شناسهٔ خبر: 30063496 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

محسن احدی*

ترامپ از کدام پیروزی سخن می‌گوید

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی از خود به‌عنوان فردی منحصربه‌فرد سخن می‌گوید که نتایج نظرسنجی‌ها و انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره نشان‌دهنده غروب ستاره اقبالش است.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، دونالد ترامپ در یکی از تازه‌ترین یادداشت‌های توئیتری، از خود به‌عنوان فردی پیروز و منحصربه‌فرد در رأس معادلات سیاسی کشورش نام برده است.

وی در این خصوص نوشته است: این باورنکردنی است که با دلار بسیار قدرتمند و تقریباً عدم تورم در آمریکا، دنیای خارج پیرامون ما در حال انفجار است. فرانسه در حال سوختن است و چین خیلی عقب است. بانک مرکزی آمریکا حتی در حال بررسی افزایش دوباره نرخ بهره است. پیروزی را دریابید.

این توئیت رئیس‌جمهور آمریکا در حالی در فضای مجازی مخابره شده است که مطابق اعلام اداره بازرگانی و گمرک چین، میزان صادرات این کشور به آمریکا نسبت به سال گذشته نیز افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر، بسیاری از تحلیلگران مسائل اقتصادی در آمریکا عنوان کرده‌اند، نشانه‌ای از مهار اقتصادی پکن از سوی واشنگتن (آن هم دو سال پس از سرکار آمدن ترامپ) به چشم نمی‌خورد.

فراتر از آن، شکست حزب جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان پیام مهمی را به مخاطبان جامعه آمریکا مخابره کرده است. نباید فراموش کرد که مطابق برآوردهای موجود، یکی از دلایل پیروزی جمهوری‌خواهان در سنا نیز به رأی گذاشتن تنها یک‌سوم کرسی‌ها بوده است. دموکرات‌ها معتقدند که اگر همه کرسی‌های سنا (هر 100 کرسی) به رأی گذاشته می‌شد، شاهد پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات سنا نبودیم.

ضمن آنکه ترامپ به‌خوبی می‌داند که بخشی از آرای جمهوری‌خواهان سنتی که به سبد این حزب واریز شده است، به وی تعلق ندارد. مطابق برخی نظرسنجی‌های صورت گرفته در آمریکا، حدود 30 درصد از اعضای حزب جمهوری‌خواه، با سیاست‌های ترامپ (به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور) مخالف هستند.

در اواخر تابستان سال جاری، نظرسنجی شبکه سی‌ان‌ان نشان داده بود که ترامپ در میان 70 درصد از طرفداران حزب جمهوری‌خواه محبوبیت دارد و 30 درصد باقیمانده، با سیاست‌های وی مخالف یا نسبتاً مخالف هستند.

از سوی دیگر، شکست جمهوری‌خواهان و نتایج ضعیفی که آنها در ایالات پاندولی و سرنوشت‌ساز آمریکا کسب کردند، پیام‌آور کاهش محبوبیت ترامپ در سطح «کالج الکترال» بوده است. جمهوری‌خواهان و شخص ترامپ در 2016 میلادی و در انتخابات سه ایالت پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان توانستند هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات را شکست دهند و به کاخ سفید راه پیدا کنند. پایگاه خبری نِیشن اشاره کرده است، دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای سنا و فرمانداری‌ها در هر سه ایالت مذکور به پیروزی دست یافتند. این پیروزی نشان‌دهنده بازگشتن آرای این سه ایالت از ترامپ است. از سوی دیگر، در ایالت مهم فلوریدا نیز جمهوری‌خواهان تنها با اختلاف حدود هشت هزار رأی توانستند در انتخابات سنا پیروز شوند. در صورتی که آرای جمهوری‌خواهان ناراضی از ترامپ را از این میزان کسر کنیم، نگرانی‌های سران این حزب و شخص ترامپ از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 در این ایالت سرنوشت‌ساز بیشتر می‌شود.

در هر حال، دونالد ترامپ سعی دارد از پیروزی بزرگی سخن بگوید که نمادها و نشانه‌های آن هنوز در آمریکا و خصوصاً فضای عمومی این کشور تحقق پیدا نکرده است. بدیهی است که با آغاز انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها (برای انتخاب نامزد نهایی انتخابات 2020)، شاهد شکل‌گیری مباحث داغی در حوزه اقتصاد، سیاست خارجی و مسائل رفاهی در آمریکا خواهیم بود. به نظر می‌رسد طرح این مسائل درنهایت به سود ترامپ تمام نشود زیرا حتی اگر او دوباره به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود، این انتقادات به همراه اعتراض‌های شکل‌گرفته ناشی از آن تا 2024 همراه و سربار وی خواهند بود.

* تحلیلگر مسائل بین‌الملل

انتهای پیام/4093

نظر شما