شناسهٔ خبر: 30062801 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل؛

احیای عزاداری‌های سنتی در صیانت از باورهای دینی ضروری است

اردبیل - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: توجه به احیای آئین و عزاداری‌های سنتی در معرفت‌افزایی حسینی و دستیابی به تاثیرات مدنظر فرهنگی و مذهبی مفید واقع خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مهدی ستوده عصر سه‌شنبه در کارگروه بررسی مسائل و موضوعات عزاداری و تعزیه استان اردبیل تصریح کرد: عزاداری‌های اردبیل در قیاس با بسیاری از مناطق از آسیب‌ و شبهه‌افکنی‌های مذهبی کمتری برخوردار است و با فرهنگسازی و آموزش‌های لازم کمبودهای موجود نیز باید به صفر برسد.

وی افزود: در عزاداری‌ها یک سری موضوعات به عنوان سنت دیرینه محسوب می‌شوند که گاها به دلایل سهوی یا عمدی مورد خدشه قرار می‌گیرند و صیانت از آن نیازمند تشکیل کارگروه‌های تخصصی و بررسی موشکافانه مسائل و آسیب‌شناسی تعزیه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل یادآور شد: یکی از نقدهای به جایی که هر ساله توسط مدیران دسته‌جات و فعالان فرهنگی و مذهبی مطرح می شود، برگزاری جلسات هماهنگی و طرح مشکلات عزاداران به صورت دیرهنگام و مختوم به هفته‌های آغازین ماه محرم بود، از این رو تصمیم بر این گرفته شد که با هدف آسیب‌شناسی صحیح تصمیمات نهایی از ماه‌ها قبل مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شود.

ستوده با بیان اینکه شورای هیئت‌های عزاداری در شهرستان‌ها نیز باید ورود جدی به مدیریت و هماهنگی مراسم تعزیه داشته باشند، افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پیش از آغاز محرم حداقل هفت کارگروه تخصصی با پیرغلامان حسینی، نمایندگان محلات شش گانه اردبیل و مادحین و شعرا برگزار شود تا علاوه بر کیفیت‌بخشی به برنامه‌های عزاداری، آسیب‌های احتمالی موجود نیز به حداقل برسد.

وی اضافه کرد: توجه به نحوه تجمع در تاسوعا و عاشورای حسینی، بررسی سینه‌زنی در سبک‌های خاص، چگونگی حضور عزاداران در شب‌های عزاداری در مساجد، ایجاد نظم و انظباط در بین دسته‌جات عزادارای و ده‌ها مورد مشابه دیگر نیازمند جمع‌بندی و نتیجه‌گیری مناسبی است که با توجه به فرصت مناسب باقیمانده تا آغاز ماه محرم سال 98، در تلاش خواهیم بود تا تصمیم‌های مناسبی اتخاذ شود.

نظر شما