شناسهٔ خبر: 30063724 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

در برنامه رو در رو مطرح شد؛

حسن‌بیکی: پشت دولت‌های حامی آمریکا از حمایت مردمی خالی است/اکبری: مشکلات عربستان حتی با جایگزینی بن‌سلمان رفع نمی‌شود

صاحب‌خبر -

برنامه رو در رو با موضوع بررسی "بحران یمن و بی ثباتی در سیاست خارجی آمریکا" به روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.

به گزارش خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه رو در رو "بحران یمن و بی ثباتی در سیاست خارجی آمریکا" را با حضور ابوالفضل حسن بیکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا بررسی و به روی آنتن شبکه چهار سیما برد.

در ابتدا مراد عنادی، مجری و کارشناس برنامه با طرح مسائل آمریکا و عربستان گفت: مجلس آمریکا دو قطعنامه علیه عربستان صادر کرد و یک تنش بین روابط آمریکا و عربستان به وجود آمد، پمپئو وزیر خارجه آمریکا با مجلس سنا همسو نیست و مایل به روابط دوستانه با آمریکاست.

حسین اکبری، کارشناس مسائل غرب آسیا در با بیان اینکه توقف جنگ یمن نیازمند اراده بین المللی است، افزود: سعودی ها همه کارت های خود را در یمن تمام کردند و بعد از سه سال و ۸ ماه به جایی نرسیدند.

وی یادآور شد: اراده عربستان تصرف الحدیده بود و آمریکا و اروپا را هم با خود همراه کرد اما در دو عملیات بسیار گسترده موفق به تصرف الحدیده نشدند. عربستان یکسال بر روی سقوط الحدیده کار کرد و همه امکانات را آماده کرد.

اکبری تصریح کرد: آتش بس عربستان یک عقب نشینی استراتژیک است و سازمان ملل هنوز هیچ کاری برای مردم یمن انجام نداده است. آتش بس فقط در محدوده الحدیده است و حزب الله هم با وجود نقض آتش بس رعایت کرده و کمیته صلح در استکهلم سوئد در حال تصمیم گیری و انعکاس مسائل است.

ابوالفضل حسن بیکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت: آمریکایی ها یک قرن است سیاست چماق و هویج را در پیش دارند و در حال حاضر شرایط دنیا چند قطبی و سخت است و مولفه های مختلفی باعث شده تا احزاب آمریکا دنبال یک مقصد باشند.

وی به مشکلات یمن پرداخت و افزود: در حال حاضر یمنی ها به دانش سلاح ها دسترسی پیدا کردند و جوانان یمن پیشرفت کردند.

حسن بیکی اظهار کرد: حوثی ها جنگ را فرسایشی کردند و آمریکایی ها به صراحت اعلام کردند ۲۱.۵ تریلیون دلار بدهی دارند، آل سعود ۵۰۰ میلیون دلار توان مالی داشت و اقدامات حوثی ها روز به روز بهتر بود. 

وی با یادآوری مسائل داعش گفت:شکست های پیاپی در منطقه باعث شد مقامات آل سعود به مدرسه های یمن بمب ارسال کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: نگرانی امروز برای تصرف باب المندب و تنگه عبور انرژی غرب است و در این جریان شرق واکنش ندارد و منافع غرب در مخاطره است.

 اکبری در بخشی از این برنامه به افول آمریکا اشاره و بیان کرد: کتاب هایی در آمریکا چاپ می شود که ترامپ را آخرین رئیس جمهور آمریکا می دانند و معتقدند همه چیز تمام می شود، نگرانی آمریکایی ها برای افزایش سهم دموکرات ها در مجلس سنا است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: در مباحث یمن و سعودی ها ترامپ افراطی عمل کرد.

حسن بیکی نیز به ائتلاف عربی پرداخت و گفت: عربستان نیرو های خود و ۹۰ درصد سربازان استیجاری دارد، در دو جنگ اخیر محاسبه کردیم که چرا پیروز نشدند. نیرو های زمینی امکان پیروزی دارند اما سربازان اجاره ای برای مردن نیامده اند.

وی ضمن تحلیل اختلافات داخل عربستان سعودی گفت: گروهی موافق جنگ و گروهی جنگ را غیر معقول می دانند و با این وجود آمریکایی ها و سعودی ها ریسک های بزرگی می کنند.

حسن بیکی تاکید کرد: بن سلمان مرتب تغییر رویه و تغییر نظر می دهد، این وضعیت مانند روز های پایانی حکومت شاه ایران است که به هر کشوری می رفت موفق نبود.

