شناسهٔ خبر: 30062708 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دستگاه‌های چهارمحال و بختیاری بیمه تکمیلی ایثارگران شاغل را پیگیری نمی‌کنند

R41350/P4001/S6,54/CT2

مدیرکل بنیاد شهید چهارمحال و بختیاری گفت: براساس قانون هزینه‌های بیمه تکمیلی ایثارگران شاغل دستگاه‌های اجرایی، بازنشسته و خانواده‌های آنان را باید همان دستگاه اجرایی پرداخت کند اما هنوز بعضی از دستگاه‌های استان پیگیری‌های لازم نداشته‌‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم  از  شهرکرد، بنیاد شهید به فرمان امام خمینی(ره) در سال 58 با هدف ارتقاء امور فرهنگی، معیشتی و اجتماعی خانواده‌های معظم شاهد تأسیس و شروع به‌کار کرد که در آن زمان بیشترین و محوری‌ترین موضوعاتی را که مدنظر امام و مؤسسین بنیاد شهید بوده، اولویت‌های فرهنگی، اجتماعی و استخدامی خانواده‌های معظم شهدا بوده است.

فریبرز نجفی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگوی با تسنیم فعالیت‌های این اداره را تشریح کرد.

تسنیم: بنیاد شهید و امور ایثارگران استان با چه تعداد نیرو در حال فعالیت و چه خدماتی به خانواده شهدا و جانبازان ارائه می‌شود؟

نجفی: نیروهایی که ما در بنیاد شهید داریم در قالب نیروهای رسمی، کار معین، کارگری، شرکتی و پروژه‌ای هستند و در مجموع 152 نفر نیرو در 8 شهرستان فعالیت می‌کنند که البته قبلاً 6 شهرستان داشتیم. مجوز بنیاد شهید 2 شهرستان دیگر را در سال 96 از تهران گرفتیم و در همان سال هم با توجه به پیگیری‌های لازم بنیاد شهید شهرستان کیار و سامان را راه‌اندازی و تجهیز کردیم که از سال 96 در حال خدمات‌رسانی به خانواده‌های شهدا، جانبازان و آزادگان هستند البته مجوز شهرستان کوهرنگ را نیز گرفتیم و پیگیر هستیم که بنیاد شهید این شهرستان نیز راه‌اندازی شود و شروع به خدمات‌رسانی کند.

اهداف اصلی بنیاد شهید نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و تعظیم و تکریم ایثارگران و تبیین نقش ایثارگران در پیروزی انقلاب و 8 سال دفاع مقدس در جامعه است و توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی، ارتقاء سطح علمی و فرهنگی ایثارگران و فرزندان آن‌ها است و شناخت نیازهای واقعی ایثارگران و ارائه خدمات مؤثر به این عزیزان و حمایت قضایی از ایثارگران و صیانت از حریم این افراد می‌باشد.

اقدامات شاخصی را که بنیاد شهید با تلاش همکاران ما در دو سال گذشته انجام دادند سبب موفقیت‌هایی در سطح استانی و کشوری شده است. ما در جشنواره شهید رجایی در سال 96 در شاخص‌های اختصاصی و حمایت از مصرف‌کنندگان رتبه برتر را کسب کردیم. همچنین در 2 سال متوالی یعنی سال 95 و 96 در حوزه تأمین مسکن ایثارگران و ارائه خدمات در این حوزه به ایثارگران رتبه اول در کشور را کسب کردیم.

در حوزه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که هدف اصلی بنیاد هم است با پیگیری‌هایی که شد و فعالیت‌هایی که در این زمینه داشتیم در سال 95 رتبه دوم کشوری و در سال 96 رتبه اول کشوری را کسب کردیم. مؤسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار با اینکه در سال 95 شروع به‌کار کرد در حوزه ارائه خدمات به جامعه ایثارگری رتبه سوم کشوری را کسب کردیم. همچنین در کمیته صیانت از حقوق شهروندی و عفاف و حجاب در بین دستگاه‌های اجرایی استان در سال 96 موفق به کسب رتبه اول شدیم. کمیته برتر دهه فجر را داشتیم و با 83 برنامه محوری در سال 95 و با 120 عنوان برنامه در سال 96 به عنوان کمیته برتر شناخته شدیم.

در این دو سال خدماتی را به صورت ویژه به ایثارگران ارائه دادیم همچون افتتاح شعبه شورای حل اختلاف ویژه ایثارگران در دادگستری که با توجه به اینکه خانواده‌های معظم شهدا جایگاه ویژه‌ای دارند با هماهنگی که با دادگستری داشتیم تقریباً شعبه حل اختلاف ویژه ایثارگران در داگستری استان افتتاح شد و طبق پیگیر‌ها و جلساتی که با دادگستری داشتیم قرار بر این است که در شهرستان‌ها نیز این شعبه راه اندازی شود.

همچین باید گفت قبلاً جانبازان عزیزی که مشکل اعصاب و روان داشتند در استان‌های همجوار بستری می‌شدند اما با هماهنگی که با دانشگاه علوم پزشکی داشتیم در سال 96 بخشی را تحت عنوان بخش ویژه اعصاب و روان جانبازان و ایثارگران در بیمارستان سینا جونقان تجهیز کردیم.

