شناسهٔ خبر: 30062768 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تجربه گچساران در بازآفرینی شهری به کمک استان می آید

به گزارش ایرنا عزیز فیلی روز سه شنبه در نشست بازآفرینی پایدار شهری در یاسوج اظهار داشت: شهرستان گچساران بازآفرینی شهری را از سال 96 شروع کرد و بیش از یک هزار

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا عزیز فیلی روز سه شنبه در نشست بازآفرینی پایدار شهری در یاسوج اظهار داشت: شهرستان گچساران بازآفرینی شهری را از سال 96 شروع کرد و بیش از یک هزار و 500 واحد مسکونی در چهار محله شهر دوگنبدان بازسازی شد.
وی افزود: ظرفیت های قانونی در بودجه سال 97 برای احیا و بازآفرینی پایدار مناطق مسکونی محله های قرار گرفته در مرکز و حاشیه شهرها لحاظ شده است.
فیلی بیان کرد: یکصد هزار واحد مسکونی محله ای در کشور برای بازآفرینی تعریف شده که عملیات اجرایی آن باید در 2 سال انجام شود و هر سال محله های جدید برای بازآفرینی به این مجموعه اضافه می شوند.
وی عنوان کرد: برای کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 815 واحد مسکونی هدف گذاری شده و باید از این ظرفیت برای بازآفرینی چهره شهرهای استان استفاده شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ادارات راه و شهرسازی، شهرداری ها، ثبت اسناد و املاک، بانک های عامل، فرمانداران و افرادی به عنوان کارگزار در طرح بازآفرینی ایفای نقش می کنند.
فیلی با بیان اینکه می توان از ظرفیت ایجاد شده برای مقاوم سازی شهر یاسوج در برابر زلزله استفاده کرد، ابراز داشت: در اولویت اول بازآفرینی سه شهرستان بویراحمد، گچساران و کهگیلویه قراردارند و باید از فرصت ایجاد شده برای توسعه پایدار شهری در استان استفاده کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: بازآفرینی پایدار شهری از سال 1374 در کشور شروع شد که در دولت فعلی با اعمال یک سری تغییرات روی آن تاکید بیشتری شده است.
عبدالمجید نژادصفوی اظهار داشت: موضوعاتی که اداره راه شهرسازی برای بازآفرینی شهری دنبال می کند شامل تخریب ساختمان های قدیمی و استفاده از سرمایه های وزارت نفت در استان در زمینه مشارکت مالی و مشارکت در ساخت است.
وی تصریح کرد: فرصت مطلوبی در وزارت راه و شهرسازی برای بازآفرینی شهرها فراهم شده که می توان به کمک آن کارهای عقب افتاده را جبران کرد.
نژادصفوی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی برای اعضای نشست بازآفرینی عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی به دنبال ایجاد فضایی برای آرامش و آسایش مردم بوده و احیای هویت همراه با نوآوری در دستور کار این اداره است.
وی با اشاره به اینکه مصوبات صورت گرفته شامل برنامه اقدام مشترک در هر سه شهرستان است، تصریح کرد: 2هزار و 700 محله در کشور هدف گذاری شده که هر سال باید 270 محله برای محقق شدن بازآفرینی پایدار شهری تا پایان سال 1400 در اولویت قرار داده شود.
نژادصفوی گفت: نشست های بازآفرینی در هر شهرستان به ریاست فرماندار و دبیری شهرداران برگزار می شود و راه و شهرسازی به عنوان رابط بین آنها عمل می کند.
وی افزود: هر اداره موظف است که 30 درصد اعتبار مورد نیاز برای بازآفرینی شهری را در محله های هدف تامین کند و 40 درصد از اعتبارات استانی سازمان برنامه و بودجه و مابقی از طریق وزارت راه و شهرسازی تامین می شود.
نژادصفوی اظهار داشت:اعتبارات اداره راه و شهرسازی به صورت اهرمی و به نسبت اعتبار اولیه خود دستگاه در کنار مجموعه بکار گرفته می شود.
وی بیان کرد: ستاد بازآفرینی استان بررسی و تصویب شهرها و محلات هدف، بررسی و تصویب برنامه اقدام مشترک در محدوده مورد نظر و تصویب سهم دستگاه ها در اجرا و تامین مالی اقدامات را به عهده دارد.
نژادصفوی عنوان کرد: محله های در نظر گرفته شده برای بازآفرینی در یاسوج شامل دولت آباد، محمودآباد، معصوم آباد، شرف آباد مهریان، بلهزار، اکبرآباد و معصوم آباد است .
وی با اشاره به اینکه از دست دادن زمان برابر حذف اعتبار است، تصریح کرد: در گچساران محله های سادات، لبنان، رازک و بلادیان و در دهدشت بافت تاریخی و بافت مرکزی شهر برای بازآفرینی در نظر گرفته شده است.
نژادصفوی یادآور شد: شهرداری ها به عنوان دبیران بازآفرینی در این زمینه فرهنگ سازی کنند و از طریق نصب بیلبورد، صدا و سیما و خبررسانی ها در بین مردم اطلاع رسانی کنند.
فرماندار بویراحمد نیز در این نشست گفت: علاوه بر محله های ذکر شده برای شهر یاسوج محله های تل زالی و توحیدها که قدیمی تر هستند بجای روستاهای در نظر گرفته شده باید در این طرح گنجانده شوند.
شاهرخ کناری افزود: دهیاران محله های بلهزار و سرآبتاوه که روستایی هستند به دلیل نداشتن شهرداری امکان تامین 30 درصد اعتبار را ندارند.
وی در تعریف سکونتگاه های غیررسمی برای بازآفرینی پایدار شهری بیان کرد: این مناطق در حاشیه محدوده قانونی شهرها و بیش از حد مهاجرپذیر هستند و سند تفکیکی رسمی ندارند.
کناری عنوان کرد: بافت های فرسوده محله گلزار در دهدشت، سادات در گچساران و مادوان یاسوج جزو سکونتگاه های غیر رسمی محسوب می شوند.
وی تاکید کرد: در کنار بازآفرینی محله ها دستگاه های خدمات رسان باید اعتبارهای لازم را در محله های آسیب پذیر به تناسب نیازآن محله در نظر بگیرند.
کناری تاکید کرد: خیابان جمهوری شهر یاسوج به دلیل تاثیر زیادی روی ترافیک شهری شاهراه بودن باید در اولویت طرح های بازآفرینی قرار داده شود.
طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان به عنوان اولین طرح نوسازی شهری در کهگیلویه و بویراحمد سال 1387 تصویب شده بود اما چند سال به دلیل نبود اعتبار راکد بود اما در دولت یازدهم عملیات اجرایی آن آغاز شد.
25 هزار نفر در واحدهای مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان ساکن هستند که آسیب‌های فرهنگی و خطر حوادث طبیعی و انسان‌ساز آنها را تهدید می‌کند و این طرح فرصتی برای کاهش این آسیب‌هاست.
بیش از پنج هزار و 400 واحد مسکونی در بافت فرسوده شهر دوگنبدان وجود دارد که احیا و نوسازی خواهد شد.
شهر دوگنبدان مرکز شهرستان نفت‌خیز گچساران با 100 هزار نفر جمعیت در 157 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
استان کهگیلویه وبویراحمد دارای هشت شهرستان، 17 شهر، یکهزار و 676 روستای دارای سکنه با جمعیتی افزون بر 713 هزار نفر در جنوب غربی ایران واقع شده است.
9928/1662
انتهای پیام

نظر شما