شناسهٔ خبر: 30063599 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

محمود اربابی: پژوهش برای تولید آثار مستند و داستانی چالش جامعه سینمایی است

رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه پژوهش سینمایی می‌گوید پژوهش در سینمای ایران در حال حاضر وضعیت خوبی دارد، اما مطلوب نیست.

صاحب‌خبر -

سرویس سینمایی هنرآنلاین: هفته پژوهش هم‌زمان با روزهای پایانی آذرماه در تقویم کشور به ثبت رسیده است. در این یک هفته تلاش محققان و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد.

سازمان سینمایی نیز از این امر باز نمانده و با برگزاری جایزه پژوهش سینمایی در راستای جهت‌دهی پژوهش‌ها و مطالعات سینمایی به سوی شناسایی موضوعات کلیدی و زیربنایی سینمای ایران برای تقویت رابطه با مخاطبان، تشویق و تقدیر از تلاش‌های علمی و پژوهشی استادان، دانشجویان، اندیشمندان و خبرگان دانشگاهی و مراکز پژوهشی که سهمی از مطالعات علمی و پژوهشی خود را به سینمای ایران اختصاص داده‌اند و تقویت ارتباط متقابل پژوهشگران دانشگاهی و دیگر مراکز علمی - پژوهشی با سینماگران و دست‌اندرکاران سینمای ایران این رویداد فرهنگی را دنبال می‌کند.

محمود اربابی رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه پژوهش سینمایی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین دراین‌باره گفت: به لحاظ ایجاد فضا برای انجام پژوهش با توجه به حضور طولانی‌مدتی که در سینما دارم می‌توانم به جرات بگویم شرایط بهتر از امروز نبوده است. به دلیل شکل‌گیری R&D، شکل انجام پژوهش، مسیر منطقی مطمئن و شدنی را دنبال می‌کند و در سینما شرایط خوبی شکل گرفته است. هم درباره پژوهش‌های سینمایی مستقل و هم در حوزه نگارش مقاله، پایان‌نامه به معنای فعالیت‌های پژوهشی که در حواشی این کار انجام می‌شود، شرایط خوبی دارد.

وی درباره پژوهش محوری و بی‌توجهی به این بخش در تولید آثار مستند و همراهی نکردن نهادها با پژوهشگران این عرصه با توجه به فراهم بودن بستر پژوهش، بیان کرد: فضا برای انجام پژوهش در خصوص سینمای کشور و مسائل آن فراهم است، اما آنچه دوستان می‌گویند نیز درست است. پژوهش برای تولید آثار اعم از مستند و داستانی چالش جامعه ماست، چرا که همه مراکز مؤثر در این مورد درک خیلی مشترکی از مسئله پژوهش ندارند، اما در عرصه پژوهش درباره موضوعات مبتلا به سینما اعم از پس از تولید، پیش از تولید، بازار داخلی و بین‌المللی، داخلی و خارجی و... فضا برای انجام پژوهش فراهم است. ضمن این که معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی از طرح‌ها و پژوهش‌های جدید که همراه با نوآوری و ایده‌های جدید باشند استقبال کرده و از تمامی پژوهشگران علاقه‌مند به این عرصه دعوت می‌کند تا پیش‌قدم شوند چرا که ما فضا را برای انجام این کار فراهم کرده‌ایم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری در ادامه درباره این محورها و این بستر برای پژوهش اظهار کرد: محورهای مورد علاقه سازمان سینمایی روی سایت معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی قرار گرفته است. تاکنون بالغ بر 160 عنوان پژوهشی به ثبت رسیده است و علاقه‌مندان می‌توانند این کار را انجام دهند. در این راستا معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی بعد از بررسی طرح پروپوزال و پس از تأیید آن را به ثبت رسانده است و به سفارش ما این کار انجام می‌شود. حتی علاقه‌مندان می‌توانند موضوعات خود را نیز مطرح کنند و چنانچه موضوع در راستای مسائل سینمای ایران باشد می‌پذیریم و این کار انجام می‌شود.

وی گفت: یکی از کارهای ما در این راستا این بود که امسال از پایان‌نامه‌های در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری که در سطح مسائل سینمای ایران باشد حمایت کردیم. هرچقدر دانشجویان ما در حوزه مسائل سینمای ایران تحقیق و پژوهش کنند ما از آن استقبال کرده و همکاری‌های لازم را با آن‌ها خواهیم داشت.

اربابی درباره ماحصل برگزاری جایزه پژوهش سینمایی نیز عنوان کرد: مشخصاً در دو سال گذشته با طراحی جایزه پژوهش سال و موضوعات پیرو آن به دنبال موضوعات کاربردی و بنیادی هستیم موضوعاتی که بتواند منجر به حل یک مسئله و مشکل سینمای ایران برای برنامه‌ریزی‌ها شود. از نگاه مجموعه خودمان این جشنواره اتفاق خوبی را رقم زده است و اگر دیگران نیز این آثار را ببینند و ارزیابی و داوری کنند شاید به این امر صحه بیشتری بگذارند.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که چه میزان از این مقالات و پژوهش‌ها در سینمای ایران قابل استفاده است، گفت: ما می‌گوییم همه، ما تا مسئله‌ای نداشته باشیم پژوهشی انجام نداده‌ایم. به‌طور مثال یکی از موضوعات شیوه‌های بازاریابی در کشورهای دیگر است که ما اطلاعات پایه را فراهم کردیم و طبیعی است که پژوهشگران باید از آن‌ها استفاده کنند. مواردی که مربوط به سینمای ایران بوده است قطعاً استفاده شده است؛ مثلاً پژوهشی درباره اصول و معیارهای ساخت و بازسازی سینماها در کشور داشتیم که تحقیق علمی بسیار خوبی است برای کسانی که می‌خواهند سینما در کشور بسازند و واجب است که پیش از هر اقدامی به آن مراجعه کنند و درک درستی از موضوع داشته باشند. و در موسسه "سینما شهر" از این دستاوردها استفاده می‌شود.

نظر شما