شناسهٔ خبر: 30066979 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

روستای هدف گردشگری:

حیدره قاضی خان روستایی پلکانی در قلب کوهستان الوند همدان

روستای حیدره قاضی خان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان همدان به صورت پلکانی بوده با جاذبه های طبیعی منحصر به فرد و بافت با ارزش تاریخی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان- همدان: استان همدان تنها به جاذبه های تاریخی خلاصه نمی‌شود بلکه وضعیت ویژه آب و هوای این خطه طبیعت منحصر به فردی را در روستاهای این استان به وجود آورده است که می‌تواند چشم هر گردشگر و مسافری را به خود خیره کند.

وجود روستاهای بکر با طبیعت وصف‌نشدنی در این استان فرصت بسیار خوبی برای اجرای طرح‌های روستای هدف گردشگری در جهت ایجاد اشتغال، درآمد و توسعه در همدان است.

برای استفاده از ظرفیت روستاهای همدان با پتانسیل بالا در حوزه گردشگری در راستای رونق اقتصادی باید امکانات رفاهی و زیرساختی فراهم شود.

روستای حیدره قاضی خان (دارامام) استان همدان از روستاهای زیبا و توریست پذیر استان است كه با 180 خانوار و جمعیتی بالغ بر 730 نفر در فاصله 30 كیلومتری شهرستان بهار واقع شده و با مركز استان 35 كیلومتر فاصله دارد. در جاده اصلی از همدان - کرمانشاه نرسیده به روستای آبرومند جاده ای فرعی به سمت روستای سیمین وجود دارد که در ادامه این جاده به دو راهی ختم می شود که جاده سمت راست به سمت روستاهای فیسیجان، نورآباد، حصار، وهنان و ... امتداد می یابد و جاده سمت چپ به روستاهای گوشلان و حیدره قاضی خان منتهی می شود. مذهب مردم روستا شیعه و به زبان کردی صحبت می کنند. با توجه به خوش آب و هوا بودن این منطقه عشایر در کوچ تابستانی خود در حوالی این روستا مستقر شده و به چراندن دام هایشان می پردازند. عشایری که به این منطقه کوچ می کنند عشایر حیدره قاضی خان نام گرفته اند.

بی تردید این طبیعت بکر و کم نظیری که در استان همدان وجود، روستای هدف گردشگری را به یکی از ظرفیت های استان برای جذب گردشگر داخلی و خارجی تبدیل کرده است؛ چراکه این روستا ویژگی ها و شرایط و بافت تاریخی منحصر به فردی دارد که در کشور کم نظیر است.

بافت ویژه و معماری خاص خانهها، مغازهها و مرکز محله این روستا، زیبایی های طبیعی و طبیعت بکر و دست نخورده، آثار تاریخی با قدمت چند هزار ساله، وجود قنات های قدیمی و رودهای جاری و تولید محصولات مرغوب کشاورزی، این روستا را به روستای شاخص با ارزش گردشگری قابل توجه تبدیل کرده است.

به علت بافت کالبدی این روستا که به صورت پلکانی بوده و همچنین وجود ساختمان‌های مسکونی که با سنگ و خشت احداث شده و وجود باغات گردو و آلو و مناظر طبیعی بی‌نظیر، با توجه به پیگیری‌های فراوان بنیاد مسکن به عنوان پنجمین روستای بافت با ارزش استان توسط بنیاد مسکن کشور انتخاب شده است.

پیشرفت 70 درصدی ساماندهی روستای حیدره قاضی خان

"علی قاضی خانی" در خصوص تأمین زیر ساخت‌ها در روستاها گفت: یکی از وظایف عمده و مهم دهیاری‌ها جلوگیری از مهاجرت روستاییان از طریق ایجاد شغل است.

دهیار روستای حیده قاضی خان(دارامام) به ظرفیت‌های روستای حیدره دار امام اشاره کرد و افزود: علیرغم اینکه این روستا ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری دارد اما تا کنون از آن استفاده نشده است در حالی که می‌توان از همین رهگذر، در این روستا ایجاد اشتغال کرد.

قاضی‌خانی به ایجاد زیر ساخت‌های گردشگری در این روستا هم اشاره و بیان کرد: راه‌اندازی خانه‌های بوم گردی، آلاچیق، سکو، سفره خانه سنتی و ... به طبع در ایجاد اشتغال تأثیر گذار است.

وی در خصوص اجرای طرح هادی نیز خاطرنشان کرد: مطالعات اجرای این طرح از سال 92 انجام و از سال 94 آغاز به کار شده که تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که برای اجرای پروژه از مصالح بومی استفاده شده است.

وی اظهار کرد: اداره بنیاد مسکن مجری پروژه طرح هادی است که یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای ساماندهی روستای هدف گردشگری حیدره قاضی خان در نظر گرفته شده است.

دهیار روستای حیدره قاضی خان با بیان اینکه اجرای پروژه مورد استقبال اهالی روستا قرار گرفته است، ابراز داشت: این روستا از قدیم مورد استقبال گردشگران بوده و این در حالیست که زیربنایی برای توسعه گردشگری نداریم .

وی گفت: ممکن است ورود گردشگران به حریم شخصی و املاک اهالی روستا آسیب هایی را در پی داشته باشد بنابراین راه اندازی خانه های بوم گردی برای روستاهای هدف گردشگری امری ضروری است که بیش از 20 میلیارد ریال هزینه در بردارد به طوری که اهالی روستا توانایی مالی احداث آن را ندارند که این مهم نیازمند همکاری دولت است.

بیش از 15 هزار میلیون ریال برای بهسازی روستای حیدره قاضی خان اختصاص یافته است

"محمد مقدم"گفت: طرح مطالعاتی روستای هدف گردشگری حیدره قاضی خان در سال 92 با اعتباری بالغ بر 400 میلیون ریال تهیه و ابلاغ شده است.

مسئول فنی و اجرای بنیاد مسکن شهرستان بهار افزود: در سال 92 یک هزار و 700 میلیون ریال از اعتبارات ملی برای اجرای طرح هادی روستای حیدره قاضی خان هزینه شده است که در سال 94 با اعتباری بالغ بر یک هزار و 420 میلیون ریال این پروژه ادامه پیدا کرد و در سال گذشته با اعتباری بالغ بر 6 هزار و 500 میلیون ریال در حال اجرا بوده است.

وی با بیان اینکه اعتبار سال 97 بالغ بر 6 هزار میلیون ریال پیش بینی شده که در مرحله انتخاب پیمانکاران است، تصریح کرد: مجموعا 15 هزار و 620 میلیون ریال اعتبار برای پروژه طرح هادی در نظر گرفته شده است که درسال 98 به اتمام می رسد.

مقدم اظهار داشت: طول مسیر برای اجرای بافت با ارزش این روستا یک کیلومتر شامل کل معابر است که 530 کیلومتر معابر آن انجام شده است.

 

به گزارش شبستان: بنياد مسكن انقلاب اسلامی تلاش دارد خدمات مطلوبي را در مناطق روستايي ارائه کند که در این میان فرهنگ سازي براي حفظ و نگهداری و استفاده درست از این خدمات به خصوص در مورد طرح هاي هادي اتمام يافته در روستا هاي بالاي 20 خانوارضروري است. همه روستائیان باید در حفظ و نگهداری و زیبا سازی روستا نقش فعالی داشته باشند. درختکاری، پاکسازی مقابل و حتی آبیاری درختان محیط زندگی و کار از نقش های است که روستائیان می توانند ایفا کنند. بنیاد مسکن هم تلاش می کند تا با بهسازی ها روستا در قالب پیاده رو سازی، ساخت فضای تفریحی مانند پارک، جداره سازی و غیره فضای مناسبی برای سکونت در روستاها فراهم کند.

 

گزارش: سمیرا قادری

 

 

نظر شما