شناسهٔ خبر: 30066574 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

اویل‌پرایس بررسی کرد:

قیمت نفت به پایین‌ترین میزان یک سال گذشته رسید

به دنبال افزایش ذخایر جهانی، امروز، چهارشنبه هر بشکه نفت خام برنت با قیمت 56.47 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت به 46.69 دلار رسید.

صاحب‌خبر -

به دنبال نگرانی‌ها از آهسته شدن رشد اقتصادی، کاهش تقاضا و رشد ذخایر جهانی، قیمت نفت امروز با ۴ درصد کاهش به پایین‌ترین سطح یک‌سال گذشته رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، تحلیلگران بر این باورند که به‌رغم توافق اخیر اوپک برای مهار ذخایر جهانی، تولید نفت ایالات متحده به شدت افزایش یافته است. این در حالی است که ارزش دلار نیز در برابر سایر ارزها کاهش یافته است.

روز چهارشنبه هر بشکه نفت خام برنت با قیمت ۵۶٫۴۷ دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت به ۴۶٫۶۹ دلار رسید.

به عقیده تحلیلگران اگرچه تولیدکنندگان اوپک به رهبری عربستان سعودی و تولیدکنندگان غیراوپک به رهبری روسیه بر سر کاهش تولید ۶ماهه از ابتدای سال ۲۰۱۹ به توافق رسیده‌اند، اما هنوز معامله‌گران متقاعد نشده‌اند که این توافق می‌تواند نتایج مطلوبی در جهت افزایش قیمت به دنبال داشته باشد.

وزیر انرژی روسیه به تازگی اعلام کرده در ماه ژانویه این کشور نمی‌تواند ۲۰۰ هزار بشکه از تولید خود را کاهش دهد و میزان کاهش تنها ۵۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. عدم قطعیت در مورد تصمیمات اوپک، چگونگی و زمان ایجاد محدودیت در عرضه از مهم‌ترین دلایل نگرانی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در این حوزه است.

به عقیده برخی کارشناسان نفتی، سقوط قیمت نفت در ماه‌های اخیر، از مهم‌ترین رویدادهای سال جاری میلادی محسوب می‌شود.

به دلیل نگرانی از بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اختلالات عرضه موجب شد در سه‌ماهه چهارم سال بازار با افزایش عرضه مواجه شود. از یک‌سو در ماه‌های اخیر تولید هر سه کشور عربستان و روسیه و ایالات متحده برای جبران این خسارت به بالاترین حد خود رسیده و از سوی دیگر آمریکا یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی در چهارم نوامبر، به هشت مشتری اصلی نفت ایران معافیت اعطا کرد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تولید شیل ایالات متحده افزایش چشمگیری داشته و احتمالا در ماه ژانویه به ۸٫۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد که این میزان در مقایسه با یک ماه قبل از آن ۱۳۴ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داشت.

با این حال کاهش قیمت نفت خام آمریکا (وست‌تگزاس اینترمدیت) به زیر ۵۰ دلار می‌تواند روند این رشد را آهسته‌تر کند.

یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت در ماه‌های اخیر، افزایش نرخ بهره در آمریکاست. فدرال‌رزرو ممکن است بار دیگر در هفته آینده نرخ بهره را افزایش دهد. افزایش نرخ بهره در آمریکا، تقویت دلار، افزایش نوسانات در اقتصادهای نوظهور و کاهش تقاضا برای نفت را به دنبال دارد که در نتیجه آن قیمت نفت نیز کاهش می‌یابد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد، کاهش چشمگیر رشد اقتصادی در جهان به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۹، کاهش بیشتر قیمت نفت را به دنبال خواهد داشت. به‌رغم توافق کاهش تولید، رکود اقتصادی کار اوپک و هم‌پیمانانش را برای ایجاد تعادل در بازار بسیار مشکل خواهد کرد.


نظر شما