شناسهٔ خبر: 30065515 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

هشدار دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

از مصرف نمک دریا خودداری کنید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: شهروندان از خرید و مصرف نمک با عنوان صادراتی صنعتی و یا نمک دریا خودداری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان ؛ دکتر عباسی افزود: فقط نمک‌هایی قابل مصرف و مجاز هستند که شماره پروانه ساخت و عبارت نمک یددار تصفیه شده بر روی بسته‌بندی آن‌ها درج شده باشد.

وی گفت: نمک یددار تصفیه شده، نمکی بهداشتی است که ناخالصی‌های نامحلول آن همانند فلزات سنگین و همچنین ناخالصی‌های محلول آن همچون آهک، شن و ماسه، در کارخانه از آن جدا شده و به آن ید اضافه شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه مصرف نمک تصفیه نشده در افرادی که سابقه بیماری‌های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند، خطرناک است افزود: مصرف مداوم این نوع نمک‌ها در افراد سالم نیز می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی کاهش جذب آهن در بدن شود.

دکتر عباسی به شهروندان توصیه کرد نمک و غذا‌های شور را، کم مصرف کنند و همان مقدار کم نمک نیز از نوع تصفیه شده یددار باشد.

وی با بیان اینکه نگهداری و ذخیره نمک یددار به مدت بیش از یک سال موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود اضافه کرد: برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه‌های رنگی و تیره نگهداری کرد و برای اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه کرد تا ید آن حفظ شود.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان براساس توصیه سازمان بهداشت جهانی حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک ۵ گرم است این در حالی است که میزان مصرف نمک در ایران ۲ تا ۳ برابر بیشتر است.

گیلان جزو استان‌های پرمصرف نمک در کشور است.

 

نظر شما