شناسهٔ خبر: 30062773 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

بیژن کیان، حامی ایرانی ترامپ به اتهام لابی گری برای ترکیه در امریکا بازداشت شد

یک ایرانی در تلاش برای استرداد گولن

دو مرد در گروه لابی‌گران ترکیه که مستقیم گوش به فرمان مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی امریکا، هستند، به لابی‌ غیرقانونی متهم شده‌اند. یکی از آنها یک ایرانی است که از حامیان دونالد ترامپ محسوب می‌شود و در جریان لابی‌های ترکیه و امریکا برای استرداد فتح‌الله گولن، شخصی که دولت ترکیه او را عامل کودتای نافرجام سال 2016 می‌داند، فعالیت کرده است.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
 
 
 
 
 کیان و فلین در 19 سپتامبر 2017 با وزیر خارجه و وزیر انرژی و داماد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در نیویورک دیدار کرده‌ بودند. به‌گزارش نیویورک‌تایمز، روز دوشنبه هنگامی که اتهام کیان در حضور وکلایش قرائت شد، او با کت و شلواری آبی رنگ در سکوت ایستاده بود و به محض پایان کارش در دادگاه، بدون آنکه پاسخ خبرنگاران را بدهد، دادگاه را ترک کرد.
به‌گزارش واشنگتن‌پست، این پرونده که با تحقیقات رابرت مولر بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات 2016 ارتباط دارد، به لابی بیژن کیان و یک شهروند ترکیه‌ای برای استرداد گولن اشاره دارد و در جریان بازجویی مولر از فلین این اتهام آشکار شد. فلین سال گذشته با دادستانی امریکا توافق کرده بود که اگر او را زندانی نکنند، تمام اقدامات غیرقانونی خود را فاش کند و بر همین اساس بود که از لابی گری‌اش به همراه بیژن کیان و اکیم آلپتکین مدیر یک شرکت هلندی به‌نام «اینوو» پرده برداشت. کیان و آلپتکین متهم شده‌اند که با هدف استرداد فتح‌الله گولن، به‌طور «مخفیانه و غیرقانونی» تلاش کرده‌اند با سه شرکت روسی وارد معامله سیاسی در ارتباط باانتخابات امریکا شوند. در این بین شواهد نشان می‌دهد، بیژن کیان نقش محوری را در بستن قرارداد با اینوو داشته است. کیان در مقابل به شرکت اینوو تعهد داده بود مستندی علیه فتح‌الله گولن تهیه کند.
بیژن کیان کیست؟
بیژن کیان تاجر 66 ساله ایرانی است که در سازمان‌های اقتصادی بسیاری به‌عنوان مشاور و سرمایه‌گذار حضور دارد. او یکی از اعضای هیأت مدیره بانک صادرات- واردات ایالات متحده بود و چند بار با جرج دبلیو بوش ملاقات کرده بود. کیان با فلین نیز در پروژه‌های متعددی مشارکت و در گروه اینتل فلین نیز عضویت دارد و از همین طریق بود که پس از ورود ترامپ به کاخ سفید، به حلقه نزدیکان او راه پیدا کرد و با مشاوره‌هایی که به فلین می‌داد به یکی از معتمدان او تبدیل شد. او با وجود آنکه در عرصه تجارت و اقتصاد فعالیت می‌کرد اما خود را «دیپلماتی بین‌المللی» می‌دانست. اگر اتهام این دیپلمات بین‌المللی به اثبات برسد، دادگاه می‌تواند او را به 15 الی 35 سال زندان محکوم کند. او کمیسیون نوروز را به زعم خود با هدف اشاعه فرهنگ فارسی و نوروز ایجاد کرده بود و از همین طریق توجه سیاستمداران امریکایی را جلب کرد.
بیژن کیان که در ایران متولد شده و در تهران در رشته مهندسی تحصیل کرده، مدارک تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه برایتون انگلیس کسب کرد. سپس  برای تحصیل در رشته امنیت ملی وارد دانشگاه هاروارد شد و از سال 2011 رسماً وارد عرصه سیاست شد و در دانشگاه دفاع ملی امریکا به تدریس پرداخت. او که از منتقدان جدی دونالد ترامپ بود، پس از چند دوره کار مدیریتی در کالیفرنیا، در سال 2015 وارد تیم فلین شد.
 انتظار مایکل فلین برای دریافت حکم
مایکل فلین از مقام مشاور امنیت ملی تا مجرمی که برای دریافت حکم خود راهی دادگاه ایالات متحده امریکا شده، مسیر کوتاهی را پیموده است. در حالی که تا همین چند ماه پیش با تعریف و تمجید رئیس‌جمهوری امریکا در میانه تشویق و حمایت حامیانش سخنرانی می‌کرد، روز گذشته در حلقه وکلایش راه خود را به دادگاهی باز کرد که می‌خواست حکم او را تحویلش بدهد. هزارتوی پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آنقدر پیچیده شده که رد پای نزدیک‌ترین چهره‌ها به ریاست‌جمهوری امریکا نیز در آن به وضوح دیده می‌شود و تهدید زندانی شدن بر سر نزدیکان دونالد ترامپ سایه انداخته است.
به‌گزارش رویترز، مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی امریکا در جریان تحقیقات مربوط به تبانی بین گروه انتخاباتی ترامپ و مقام‌های روسی به مأموران اف‌بی‌آی دروغ گفته است و ایمت سالیوان، قاضی امریکایی روزگذشته حکم او را صادر کرد. پیش از قرائت حکم، رابرت مولر بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در امریکا اعلام کرده بود که به‌دلیل همکاری‌های فلین با او، احتمال دارد به زندان نیفتد. او نخستین عضو کابینه ترامپ است که در جریان تحقیقات پیرامون پرونده روسیه، به جرم خود اعتراف کرده است. 32 شخص حقیقی و سه شرکت در جریان این پرونده مورد بازجویی قرار گرفته‌اند و رد پایشان در این پرونده دیده شده است.
فلین در این مصاحبه درباره ارتباط داشتن با سرگئی کیسلیاک سفیر وقت روسیه در ایالات متحده امریکا طی تبلیغات ریاست‌جمهوری دروغ گفته است. اما وکلای مشاور 60 ساله ترامپ، اف‌بی‌آی را متهم کرده‌اند که قصد دارد، فلین را در تله بیندازد اما دفتر مولر این ادعا را رد کرده است. هفته پیش دفتر مولر یادداشتی را به دادگاه ارسال کرده بود، که در آن نوشته بود: «او نیازی به هشدار نداشته تا بداند دروغ گفتن به مأموران فدرال جرم است، او شخصی نظامی است و محال است که از چنین چیزی مطلع نبوده باشد. ضمن آنکه او سال‌هاست با اف‌بی‌آی کار کرده است و می‌داند دروغ گفتن به این سازمان عواقب جدی‌ای در پی دارد».
چند ماه پس از ورود ترامپ به کاخ سفید، زمزمه‌ها بر سر دخالت روسیه به نفع پیروزی او راهش را به رسانه‌های جریان اصلی باز کرد. اما ریاست‌جمهوری امریکا بارها هرگونه تبانی با روسیه را رد کرده و تحقیقات مولر را بیهوده ارزیابی کرده است. حتی او پیش از این، مولر را متهم کرده بود که بیش از 40 میلیون دلار را برای اثبات این مسأله حیف و میل کرده است در صورتی که هیچ ارتباطی میان امریکا و روسیه در این پرونده وجود ندارد.

کلمات کلیدی

بیژن کیان

حامی ایرانی ترامپ

اتهام لابی گری برای ترکیه

نظر شما