شناسهٔ خبر: 30066838 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

معاون حقوقی رئیس جمهور در مصاحبه با فایننشال تایمز:

حضور پرتعداد خانم‌ها در کلاس‌های دانشگاه‌ باعث افتخار و خوشحالی است

پس از گذشت بیش از یکسال از درخواست و پیگیری‌های فایننشال تایمز برای مصاحبه با دکتر لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور، بالاخره فرصتی فراهم آمد تا اولین گفتگو با رسانه‌های خارجی با این نشریه صورت پذیرد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ در این مصاحبه مفصل، دکتر لعیا جنیدی از دوران تحصیل خود در دانشگاه تهران و سپس تدریس در همان دانشگاه سخن گفت. در حالی‌که در زمان تحصیل، جنیدی تنها دانشجوی خانم کلاس در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا بود اکنون در غالب کلاس‌ها اکثریت دانشجویان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. امری که به گفته وی باعث افتخار و خوشحالی اوست.

جنیدی می‌گوید: "این به معنای رشد است و غایت رضایت و خرسندی برای من آن است که شاهد نسل جوان و تحصیل کرده‌ای هستم که به دنبال پیشرفت کشورند".

جنیدی همچنین به فعالیت‌هایی اشاره می‌کند که در دوران تصدی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، با همراهی سایر ارکان دولت، به بار نشسته‌اند و یا در مسیر نهایی شدن قرار دارند. لوایحی چون "لایحه مدیریت تعارض منافع" ، "لایحه مسئولیت مدنی مؤسسات عمومی" ، "لایحه جامع شفافیت" و  "لایحه نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی" و اقداماتی چون تصویب لایحه اعطای حق تابعیت ایرانی به فرزندانی که از مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی متولد می‌شوند، لایحه حق بر تحصیل و آموزش جهت رفع مشکلات دانشجویان ستاره‌دار ، رفع موانع عضویت اقلیت‌ها در شورای شهر و ...

جنیدی در مصاحبه با فایننشال تایمز بر عدم وابستگی حزبی و جناحی خود چه قبل و چه بعد از پذیرش این سمت تأکید کرد. به اعتقاد وی حفظ استقلال و بی‌طرفی برای تصدی این مقام به دلیل رفع اختلاف و صدور رای و اتخاذ تصمیم در موضوعات متعدد مرجّح است و از این رو چنین رویکردی را به تعمد انتخاب کرده است.

جنیدی با انتقاد از نامشروع بودن تحریم‌ها علیه ایران، اقدامات دولت ترامپ در قبال مردم ایران را از منظر حقوقی غیر قانونی و از منظر اخلاقی به مراتب ناموجه‌تر توصیف کرد.

در پایان مصاحبه، جنیدی در پاسخ به پرسش خبرنگار فایننشال تایمز درخصوص چگونگی روند شکل‌گیری اقامه دعوی علیه آمریکا در دادگاه لاهه به عنوان کار مشترک همه سازمان‌ حقوقی دولت اشاره کرد؛  از جمله وزارتخانه‌های خارجه، بهداشت، راه و شهرسازی و مرکز امور حقوقی و برخی وکلای خارجی. وی اشاره کرد که معاونت حقوقی نیز در پیشنهاد و تصمیم‌گیری نسبت به موضوع در کنار این نهادها مشارکت کرده و در حد امکانات خود در این کار جمعی و تیمی کمک کرده است.

لعیا جنیدی در پاسخ به پرسشی درخصوص فایده رأی صادره از سوی دادگاه دادگستری بین‌المللی گفت: "رجوع به این دادگاه اگر چه ممکن است این راهکار برای ایران بی‌نقص نبوده باشد اما مفید بوده است." وی در توضیح جوانب مثبت این اقدام بر تقویت موضع ایران در تعاملات بین‌المللی تأکید کرد.

 

نظر شما