شناسهٔ خبر: 30063558 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

جلودارزاده با دفاع از نماینده سراوان: بزرگواری می‌کنیم و با پلیس برخورد نمی‌کنیم!/ بی‌اختیاری جهانگیری از «منشی» به «بودجه» رسید

معاون اولِ روحانی مدعیست برخی با نفوذی که در ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه یا مجلس داشتند امروز تبدیل به عضوی از بودجه کشور شده‌اند!

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

جلیقه‌زردهایی که به روحانی رأی داده‌اند...

من حامی روحانی نبودم و منتقد قیمت سیب‌زمینی هستم؛ کات!

«بهمن فرمان‌آرا»، از چهره‌های سینمایی کشورمان، به تازگی طی اظهاراتی پس از نمایش یک فیلم در خانه هنرمندان گفته است:

من ناامید نیستم، اما حساسیت‌هایی شخصی نسبت به فضا دارم. ما چیزی جز آزادی بیان نمی‌خواهیم. هیچ زمانی دنبال پست و مقام نبوده‌ام و شغل دولتی هم قبول نمی‌کنم چون مسئولیت‌ها و الزامات خاص خود را به همراه دارد که من تمایلی به انجام آنها ندارم. اما من از جهان بیرون ایزوله نیستم. اگر شما کارگر هفت تپه هستید و پنج ماه حقوق نگرفته‌اید، چطور زندگی می‌کنید؟ آنهم در شرایطی که اگر دستمزد هم بگیرید تا پایان ماه دوام نمی‌آورد. ما در عمرمان سیب زمینی کیلویی ۸ هزار تومان نخریده بودیم.

به گزارش ایلنا، او همچنین می‌افزاید:

کار من فیلمساز این است که تا جایی که اجازه دارم به این مسائل اشاره کنم .هر برچسبی هم بخواهند به من بزنند. من به مردم بدهکارم که با آنها صادق باشم. در نهایت هم تشخیص با خود مردم است. من در پی سیاه‌نمایی نیستم، آن چیزی را که می‌بینم تصویر می‌کنم، اگر چیز شادی به من نشان دهید آن‌را هم می‌سازم. من هم مثل تمام مردم ایران از پیروزی تیم فوتبال شادمان می‌شوم. به هر حال کار سختی داریم، آنهم در این شرایط اقتصادی.[۱]

در همین حال، خبرگزاری ایلنا در مصاحبه با یک روانپزشک به نقل از وی نوشته است: آمارهایی که سیستم‌های دولتی و انتظامی می‌دهند گاهی مبنی بر این است که خشونت‌های عریان در جامعه کمتر شده. یعنی خشونت‌هایی که مستقیما منجر به جرح فیزیکی می‌شود شاید در عدد کمتر به نظر برسد و این را به‌عنوان پیشرفتی در کم کردن خشونت آشکار عنوان می‌کنند. اما متاسفانه ما احساس می‌کنیم خشونت‌ها در لایه‌های زیرین‌تر اجتماعی نمود برجسته‌ای دارد؛ همان مواردی که تحت عنوان خشونت کلامی می‌شناسیم مانند تحقیرهایی که در خانواده‌ها، مکان‌های کاری، مشاغل و اجتماعاتی که افراد کنارهم قرار دارند و سیستم بالادست-پایین‌دستی وجود دارد! [۲]

*در اشاره به اظهارات فرمان‌آرا لازم به توضیح است که حکما آقای فرمان‌آرا انتظار ندارند سیب‌زمینی به قیمت دوران ساخت فیلم "شازده احتجاب" و یا دایی‌جان ناپلئون فروخته شود و مثلا سیری یک شاهی عرضه شود!؟

از طرفی چطور است که آقای فرمان‌آرا به اذعان خودشان فیلم یک و نیم میلیاردی هم ساخته‌اند و در جریان افزایش ۴۰ درصدی مخاطبان سینمای ایران و رکوردشکنی فروش سینما در سال چهلم انقلاب اسلامی نیز هستند اما از انتقال قیمت‌ها از سیری یک شاهی و کیلویی ۵ قران، به چند هزار تومان (و البته نه ۸ هزار تومان برای سیب زمینی!) ابراز تعجب می‌کنند؟

همچنین است که اگر هم اخلالی در سیستم اقتصادی کشور پیش آمده و در چند ماه اخیر بروز یافته؛ این مقوله نیست مگر رأیی که دوستان و همکاران آقای فرمان‌آرا و از جمله شخص خودشان برای دولت اصلاح‌طلبان ساختند و با شعار «تا ۱۴۰۰ با روحانی» کاری کردند که امروز هرگز نمی‌توانند از عمل خود دفاع کنند. [۳]

این حقیقت ایجاب می‌کرد که آقای فرمان‌آرا اگر هم نقدی به وضع موجود دارد در وهله اول، خود و سلبریتی‌های همکار خود که برای رئیس جمهور روحانی تبلیغ کردند را مخاطب قرار دهد.

چه اینکه شاید همین ادای وظیفه می‌توانست دورنمای بزرگی از «امید» را در مقابل چشمان فرمان‌آرا بگشاید.

ما همچنین برای اطلاع آقای فرمان‌آرا و مخاطبان محترم عرض می‌کنیم که در اعتراضات جلیقه‌زردهای فرانسه؛ رسانه‌های این کشور اصرار خاص و البته ممدوحی دارند بر اینکه در هنگام مصاحبه با جلیقه‌زردها مشخص شود که معترض مصاحبه‌شونده آیا جزو رأی دهندگان به امانوئل ماکرون بوده است یا خیر؟

آنچه در خبرگزاری ایلنا پیرامون مسئله «خشونت» منتشر شده نیز می‌تواند به خوبی با اظهارات فرمان‌آرا چفت شود و تصویری از یک ایران فوق‌العاده گِران، خشونت‌زده و دچار بحران را به افکار عمومی القا کند...

خاصّه اینکه مثلاً روان‌شناس فوق‌الذکر نیز توضیح نداده است که چگونه توانسته میزان خشونت لفظی را در ایران اندازه بگیرد، در مقابل آمار رسمی و امید بخش کشور که حتی نهادهای بین‌المللی هم به آن اذعان رسمی دارند، به احساس شخصی خود رسمیت بدهد و جالب آنکه در آخر هم نتیجه بگیرد خشونتی وسیع اما غیر عریان در لایه‌های زیرین جامعه ایرانی رواج دارد!

خوانش این صحبت‌های عمدی یا سهوی در کنار هم و نگاه به واقعیت‌های پیرامونی که به هر دلیلی در هنگام انتشار این صحبت‌ها گفته نمی‌شود به روشنی نشان می‌دهد که چگونه یک عزم جدی از سوی یک «جریان سیاسی خاص» برای پمپاژ ناامیدی و فضای تاریک در ایران اسلامی وجود دارد که به هر بهانه‌ای از کاه، کوه می‌سازد و هدفی ندارد غیر از ناراضی‌سازی افکار عمومی و در نهایت، به خیابان کشاندن مردم علیه نظام اسلامی.

آنهم در کشوری که اگرچه بواسطه رأی به دولت اصلاح‌طلبان و اعتدالیون با مشکلاتی مواجه شده اما همچنان جزو امن‌ترین و ارزان‌ترین کشورهای جهان است.

بدیهیست که افرادی مثل «سعید حجاریان» با مدیریت و رصد همین گفته‌های فوق‌الذکر است که از عام‌البلوی شدن شرایط در جامعه ایرانی سخن می‌گویند و حتی آدرس خیابان را نیز صراحتا به مردم می‌دهند...[۴]

وبلاگ مشرق، طی ۲ سال گذشته کراراً درباره پروژه «سیاه‌نمایی» که می‌رود تا به «فتنه اقتصادی» منجر شود؛ مطالب مبسوطی را منتشر کرده است.

***

بی‌اختیاری جهانگیری از برکناری منشی به «بودجه» رسید

«اسحاق جهانگیری»، چهره اصلاح‌طلب و معاون اول رئیس‌جمهور روحانی، روز سه‌شنبه گذشته طی اظهاراتی در مراسم رونمایی از طرح‌های فناورانه جهاد دانشگاهی گفته است:‌ برخی با نفوذی که در ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه یا مجلس داشتند امروز تبدیل به عضوی از بودجه کشور شده‌اند.

به گزارش جماران، وی می‌افزاید: بودجه آنها اگر در ابتدا یک میلیارد بود، بعد به ۵ میلیارد و در حال حاضر تا ۲۰ میلیارد رسیده است.