وی مسائل ترامپ در آمریکا را هم موفق ندانست و ادامه داد: آمریکایی ها به هیچ یک از اهداف خود در یمن نرسیدند و خاندان آل سعود هم چند پاره شدند و پول های عرب ها تمام شده است.

حسین اکبری، کارشناس مسائل غرب آسیا در مورد مقاومت مردم یمن اظهار کرد: سعودی ها خروج یمن را در جریان بیداری اسلامی شکست خود می دانستند و تصور داشتند در تمام حوزه های جهان اسلام محق هستند.

وی ادامه داد: آمریکایی ها به دلیل ارتباط با سعودی ها این تصور را داشتند که محمد بن سلمان و آمریکا در جریانات بیداری اسلامی یمن سرکوب را به سرعت محقق خواهد کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: یمن را هوایی، دریایی و زمینی محاصره کردند و جدیدترین تجهیزات را به کار گرفتند و مردم یمن تصمیم گرفتند مقاومت کنند و هزینه یمن برای سعودی و آمریکا قابل برآورد است.

در ادامه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: پنج تنگه ژئو استراتژیک در دنیا وجود دارد و این تنگه ها عمدتاً در اختیار مسلمانان هستند و عطش قدرت در آمریکا موجب می شود به هر کدام از این تنگه ها ورود کند.

وی ادامه داد: در منطقه همواره تلاش دارند ایران را محور قرار داده و عناصر مختلف را دخالت دهند، وحشت آمریکا امروز در یمن از دستاورد های بومی یمن است که می تواند نفت عربستان را به صفر برساند.

حسن بیکی افزود: آمریکایی ها از دستاورد های ایران هم وحشت دارند و از سوئی جوانان غزه هم به پهپاد هایی دست یافتند و از جنگ و دستاورد های خود فیلم می گیرند و به جهان نشان می دهند.

وی خاطر نشان کرد: در یمن محاصره شده نخ بخیه وارد نمی شود، چطور ممکن است موشک بزرگ از ایران ارسال شود؟ این دروغ ها خوراک داخلی است. بن سلمان ۵۰۰ بشکه نفت را در صدور به آمریکا در جریان قطعنامه ها کاهش داده است.

حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه افزود: آمریکایی ها هر کشوری که در گردونه آن ها نباشد را در جریان مقاومت می دانند در حالی که جمهوری اسلامی معتقد است هر کشوری باید استقلال سیاسی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر جمهوری اسلامی توانمندی بالایی در حمایت از کشور ها و دفع ارتش های بزرگ دارد عقل حکم می کند که مقابله نکنند در حالیکه اتکای مردمی عامل پیروزی یمن و کشور های جبهه مقاومت است و معادله جنگ بهم می خورد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین گفت: یکی از دلایل ناتوانی آمریکا و عربستان در مقابله با یمن مقاومت مردم است و در این پیروزی جمهوری اسلامی را مسبب می دانند و این هم نشان از قدرت جمهوری اسلامی دارد.

حسن بیکی در ادامه با طرح مسائل عربستان بیان کرد: عربستان انتحاری انجام داده و امام صادق (ع) هم این روز ها را پیش بینی کرده بود.  از ۱۵ کشور همسایه ایران، آمریکایی ها در ۱۳ کشور مستقر شدند و مردم دنیا می بینند که ایران ۴۰ سال است که آمریکا را شکست داده است 

وی به اتحاد شرق افغانستان اشاره و بیان کرد: آمریکایی ها کاری می کنند که کشور ها به وحدت روی بیاورند، تحریم های آمریکا موجب اتحاد پولی است. ملت ها در کنار دولت ها هستند و دولت هایی که با آمریکا هستند، پشتشان خالی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در موقعیت فعلی ملت ها در اروپا با ایران هستند و ارتش اروپایی هم در حال فروپاشی است.

حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص هزینه های جنگ یمن بیان کرد: عربستان به لحاظ محیط داخلی شکننده است و همه نوه ها خود را شاهزاده و شایسته تر از بن سلمان برای حکومت می دانند.

وی ادامه داد: بن سلمان کوچکترین ولیعهد بود و با آمریکایی ها به توافق رسید و با جریانات داخلی زمینه را برای تثبیت آینده خود ایجاد کرد و البته مسائل انرژی هم به مشکلات دامن زد و بن سلمان هیچ دستاوردی نداشت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا به از هم پاشیده شدن ائتلاف در حمایت از عربستان پرداخت و افزود: آینده بسیار مبهم است و حتی با جایگزینی بن سلمان مشکلات رفع نمی شود.

اکبری تاکید کرد: عربستان تا هیچ زمانی به اندازه امروز ضعیف نبوده و باید بتواند تغییر و انتقال دولت و خرید انرژی را تضمین کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما