شناسهٔ خبر: 30065377 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آران | لینک خبر

ابتکار آمریکا به منظور برهم زدن قرارداد فروش سلاح روسیه به ارمنستان

پایگاه اینترنتی روزنامه " ینی مساوات" جمهوری آذربایجان به نقل از سایت روسی EADaily نوشت آمریکا از طریق بلغارستان به ارمنستان سلاح ارسال می کند.

صاحب‌خبر -

آران نیوز_ "ینی مساوات" نوشت : « طی بیش از دو ماه گذشته،  با هواپیماهای ایلوشن-62 (Il-62)  محموله های سلاح از بلغارستان به ارمنستان در مسیر "بورگاس – ایروان" ارسال می شوند.   این محموله های سلاح به ابتکار آمریکا و به منظور برهم زدن قرارداد 100 میلیون دلاری فروش سلاح روسیه به ارمنستان ارسال می شوند. »
در هفته گذشته نیز هواپیمای Il-62 شرکت هواپیمایی "رادا ایرلاینز" Rada Airlines بلغارستان با شماره ثبت « EW-450TR » به ارمنستان پرواز کرد. برغم خاموش بودن تجهیزات رهگیری این هواپیما ،  ناوبری روسیه موفق به رهگیری آن شده اند.
سایت روسی EADaily  همچنین به نقل از "آوی شارفین" سردبیر بخش انگلیسی روزنامه اسراییلی "هاآرتض" درباره پروازهای هواپیماهای شرکت "رادا ایرلاینز" بلغارستان به ارمنستان خبر داد.
یوروک ایشیق، وبلاگ نویس ترکیه ای نیز به کمک برنامه ناوبری " فلایت رادار 24" Flightradar 24 ، از پرواز هشت هواپیما از بلغارستان به ارمنستان طی هشت روز خبر گرفته است. این هواپیماها با عبور از کنار حریم هوایی ترکیه در فرودگاه " زوارتنتس" Zvartnots  ایروان فرود آمده اند. 
این وبلاگ نویس ترکیه ای نوشته است بدون موافقت آمریکا ، ارسال این مقدار سلاح از بلغارستان به ارمنستان امکان پذیر نیست.
براساس اطلاعات به دست آمده ، محموله های ارسالی از بلغارستان به ارمنستان 40 تن بوده است که در میان آنها، یک هزار و 700 پرتاب کننده مواد منفجره و پنج هزار قطعه سایر تجهیزات جنگی وجود دارد.
به گزارش وزارت دفاع ارمنستان ، در اواخر نوامبر سال جاری توافق نامه همکاری نظامی ارمنستان با بلغارستان امضاء شده است.
در نیمه های نوامبر نیز آرتاک داووتیان، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح ارمنستان به بلغارستان سفر و با " کراسیمیر کاراکچانف " ، وزیر دفاع بلغارستان و آندری بوتسف، رییس ستاد مشترک بلغارستان دیدار و از کارخانه های ساخت سلاح بلغارستان دیدن کرد.
ینی مساوات افزوده است تاکنون ارمنستان ، مشتری کوچکی برای صنایع نظامی بلغارستان محسوب شده است. به عنوان مثال، در سال 2017 ، ارمنستان با بلغارستان قرارداد تسلیحاتی 19 میلیون و هفتصد هزار دلاری امضاء کرد، اما در عمل 637 هزار دلار سلاح از بلغارستان خرید. براساس آمار ثبت شده سازمان ملل درباره صادرات جهانی سلاح،  بلغارستان در سال 2017  یک هزار و 94 تفنگ به ارمنستان فروخته است.


نظر شما