جهانگیری با بیان این که آنها قرار نبود از دولت بودجه بگیرند، اظهار داشت: اشکالی وجود ندارد ولی اقدام آنان اراده دولت و نظام نبوده است.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: این همه دانشگاه در کشور وجود دارد و قرار نبود فردی دانشگاهی راه اندازی کند و بودجه کمکی بگیرد.

جهانگیری ادامه داد: بسیاری از این شوراها که در کشور وجود دارد از ابتدا محدود بود ولی بعضی از آنها امروز دبیرخانه‌هایی دارند که بودجه های چند ۱۰ میلیاردی است.

وی همچنین گفت: اصلاح ساختار یعنی این که این موارد حذف شود، مسائلی که در شرایط عادی نمی‌توان انجام داد ولی در شرایط سخت امکانپذیر است و اگر دولت یکی از آنها را حذف کرد سروصداها بلند خواهد شد و به دولت خواهند گفت که کوتاه بیاید.

معاون اول رییس جمهوری افزود: دهها دستگاه موازی در کشور درست شده و همه بودجه بگیر دولت شده‌اند و کشور و بودجه تحمل این همه دستگاه موازی را ندارند.[۵]

*اظهارت جهانگیری فی‌نفسه دارای تضاد است. مثل اینکه او در جایی از این حرف‌ها می‌گوید «اشکالی ندارد» اما در جای دیگری تصریح دارد که بودجه تحمل این همه بودجه‌بگیر را ندارد.

جدای از این تضادها که در دولت آقای روحانی مسبوق به سابقه است (مثل علاقه به مذاکره با آمریکا و سپس دیوانگی خواندن مذاکره با آمریکا!) اما بیان این نکته ضروریست که نه آقای جهانگیری صغیر و از کار افتاده هستند و نه دولت از اختیارات اجرایی و قانونی کمی برخوردار است.

به سخن دیگر اینکه اگر بودجه دادن به نهادی نظر دولت نیست؛ آقای جهانگیری که یک رجل سیاسی و اجرایی هستند باید زبان به نطق گشوده و این تصمیم را به اطلاع نهادهای ذیصلاح کشور و در جایی به اطلاع مردم نیز برسانند تا همه چیز بررسی شود.

و اگر ایشان در ساختار عقلانی و دینی نظام جمهوری اسلامی این کار را نمی‌کنند؛ یک دلیل بیشتر ندارد و آن کم‌عملی ایشان و یا شاید سیاست‌بازی ایشان است.

جهانگیری در صحبت‌های خود می‌گوید: «اگر دولت یکی از آنها را حذف کرد سرو صداها بلند خواهد شد و به دولت خواهند گفت که کوتاه بیاید»!

این حرف نیز اصطلاحاً از آن حرف‌هاست... چه اینکه اولاً از مقامات دولتی که بخاطر علاقه خود به مذاکره حتی در مقابل چشم رهبر انقلاب از خطوط قرمز کشور نیز گذشتند؛ شنیدن حرفی مبنی بر کوتاه آمدن دولت در مقابل خواسته‌های خود تعجب انگیز است.

و ثانیا دولت در نظام ایران هیچ آقا بالا سری غیر از «ولی فقیه» ندارد که ولی فقیه نیز در دوران امام راحل و نه در دوران زعامت رهبر معظم انقلاب نشان داده است هرگز تکلیف ما لا یطاق بر دوش دولت نمی‌گذارد.

در واقع ما نمی‌خواهیم فرض کنیم که آقای جهانگیری با این صحبت‌ها کنایه‌ای به دفتر رهبر انقلاب زده‌اند اما مع‌الوصف از این جمله آقای جهانگیری نیز استنباطی جز بهانه‌جویی به ذهن خطور نمی‌کند چون دولت سرآمد تمام قوای اجرایی کشور است و رئیس جمهور نیز تا آن اندازه مبسوط‌الید هست که صلاحدیدهای قانونی خود را در ذیل نظر ولی فقیه؛ تماماً به پیش ببرد.

گفتنیست، جریان چپ در دوران دولت اصلاحات صراحتاً عنوان می‌کرد که رئیس‌جمهور در ایران یک «تدارکات‌چی» است و حرف جهانگیری نیز نوستالژی همین حرف است.

