شناسهٔ خبر: 30066492 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی امروز به سئول می‌رود

همزمان با این‌که واشنگتن و پیونگ یانگ در تلاش هستند تا به پیشرفتی در مذاکرات به بن‌بست رسیده برای پایان دادن به برنامه اتمی کره شمالی دست یابند، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی به کره جنوبی سفر می‌کند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از خبرگزاری رویترز یک منبع دیپلماتیک در کره جنوبی اعلام کرد: استفان بیگان نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی قرار است عصر امروز برای یک سفر چهار روزه وارد سئول شود.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در نشست تاریخی ماه ژوئن با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در سنگاپور متعهد شد تا اقداماتی را در راستای خلع سلاح اتمی کشورش انجام دهد اما از آن زمان تاکنون هر دو طرف شاهد پیشرفت بسیار اندکی بوده‌اند.

پس از لغو ناگهانی نشست ماه نوامبر، آنها همچنان در حال برنامه‌ریزی مجدد مذاکرات میان مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا و کیم یونگ چول یکی از مقامات ارشد کره شمالی هستند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ارتباطات میان واشنگتن و پیونگ یانگ در جریان است اما کاهش تحریم‌ها تنها پس از دستیابی به هدف اصلی یعنی یک خلع تسلیحات اتمی نهایی، کامل و قابل تایید صورت می‌گیرد.

رابرت پالادینو یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری گفت: هرچه زودتر کره شمالی اقدامات مربوط به خلع تسلیحات اتمی را انجام دهد، تحریم‌ها زودتر رفع خواهند شد.

به بن‌بست خوردن مذاکرات بر روابط دو کره نیز تاثیر گذاشته به طوری که کره شمالی همچنان نسبت به برنامه کره جنوبی برای میزبانی از کیم جونگ اون در سئول در ماه میلادی جاری تمایلی نشان نداده است؛ این در حالی است که با این مساله در جریان دیدار رهبران دو کره در پیونگ یانگ در ماه سپتامبر موافقت شده بود.

مقامات در سئول اعلام کردند: بیگان قرار است در جریان سفر خود به کره جنوبی راه‌هایی را برای حفظ جریان مذاکرات اتمی بیان کند.

بیگان قرار است فردا (پنج‌شنبه) مذاکراتی را با لی دو – هون همتای کره جنوبی خود داشته باشد و پس از آن در روز جمعه در نشست کارگروهی که ماه گذشته با هدف تقویت هماهنگی سیاست مربوط به کره شمالی تشکیل شده، شرکت خواهد کرد.

بیگان همچنین روز جمعه با چو میونگ – گیون وزیر اتحاد مجدد دو کره دیدار خواهد کرد؛ دیداری که در بحبوحه نگرانی‌های آمریکا نسبت به سرعت اقدامات سئول برای بهبود روابط‌اش با پیونگ یانگ در حالی که پیشرفت اندکی در زمینه‌ خلع تسلیحات اتمی صورت گرفته انجام می‌شود.

دو کره قصد دارند چهارشنبه آتی یک مراسم کلنگ‌زنی برای احداث پروژه مشترک‌شان در خصوص ارتباط مجدد خطوط جاده‌ای و راه‌آهن برگزار کنند که نیازمند کسب معافیت تحریم‌های آمریکاست.
ایسنا 

نظر شما