شناسهٔ خبر: 30066100 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

ضرورت مشارکت تشکل‌های صنفی در تهیه ضوابط و مقررات

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌های ترانزیتی ایران گفت: با همکاری وزارت امور خارجه به دنبال تشکیل یک پیمان منطقه‌ای در حوزه ترانزیت هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل‌ و نقل وزیر راه و شهرسازی در مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و صنایع وابسته ضمن تبریک روز حمل‌و نقل، به ارائه تاریخچه‌ای از این روز پرداخت و گفت: ۲۶ آذرماه سال ۶۱ رانندگان عزیز با دستور بنیانگذار انقلاب راهی بنادر کشور شدند و اقدام به تخلیه و بارگیری کالاها کردند و به دلیل این اقدام جهادی آنها امروز را در تقویم به مناسبت روز حمل و نقل ثبت کردند.

وی با تاکید بر اینکه در طول چهل سال گذشته رانندگان و فعالان صنعت حمل و نقل همواره همراه دولت بوده‌اند ادامه داد: حضور گرم رانندگان و دست‌اندرکاران حمل و نقل کمک به رفع کاستی‌های موجود بوده است.

آدم‌نژاد با اشاره به حضور پررنگ شرکت‌های حمل و نقلی در سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته گفت: در این دوره از نمایشگاه ۲۶۳ مجموعه دولتی و بخش خصوصی حضور داشتند که ۹۰ درصد آنها از مجموعه ها و شرکت‌های متعلق به بخش خصوصی بودند و این نشانگر گستردگی صنعت حمل و نقل در کشورمان است.

وی افزود: این گستردگی صنعت حمل و نقل مسئولیت دولت را در این حوزه صدچندان می‌کند.

اهمیت مسئولیت اجتماعی در بحث حمل‌و نقل

معاون حمل‌و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه به اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی در صنعت حمل‌و نقل اشاره کرد و گفت: خود را مقید می‌دانیم که به موضوع مسئولیت اجتماعی حمل و نقل توجه ویژه‌ای داشته باشیم. اولین مسئولیت که جناب وزیر تاکید زیادی بر آن کرده‌اند در رابطه با کیفیت خدماتی است که این حوزه به همه مردم در ابعاد و شکل‌های مختلف ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: مردم در جاده‌ها و مُدهای حمل‌ونقل دریایی، هوایی و ریلی از خدمات حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. همه این خدمات باید شاخصی برای ممیزی کیفیت و سطح رضایتمندی مردم داشته باشد. البته در بخش مسافر کارهایی به عنوان مطالعه پیشتر انجام شده است، امسال نیز این امر یکی از موضوعاتی است که انرژی زیادی را صرف آن خواهیم کرد و تاثیر آن را در تمام شقوق حمل‌ونقل خواهید دید. مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی ما در حمل‌ونقل بر این پایه استوار است.

آدم‌نژاد با تاکید بر ضرورت تعامل نظر تشکل‌های صنفی در قانون‌گذاری گفت: اگر ضوابط و مقرراتی در این بخش ایجاد می‌شود باید تشکل‌های صنفی و کاربران اصلی در این تصمیم‌گیری‌ها نقش جدی داشته باشند. امروز شاهد انحراف معیار در دغدغه‌های کاربران و ضوابط موجود هستیم. کاهش این انحراف موجب جلب مشارکت آنها در این بخش خواهد شد.

وی همچنین حمل‌و نقل سبز با هدف کمترین آسب به محیط زیست را نیز از جمله مسئولیت‌های اجتماعی وزارتخانه دانست که به آن توجه خواهد شد.

ضرورت توجه به مدیریت دارایی‌ها

معاون حمل‌و نقل وزیر راه و شهرسازی هوشمندسازی حمل‌و نقل را از دیگر وظایف وزارتخانه در حوزه مسئولیت اجتماعی دانست و گفت: باید به هوشمندسازی در صنعت حمل و نقل و داده کاوی اطلاعات توجه ویژه داشته باشیم . در وزارت راه و شهرسازی حجم گسترده‌ای از داده‌ها، به ویژه داده‌های ارزشمند مکانی را داریم که داده کاوی این اطلاعات برای خروجی تصمیم‌سازی بسیار موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: در رابطه با بهبود وضعیت مدل‌های اقتصادی اقداماتی صورت خواهد گرفت. نظر مقام عالی وزارت برای تغییر رویکرد پروژه محور بهبود وضعیت پایداری سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به موضوع نوسازی ناوگان حمل‌و نقل کشور گفت: چندین سال است که نوسازی ناوگان در شقوق مختلف مطرح می‌شود. کشوری که حجم عظیمی سرمایه گذاری در این زمینه نیازمند است، حتما نیاز به استفاده از تولید داخل و استفاده از توانمندی‌های فرزندان این مرز و بوم دارد که بتواند به پایداری برسد.