جهانگیری پیش از این در اظهاراتی گفته بود که حتی اختیار برکناری منشی خود را هم در دولت ندارد! [۶]

او نامزد پوششی رئیس‌جمهور روحانی در انتخابات ۹۶ نیز بود...

***

جلودارزاده با دفاع از نماینده سراوان: بزرگواری می‌کنیم و با پلیس برخورد نمی‌کنیم!

«سهیلا جلودارزاده»، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با اعتمادآنلاین پیرامون ویدئوی منتشر شده از رفتار توهین آمیز نماینده سراوان گفته است:

برخی از نهادها که اگر لازم باشد بعدا نام آنها را خواهم گفت، احساس خصومت با نماینده را در میان کارکنانشان ایجاد کرده‌اند.

او می‌افزاید:

این رفتار درست نیست چون نمایندگان مجلس از هر شهر و هر جایی که باشند منتخب مردم هستند و بی‌احترامی به یک نماینده، بی‌احترامی به مردم است. علیرغم وقت قبلی نماینده سراوان ۴۰ دقیقه پشت در قرار گرفته بود و زمانیکه اعتراض می‌کند برخورد این‌چنینی با او می‌شود.

این نماینده مجلس گفت:

حتی گاهی اوقات در کوچه و خیابان پلیس راهنمایی و رانندگی به نمایندگان اهانت می‌کند اما نمایندگان بزرگواری می‌کنند و برخوردی انجام نمی‌دهند. نماینده طبق قانون به هر جایی می‌تواند وارد شود و منع قانونی برای ورود نمایندگان وجود ندارد اما پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام می‌کند که به من دستور داده‌اند تا مانع شوم.

جلودارزاده تاکید کرد: در یک مورد از برخوردهای اهانت‌آمیز پلیس راهنمایی و رانندگی خطاب به آن پلیس گفتم مگر رژیم عوض شده که با من اینگونه رفتار می‌کنی؟ !

او ادامه داد:

این برخوردها درست نیست و مردم همه چیز را به عنوان حکومت می‌بینند و به تفکیک قوا فکر نمی‌کنند. به نماینده‌ای که از صبح تا شب در روستاها کار می‌کند و نماینده مناطق محروم است، هتک حرمت شود در حالیکه او کار شخصی نداشته که به گمرک مراجعه کرده بلکه این مراجعه به منظور پیگیری کار مردم حوزه انتخابیه‌اش بوده است.

جلودارزاده همچنین تاکید کرد:

اگر قرار است نماینده‌ای کار کند باید بر قوانین و کارکنان دولت نظارت داشته باشد .نمی‌توان نماینده‌ای را که به دلیل اجرای وظایف نظارتی مراجعه کرده است به گمرک راه ندهند و یا به او توهین و بیرونش کنند. نماینده طبق قانون می‌تواند به هر سازمانی که بخواهد وارد شود. آقای درازهی با رییس گمرک جلسه داشتند اما ۴۰ دقیقه معطل می‌شوند و رفتارهای توهین آمیزی با ایشان می‌شود در حالیکه یک مسئول دولتی حق ندارد بد قول باشد.[۷]

*ما قضاوت درباره اظهارات مدافعانه جلودارزاده و البته رفتار دون شأن و ناسزاگویی نماینده سراوان را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

گفتنیست، منظور احتمالی خانم جلودارزاده از بزرگواری نمایندگان محترم در مقابل پلیس! احتمالاً سیلی منجر به جرحی بوده است که مدتی قبل یکی از نمایندگان مجلس به صورت پلیس فرودگاه نواخت و این مسئله هرگز آنطور که باید پیگیری قانونی نشد.

برخی معتقدند رفتار دون شأن نماینده سراوان، رسوبات همان سیلی بزرگوارانه‌ای است که یک نماینده دیگر به صورت پلیس کشور نواخت.

***

۱_ http://tnews.ir/site/۵ab۲۱۲۳۹۷۳۸۸۱.html?h=۱

۲_ https://daynets.com/FA/AL/۱۳۳۱۲۶۴

۳_ http://cinemacinema.ir/print-۲/?id=۵۵۰۸۷

۴_ mshrgh.ir/۹۱۶۸۳۲

۵_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-۱۰۷۶۱۱۶

۶_ https://tn.ai/۱۸۵۸۲۲۵

۷_ https://etemaadonline.ir/content/۲۵۲۳۳۰

نظر شما