شناسهٔ خبر: 30066785 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حدادعادل در آیین بزرگداشت «روز پژوهش و علوم انسانی»:

معضلات اجتماعی باید به همت متخصصان و پژوهشگران علوم انسانی مرتفع ‌شود

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: بسیاری از معضلات اجتماعی کشور باید به همت متخصصان، پژوهشگران و دانشجویان علوم انسانی مرتفع شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آیین بزرگداشت «روز ژوهش، فناوری و علوم انسانی» که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن قدردانی از نام‌گذاری یکی از روزهای هفته پژوهش و فناوری به عنوان «پژوهش، فناوری و علوم انسانی» اظهار داشت: جای پرداختن به مقوله علوم انسانی قطعاً در دانشگاه علامه طباطبایی است؛ دانشگاهی که علوم انسانی در آن قوت گرفته و ریشه‌دار شده است.

وی درباره کاربردی بودن علوم انسانی تصریح کرد: علوم انسانی به اندازه علوم پایه، مهندسی و پزشکی جدی گرفته نمی‌‎شود و بودجه‌هایی که صرف پژوهش در علوم انسانی می‌شود در مقایسه با سایر پژوهش‌ها در حوزه‌های دیگر بسیار اندک است و این کم‌توجهی سبب بی‌رغبتی دانش‌آموزان و دانشجویان به علوم انسانی شده است.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش و گسترش فرهنگ در جامعه کار متخصصان علوم انسانی است و بسیاری از معضلات اجتماعی از جمله بی رغبتی به ازدواج، ازدواج گریزی، دیر ازدواج کردن، طلاق، اعتیاد، مهاجرت، اشتغال و... باید به همت متخصصان، پژوهشگران و دانشجویان علوم انسانی مرتفع شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تأکید بر اینکه اداره جامعه قطعاً و مسلماً نیازمند تخصص‌های علوم انسانی است، گفت: فهرست بالابلندی از مسائل فردی و اجتماعی در جامعه وجود دارد که باید به متخصصان علوم انسانی سپرده شود، بنابراین علوم انسانی و دانشگاه‌های آن را نمی توان فردی انگاشت. وزارت علوم هم باید سهم بسزایی برای علوم انسانی بپردازد و اصحاب علوم انسانی باید در حوزه‌های مدیریت و اجرایی کشور وارد شوند. اگر قرار است علوم انسانی تصویرش عوض شود، باید مسئله‌شناسی کنیم و در تعیین موضوع پایان‌نامه‌ها سراغ مسائل واقعی جامعه برویم.

وی با بیان اینکه امروزه رسانه دنیا را تغییر داده و سپهر فضای مجازی دنیای تازه‌ای ایجاد کرده است، تأثیر علوم ارتباطات و فناوری ارتباطات را شگرف دانست و پیشنهاد ایجاد یک فضای گفت و شنود و برگزاری همایشی در راستای بررسی آثار انسانی و اجتماعی فضای مجازی در دانشگاه علامه طباطبایی را ارائه کرد.

حداد عادل خاطرنشان کرد: از شاخص‌های اصلی برای تحول و ارتقای علوم انسانی علاوه بر اسلامی‌سازی و بومی‌سازی، کارآمدی و روزآمدی است و سعی داریم متخصصان علوم انسانی کارآمد و مسئله‌شناس شوند.

انتهای پیام/

نظر شما