شناسهٔ خبر: 30067051 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

موگرینی: برجام، راه‌های تعامل سازنده با ایران را گشود

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز سه شنبه در نشستی با موضوع منع اشاعه سلاح هسته‌ای، گفت: به لطف توافق هسته‌ای، راه‌های جدیدی برای تعامل سازنده با ایران داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش دیده بان ایران، وی که در نشست اعضای کنسرسیوم اندیشکده‌های فعال در زمینه مقابله با اشاعه تسلیحات هسته‌‎ای سخن می‌گفت، ادامه داد: این موضوع را می‌شود در تحولات اخیر در یمن نظاره کرد.
موگرینی افزود: راه‌های ارتباطی با ایران برای گفت وگو درباره مسائل امنیتی و منطقه‌ای است. بدون توافق هسته‌ای، مذاکره‌ به هر نحو، بسیار دشوارتر خواهد بود.
مسئول سیاست خارجه اتحادیه همچنین با تکرار مواضع گذشته این اتحادیه تصریح کرد: ما خواستار رسیدگی به موضوع موشک‌های بالستیک ایران و نیز گسترش توسعه تسلیحات در منطقه هستیم.
وی ادامه داد: به همین جهت، نیاز است توافق هسته‌ای را حفظ کنیم.
پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
از جمله طرح‌های مطرح شده، همکاری مستقیم بانک های مرکزی کشورهای اروپایی با ایران و نیز تدارک یک ساز و کار مالی ویژه (SPV) است که تضمینی بر تداوم فعالیت های بانکی و تجاری باشد.
اروپا با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) همزمان گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشته است تا این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند.
«کارن پیرس» نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد اخیرا در نشست شورای امنیت برای بررسی اجرای قطعنامه 2231 این شورا، از تلاش ها برای حفظ برجام گفته و ابراز امیدواری کرده بود که بزودی، جزئیات بیشتری از ساز وکار مالی یاد شده اعلام شود./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما