شناسهٔ خبر: 30066823 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌اقتصاد | لینک خبر

فرصت‌سازی از تحریم بدون رعایت شایسته‌سالاری ناممکن است

صاحب‌خبر -

خبرگزاری ایکنا نوشت: ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین و کارشناس مسائل سیاسی، درباره ضرورت استفاده واقعی دولت و مجموعه دستگاه‌های حاکمیت از ظرفیت نخبگان توانمند و شایسته در شرایط تحریم برای تبدیل این تهدید به فرصت، گفت: از زمان آغاز تحریم‌ها تا به امروز فشارها بر مردم تشدیده شده و اثرگذار هم بوده است، اما آنچه در داخل کشور متأسفانه قابل مشاهده است و انگیزه تبدیل تحریم‌ها به فرصت را در میان برخی نیروها کاهش می‌دهد، استفاده و به کارگیری افرادی است که ظرفیت‌های لازم را برای مدیریت کشور در شرایط تحریم ندارند و نمی‌توانند زمینه فرصت‌سازی از تحریم‌ها را هموار کنند.

انتصابات رابطه‌‌محور به ویژه در شرایط تحریم مردم را ناامید می‌کند

وی افزود: نمونه آن اتفاق نامیمون انتصاب داماد رئیس‌جمهور به سمت معاونت وزارت صمت بود که با توجیهاتی از سوی وزیر همراه شد؛ هر چند در نهایت این فرد استعفا داد، این مسائل امید به بهبود شرایط را در مردم کاهش می‌دهد و حزب اسلامی ایران زمین مخالفت خود را با این کار و سایر اقدامات مشابه با قاطعیت اعلام کرده است.

رئوفیان اظهار کرد: قطعاً تحقق شایسته‌سالاری می‌تواند در تبدیل تحریم‌ها به فرصت اثرگذار شود، اما این امر باید در عمل مشاهده شود. آیا در به کار‌گیری استانداران شایسته‌سالاری لحاظ می‌شود؟ در جایگاه یک حزب اصولگرا براساس شاخص‌هایی که داشتیم از رئیس‌جمهور حمایت کردیم، اما با این گونه اقدامات هم بسیار مخالفیم و آن را در تضاد با شایسته‌سالاری و ضابطه‌گرایی می‌دانیم.

برخی اقدامات در جهت افزایش دغدغه‌های مردم است

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین تأکید کرد: این اقدامات نه تنها زمینه ایجاد فرصت از تحریم‌ها را فراهم نمی‌کند، بلکه تحریم‌ها را به چالشی جدی برای جمهوری اسلامی تبدیل می‌کند و مردم هم وقتی این وضعیت را می‌بینند قطعاً نگران آینده خود و کشور خواهند شد. مسئولان و دولتمردان چگونه با این کارها می‌خواهند مردم را به منزله حامیان خود حفظ کنند و از آنان انتظار مقاومت در برابر تحریم‌ها را داشته باشند، در حالی که درست در جهت افزایش دغدغه‌های مردم عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه افزایش دغدغه‌های مردم برای نظام خطرناک است، گفت: امام(ره) و رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه مسئولان به مطالبات و خواسته‌های مردم بارها تأکید کرده‌اند، اما مجموعه برنامه‌ها، رویکردها و انتصابات برخلاف این تأکیدهاست؛ رئیس‌جمهور و سایر مسئولان باید نگران روزی باشند که سونامی در کشور پدید آید که آن موقع «نه از تاک نشان خواهد ماند نه از تاک‌نشان».

رئوفیان یکی دیگر از ظرفیت‌های کشور در شرایط تحریم را بخش خصوصی خواند و گفت: با وجود تأکید مکرر رئیس‌جمهور بر فعال کردن این بخش و انتقاد از بخش خصولتی، همچنان به بخش خصوصی توجه لازم نمی‌شود. رئیس‌جمهور باید بیان کند چه موانعی بر سر فعالیت بخش خصوصی وجود دارد، نه اینکه با لاپوشانی این موانع مطرح نشود.

شکاف دولت و ملت در حال تعمیق است

رئوفیان درباره اینکه برخی اقدامات در داخل به پیشبرد تعمیق شکاف دولت و ملت که هدف اصلی تحریم‌هاست انجامیده، گفت: این مسئله در حال رخ دادن است و من از تدابیر دولت تدبیر و امید برای ایجاد امید در جامعه متعجبم. در واقع برخی کارها از جمله همین انتصاب داماد رئیس‌جمهور به افزایش سوء ظن مردم می‌انجامد و به معاندان نظام فرصت موج‌سواری علیه انقلاب اسلامی و نظام را می‌دهد. اینها خطرات و تبعات جدی برای کشور دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: مردم تحریم‌ها را تاکنون تحمل کرده و می‌کنند و پدیده جدیدی برای آنها نیست و حتی از حصر اقتصادی دشمن در ابتدی انقلاب ‌نترسیدند، اما این به خاطر همراهی و همدلی مسئولان با مردم و وجود یک وحدت کلمه و رویه در کشور بود. در واقع، مردم نباید فکر کنند دولت، مجلس و سایر نهادها انحصاری شده و در اختیار یک طبقه و گروه خاص است. به همین دلیل شایسته‌سالاری باید در همه دوره‌ها به ویژه در شرایط تحریم یک اصل بنیانی باشد.

امروز دولت و مجلس مایه افتخار مردم و نظام نیستند

وی تصریح کرد: قرار بود مسئولان در جمهوری اسلامی شیفته خدمت باشند، اما برخی قرائن و شواهد نشان‌دهنده تشنگی قدرت در میان برخی مسئولان است. امروز دولت در مقیاسی نیست که نظام و مردم به آن افتخار کند و مجلس ما هم این‌گونه است و معدود نمایندگانی هستند که به سوگندنامه خود عمل می‌کنند و بیشتر در جهت تأمین منافع قومی، قبیله‌ای، جریانی، گروهی و شخصی حرکت می‌کنند و قبیله‌گرایی در مجلس حاکمیت دارد. حال با این شرایط از نظام جمهوری اسلامی چه چیزی خواهد ماند.

رئوفیان در پایان اظهار کرد: مسئولان اگر واقعاً به دنبال رفع تهدید تحریم‌ها و خدمت به مردم هستند، در این چند صباح باقی مانده جبران کنند و اگر قادر به جبران مافات نیستند، کنار بکشند و مسئولیت را به نخبگان متخصص، توانمند و دلسوز بسپارند. نخبگان دلسوز و کارآمد می‌توانند در این شرایط با طرح‌ها و برنامه‌های نو فشار تحریم‌ها بر مردم را به حداقل برسانند و کشور را به سلامت از این شرایط عبور دهند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

نظر شما