شناسهٔ خبر: 30063583 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سردبیر رادیو رژیم صهیونیستی:

عربستان و اسرائیل، مخفیانه مقاصد خود را پیش می برند

تهران- ایرنا- «جاکی خوجی» سردبیر رادیو ارتش اشغالگر قدس بامداد چهارشنبه در واکنش به اقدامات اخیر برخی کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با رژیم تل آویو نوشت: عربستان و اسرائیل بدون روابط علنی، مقاصد خود را پیش می برند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خوجی در مقاله ای در روزنامه معاریو چاپ سرزمین های اشغالی افزود: عربستان و اسرائیل نیازی به تبادل سفیر در این مرحله ندارند؛ همچنین کشورهای حاشیه خلیج (فارس) عجله ای برای توسعه روابط علنی با تل آویو ندارند؛ چرا که آنها بدون نیاز به این روابط آشکار، منافع خود را تأمین می کنند.
وی با استناد به درز برخی اخبار از دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که بحرین و عربستان، اهداف آینده تل آویو در علنی شدن این روابط هستند.
خوجی اضافه کرد: سوالی که مطرح می شود، آن است که آیا منامه و ریاض موافق علنی سازی روابط آینده خود با تل آویو هستند؟ درست است که مسؤولان اسرائیلی در این باره به ما پاسخی نمی دهند، اما خبرهای درز کرده نشان می دهد که ما فضایی برای علنی شدن این روابط را ایجاد کرده ایم و برای ما اسرائیلی ها بسیار خوشایند خواهد بود که در ریاض قهوه ای بنوشیم یا در بندر جده غذایی بخوریم.
خوجی تصریح کرد: کشورهای حاشیه خلیج (فارس) بر این باورند که اسرائیل یک عنصر مطلوب در منطقه است و با وجود هراس این کشورها از آن که متهم به همکاری با تل آویو شوند، اما می توان هدف از این سونامی سیاسی در عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل را توسعه تلاش های اسرائیل در مقابله با ایران دانست و این که کشورهای عربی در این رویارویی تنها نیستند.
خوجی اعتراف کرد: عربستان در دو سال گذشته، اقوال و افعالی برای نشان دادن حسن نیت خود به اسرائیل نشان داده است که می توان به موافقت ریاض به پرواز خطوط هوایی هند به اسرائیل از آسمان عربستان و اظهارات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مبنی بر این که اسرائیلی ها حق زندگی در سرزمین خود را دارند، اشاره کرد.
انتشار این تحلیلگر مسائل جهان عرب پس از آن روی می دهد که برخی رسانه های آمریکایی اعلام کردند که شرکت های اسرائیلی، عربستان را یک بازار سود آور برای تولیدات امنیتی و سایبری خود می دانند؛ از سوی دیگر شرکت های عربستانی نیز در اندیشه آن هستند که به سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در شرکت های مدرن تکنولوژیک در اسرائیل ادامه دهند؛ به همین علت روابط تل آویو- ریاض ادامه خواهد یافت.
برخی کشورها عربی به سرکردگی عربستان، امارات متحده عربی و بحرین، با زمزمه عادی سازی روابط خود با تل آویو، فلسطینی ها را در پشت میز مذاکرات پنهان و آشکار به رژیم صهیونیستی فروختند و حمایت و دفاع از فلسطین، دیگر در اولویت سیاست خارجی این کشورها نیست.
شبس**9363**1488

نظر شما