارت بر روند توزیع این پول تشکیل شود تا نظارت درستی بر هزینه کرد این پول وجود داشته باشد.
 
حالا باید منتظر ماند و دید که آیا صنعت داروسازی رنگ  ۵۰۰ میلیون یورو را خواهد دید و پس از تخصیص هزینه کرد آن به درستی و دقت انجام می‌شود یا نگرانی‌ها به واقعیت تبدیل خواهند شد؛ و این مبلغ برای پرکردن چاله‌های حوزه سلامت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظر شما