وی افزود: بهبود بهره‌وری و مدیریت دارایی‌ها باید ایجاد شود. حتما توسعه در حوزه حمل‌و نقل بسیار مهم است اما مدیریت دارایی‌ها در بخش‌های مختلف حمل‌و نقل مهم‌تر است. نگهداری مبتنی بر داده محوری می‌تواند کمک کند که اولویت بندی درست ایجاد شود. نگاه شبکه محوری به این موضوع مهم‌ترین کاری است که باید انجام شود. طرح جامع حمل‌ونقل کشور چندین سال است که مطرح شده و امسال انرژی مضاعفی بر آن گذاشته شده، امیدواریم فاز اول آن که مدل‌سازی تقاضای حمل‌و نقل کشور است، تا پایان سال به بهره‌برداری شود و تصویری از نقشه راه اولویت‌های توسعه به دست دهد. 

آدم‌نژاد با اشاره به موضوع مدیریت دارایی در صنعت حمل و نقل گفت: هر چند که توسعه در صنعت حمل و نقل موضوع مهمی است اما مهمتر از آن مدیریت دارایی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

برنامه‌ریزی برای تشکیل یک پیمان منطقه‌ای در حوزه ترانزیت

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید به موقعیت جغرافیایی ایران و استفاده از این مزیت در افزایش ترانزیت به عنوان یک ارزش افزوده طلایی گفت: ایجاد مسیری امن، ارزان و مشتری پسند می‌تواند مزیتی در ترانزیت ایجاد کند. ایران در بخش ترانزیت مشتری پسند است و زمانی می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد که بتوانیم پیمان منطقه‌ای منعقد کنیم تا عبور و مرور سهل‌تر و سریع‌تر از ایران انجام شود.

وی ادامه داد: این پیمان منطقه‌ای باید بتواند منافع ایران و کشورهای همسایه را به دنبال داشته باشد. کارهای اولیه آن با همکاری وزارت امور خارجه شروع شده است. 

آدم‌نزاد همچنین درباره بحث ارتقای ایمنی در صنعت حمل و نقل گفت: بحث ستاد مستقل ایمنی در وزارت راه و شهرسازی با دستور مهندس اسلامی شروع شده است. باید ستاد مستقل ایمنی در وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی شود که بدون ارتباط با دستگاه‌هایی که خدمات حمل‌و نقل را تولید می‌کنند، عمل کند.

وی افزود: خروجی این ستاد می‌تواند توصیه‌ نامه‌هایی برای افزایش ارتقای ایمنی باشد که از این گزارش‌ها هم قرار نیست در محکمه‌های قضایی استفاده شود بلکه فقط از آن برای افزایش ایمنی استفاده خواهد شد و مورد استفاده دولت و مراکز قانون‌گذاری قرار خواهد گرفت.

تلاش برای افزایش ایمنی حمل‌ونقل

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در چند سال گذشته گفت: این موضوع در یک دهه گذشته مورد توجه قرار گرفت و توانستیم میزان تلفات جاده‌ای را از ۲۸ هزار کشته به کمتر از ۱۷ هزار کشته کاهش دهیم که این امر باید استمرار داشته باشد.

آدم‌نژاد تاکید کرد: برای افزایش ایمنی، کنترل سرعت در جاده‌ها، توسعه زیرساخت‌ها، هوشمندسازی و نظارت هوشمند و آموزش باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی همچنین با اشاره به نقش تحریم‌ها در صنعت حمل و نقل افزود: تحریم‌های صنعت حمل و نقل به ویژه در بخش هوایی جان مردم را هدف قرار داده‌اند و ما باید هزینه تحریم علیه ایران را برای دشمنان افزایش دهیم.

معاون زیر راه و شهرسازی ادامه داد: نگاه و رفتارهای هوشمند و مسئولیت‌ پذیر مدیران می‌تواند اثر تحریم در صنعت و حمل و نقل را کاهش دهد. توسعه توان داخلی ضروری است.

آدم‌نژاد در انتها با اشاره به مساله بحران و پدافند غیرعامل گفت: ما یکی از وزارت‌خانه‌هایی هستیم که تقریبا در تمام بحران‌ها مسئولیت زیادی داریم. در حال بررسی ساختار تاب‌آوری در تمام زمینه‌ها هستیم و به زودی گزارشی در این رابطه منتشر خواهیم کرد.

نظر شما