شناسهٔ خبر: 30065920 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نشست تبیین دستاوردهای پژوهشکده اخلاق و معنویت برگزار شد؛

پیگیری ۱۱ کلان پروژه پژوهشی در حوزه اخلاق و معنویت

رییس پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امروز در این مجموعه ۱۱ کلان پروژه در حال پیگیری است که هر کدام از آنها مجموعه ای از خوشه مطالعاتی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام مهدی علیزاده در نشست تبیین دستاوردهای پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که در حاشیه چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، اظهار کرد: این پژوهشکده در سال ۱۳۸۳ به عنوان هسته علمی اخلاق پایه گذاری شد و بعد از دو سال به گروه اخلاق تبدیل و در سال ۱۳۹۱ به مرکز اخلاق تربیت تغییر یافت و دو سال است که به عنوان پژوهشکده اخلاق و معنویت فعالیت می کند.

وی گفت: در سه حوزه کادر سازی، گفتمان سازی و تولید اندیشه دینی فعالیت هایی را انجام داده ایم و به ظهور پیوستن این مجموعه، رخدادی در عرصه اخلاق بود و در آن زمانی که این گروه تشکیل شد، یک گروه پژوهشی در کشور وجود داشت.

رییس پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: درباره کادرسازی، با اولین پژوهشگران این مجموعه شروع کردیم اما برای این که بتوانیم توسعه منابع انسانی دهیم، جمعی از علاقه مندان تلاشگر را شناسایی کردیم و مسیر چهارده ساله تاکنون را طی کرده ایم و امروز بسط منابع انسانی صورت گرفته و رویش های این پژوهشکده در جاهای دیگر جوانه زده و منابع انسانی این پژوهشکده در جاهای دیگر منشأ اثربخشی هستند.

وی افزود: مجموعه اندیشه سازی که نهایتاً ختم به تولید محصولات پژوهشی می شود، امروزه در مجموعه ما با ۱۱ کلان پروژه در حال پیگیری است که هر کدام از آنها مجموعه ای از خوشه مطالعاتی هستند که ذیل آنها در حال تولید کتاب و برگزاری نشست ها و کرسی ها هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده گفت: کلان پروژه «الهیات و اخلاق» مجموعه ای از آثار است که برای پر کردن خلأیی در مجموعه مسائل اخلاقی ادامه دارد و متأسفانه اخلاق اجتهادی و استنباطی نداریم و با حمایت پژوهشگاه، اهتماممان را بر اخلاق استنباطی قرار دادیم که تا کنون چند اثر را تولید کرده ایم.

وی گفت: یکی از حوزه های پرطرفدار امروز، موضوع اخلاق حرفه ای، کاربردی و عملی تخصصی است که برای مسائل مستحدثه ای که اتفاق می افتد، در این مجموعه در حال گشودن ابواب جدیدی بوده که در اخلاق شاخه های جدیدی را شاهد هستیم و آثار خوبی در حال تولید است و پژوهشکده اخلاق و معنویت یکی از مجموعه هایی است که در این خصوص از پیشتازان بوده است.

رییس پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: بر اساس مأموریت میز اخلاق به این پژوهشکده، یکی از طرح های کلان دفتر به بحث مسأله مقابله با مظاهر دروغ و تلاش برای راستی گستری و تعمیق فرهنگ صداقت سوق پیدا کرده است؛ در امتداد این رسالت و مسأله مصوب کلان دفتر، پژوهشکده ما کلان پروژه ای را در حوزه بحث صداقت طراحی و آغاز کرده است.

وی افزود: به برکت بحث مسأله محوری، میز تحکیم نظام خانواده شکل گرفته است که بخشی از خوشه پژوهش های مربوط به خانواده را بر عهده این پژوهشکده گذاشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده اظهار کرد: از دیگر کلان پروژه های این گروه می توان به مبانی روانشناختی تربیت اخلاق دینی، آموزش و پرورش، تربیت اخلاقی، اخلاق هنجاری اسلام، تحلیل و نقد معنویت های کاذب و عرفان ادیان، روش شناسی مطالعات معنویت و بازخوانی سنت معنویت اسلامی و تبیین معنویت ثقلین اشاره کرد.

در ادامه، حجت الاسلام محمدتقی اسلامی، مدیر گروه اخلاق پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: در گروه اخلاق ۴ کلان پروژه را دنبال می کنیم و هر کدام از این ها، آثاری را تقدیم جامعه علمی و فکری مان کرده است و آثار مهمی را در دست اجرا دارد.

وی گفت: در کلان پروژه«الهیات اخلاق» کار اجرایی ۸ اثر تمام شده و ۶ اثر آن به بازار نشر وارد شده است.

مدیر گروه اخلاق پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در کلان پروژه «اخلاق هنجاری اسلام» ۴ اثر منتشر شده است و در کلان پروژه «اخلاق کاربردی» ۵ اثر را تاکنون منتشر کرده ایم و ۳ اثر آن در آستانه نشر می باشد که تا یک سال آینده منتشر می شود و ۴ اثر در دست اجرا داریم.

وی افزود: در کلان پروژه «صداقت گستری» یک اثر در آستانه نشر و مابقی که ۵ اثر هستند، در دست اجرا می باشند.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام  حسن بوسلیکی، مدیر گروه تربیت اخلاقی پژوهشکده اخلاق و معنویت اظهار کرد: یکی از کلان پروژه های این گروه «مبانی روانشناختی تربیت اخلاقی دینی» است که در سال ۸۹ منتشر شده که اثری پیشرو در این زمینه تلقی می شود و ۲ اثر در این کلان پروژه در آستانه نشر و ۴ اثر در دست اجرا است.

وی با بیان این که کلان پروژه «آموزش و پرورش» مشتمل بر ۴ اثر است که در دست اجرا  است، گفت: در کلان پروژه «تربیت اخلاقی» ۳ اثر منتشر شده است و یک اثر در دست اجرا است.

مدیر گروه تربیت اخلاقی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در کلان پروژه «خانواده» یک اثر در آستانه نشر و ۴ اثر در دست اجرا است.

سپس، احمد شاکرنژاد، مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویت پژوهشکده اخلاق و معنویت به ارائه گزارشی از فعالیت های این گروه پرداخت و اظهار کرد: در این گروه ۳ کلان پروژه وجود دارد که در کلان پروژه «تحلیل و نقد معنویت های کاذب و عرفان ادیان» یک اثر منتشر شده و ۷ اثر در دست اجرا است.

وی گفت: کلان پروژه «روش شناسی مطالعات معنویت» مشتمل بر ۲ اثر منتشر شده و ۲ اثر در دست اجرا است.

مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویت پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: کلان پروژه «بازخوانی سنت معنویت اسلامی و تبیین معنویت ثقلین» مهم ترین کلان پروژه این گروه مطالعاتی است که یک اثر از آن منتشر شده، یک اثر در آستانه نشر و دو اثر در دست اجرا است.

نظر شما