شناسهٔ خبر: 30065975 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سازمان ملل: فرصت صلح در سودان جنوبی به رغم شکنندگی آن وجود دارد

71402

رئیس صلحبان‌های سازمان ملل متحد اعلام کرد، فرصت صلح در سودان جنوبی وجود دارد و از زمانیکه طرفین درگیر یک معاهده صلح جدید در ماه سپتامبر به امضا رسانده‌اند پیشرفت زیادی نسبت به آغاز درگیری‌ها در پنج سال پیش ایجاد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اما ژان-پی‌یر لاکروآ در شورای امنیت سازمان ملل گفت: این روند صلح هنوز کاملا پایدار و غیرقابل بازگشت نشده است و اگر قرار باشد درد و رنج مردم سودان جنوبی به پایان برسد باید مشارکت مثبت و جامع تمامی طرف‌ها را داشته باشیم.

به گفته این مقام، گرچه پیشرفت چشمگیری در وضعیت کلی امنیت این کشور از زمان امضای توافق صلح ایجاد شده است اما وقوع درگیری‌های پراکنده نشان می‌دهند پیشرفت‌ها همچنان شکننده هستند.

او تاکید کرد، مسؤولیت حفظ پیشرفت این توافق فقط بر عهده طرفین است.

امیدهای زیادی وجود داشت که سودان جنوبی پس از استقلال از سودان در سال ۲۰۱۱ رنگ ثبات و صلح را ببیند اما از دسامبر ۲۰۱۳ به سوی خشونت‌های قومی کشیده شد. در اوت ۲۰۱۵ توافق صلحی به امضا رسید اما نتوانست جلوی درگیری‌ها را بگیرد و توافق‌های دسامبر ۲۰۱۷ و اعلامیه آتش‌بس ۲۷ ژوئن هم کاری از پیش نبرده است. توافق تقسیم قدرت ۱۲ سپتامبر در سودان به امضا رسید و در حالیکه مملو از تاخیرها و لغو ضرب‌الاجل‌ها و برخی درگیری‌ها بود، این امید را به وجود آورد که این جنگی که حدود ۴۰۰ هزار کشته بر جای گذاشته است در نهایت به پایان برسد.  

ژان-پی‌یر لاکروآ در ادامه گفت، سازمان ملل قویا معتقد است دو طرف درگیر باید اولویت خود را دوره پیش از گذار قرار دهند که طبق توافق صلح در مه ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد؛ یک توافق جامع در بخش امنیتی و تدابیر امنیتی دوره گذار و یک کرسی جدید کمیسیونی که مذاکرات پیش از گذار را رهبری خواهد کرد.

در جریان درگیری سودان جنوبی، خشونت جنسی عملا به عنوان سلاح جنگی مورد استفاده قرار گرفت و این مقام ارشد سازمان ملل تجاوز گسترده‌ "وحشتناک" که ماه نوامبر در شهر بنتیو سودان جنوبی رخ داده، به شدت تقبیح کرد. به گفته او، هیئت صلحبان سازمان ملل از مقام‌های سودان جنوبی درخواست دارد تا از زنان و دختران این منطقه محافظت به عمل آید. او در شورای امنیت گفت که تیم حقوق بشری این هیئت تحقیقاتی را برای شناسایی عاملان این تجاوز آغاز کرده است.

انتهای پیام

نظر شما