تسنیم: در حوزه رسیدگی به گلزار شهدا و واگذاری زمین به ایثارگران استان چه اقداماتی انجام شده است؟

نجفی: در بحث واگذاری زمین باید گفت ایثارگرانی که واجد شرایط هستند، به آن‌ها زمین واگذار کردیم و این آمادگی را داریم که به افراد جدید واجد شرایط نیز زمین واگذار کنیم.

در حوزه بازسازی و ساماندهی گلزارهای شهدا تنها حوزه‌ای که اعتبارات آن به صورت استانی است، گلزار شهدای ما هستند.

ما با تلاش و رایزنی‌هایی که داشتیم در سال 95 اعتبارات مصوب در حوزه گلزار شهدا نسبت به سال 94، 87 درصد در اعتبارات مصوب افزایش داشتیم و اعتبارات تخصیص یافته نیز نسب به سال 94، 32 درصد افزایش یافتند.

این یک حرکت بسیار خوبی بود تا بتوانیم بخشی از گلزار شهدایی را که تاکنون سازماندهی نشده بودند، سازماندهی کنیم البته از بین 292 گلزاری که در سطح استان داریم، 145 گلزار سازماندهی شده است، ساماندهی 27 گلزار امسال انجام خواهد شد و 120 گلزاری که اکثراً زیر 5 مزار هستند در یکی دو سال آینده ساماندهی خواهیم کرد.

تسنیم: تعداد شهدا، جانبازان و آزادگان تحت پوشش این سازمان چند نفر هستند و چه امکاناتی به این افراد و خانواده‌هایشان ارائه می‌شود؟

نجفی: ما در سطح استان 2438 شهید، 7250 جانباز و 508 آزاده داریم و در مجموع جامعه هدف تحت پوشش ما بالای 46 هزار نفر هستند.

بنیاد شهید در سه حوزه فعالیت می‌کند. حوزه فرهنگی که 70 درصد از اساسنامه بنیاد مربوط به این حوزه است و بحث آموزش در این حوزه قرار دارد. در واقع مقاطع آموزشی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را پوشش می‌دهیم. همچین ستادهایی را تحت عنوان شاهد داریم که آموزش و پرورش و بنیاد شهید اعضای این ستاد هستند و هر ماه طی جلسه‌ای مسائل آموزشی فرزندان ایثارگران را رصد می‌کنند.

15 مدرسه در سطح استان تحت عنوان مدرسه شاهد وجود دارد که به فرزندان ایثارگران خدمات ارائه می‌دهند همچنین در مقطع دانشگاه، ستادهای دانشگاهی شاهد وجود دارد که این‌ها نیز در حوزه آموزشی در حال ارائه خدمات و رصد کردن مسائل آموزشی افراد هستند.

علاوه‌بر این، در حوزه فرهنگی، بحث جمع‌آوری آثار شهدا را داریم. تقریباً 15 سال است که تیمی در بنیاد، آثار شهدا همچون وصیتنامه و دست نوشته جمع‌آوری کردیم و تاکنون نیز بیش از 450هزار اثر جمع‌آوری شده است.

برگزاری یادواره‌های شهدا، مراسمات ملی مذهبی، اردوهای زیارتی سیاحتی، تألیف کتب، تولید آثار چند رسانه‌ای، فعالیت‌های قرآنی، برنامه‌های دیداری شنیداری، خاطره نگاری خانواده‌های شهدا و ایثارگران و تجهیز حسنیه‌های شهدا نیز در حوزه فرهنگی می‌باشند.

همچنین در حوزه تعاون و معاونت اجتماعی خدماتی ارائه می‌شود کهدر همین حوزه با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران تحت عنوان طرح سپاس دیدار می‌شود. بحث مراکز مشاوره شامل مشاوره تحصیلی و خانواده برای خانواده‌های شهدا، جانبازان و آزادگان می‌باشد.

در حوزه اشتغال پیگیر امر اشتغال فرزندان ایثارگران هستیم. قانونی مبنی بر این است که 25 درصد برای خانواده شهدا و جانبازان بالای 25 درصد و 5 درصد سهمیه برای فرزندان ایثارگران زیر 25 درصد در امر تحصیل و اشتغال رعایت و استفاده شود.

علاوه بر این موارد، بحث مسکن می‌باشد، به این صورت که با واگذاری زمین و پراخت وام مسکن به ایثارگران کمک می‌شود و در حوزه پذیرش مربوط به حقوق و مزایای ایثارگران و تسهیلاتی همچون معافیت از سربازی نیز پیگیری می‌شود.همچنین در حوزه معاونت بهداشت و درمان، خدماتی به خانواده‌های ایثارگران ارائه می‌شود.

ما با اکثر مراکز درمانی سطح استان قرارداد داریم تا در قالب بیمه تکمیلی خدمات مربوطه را به ایثارگران ارائه دهند. در واقع حدود 245 مرکز درمانی با بنیاد شهید قرارداد دارند و به خانواده‌های واجد شرایط خدمات درمانی ارائه می‌دهند. پزشکان پایش سلامت مخصوص والدین شهدایی که مشکل تردد دارند، در منزل خانواده‌ها حضور پیدا می‌کنند و نیازهای درمانی و دارویی را برطرف می‌کنند.

به علاوه، در سال دو کمیسیون حالت اشتغال و تعیین درصد مربوط به ایثارگران تشکیل می‌شود و خدماتی را مبنی بر درصد تعلق گرفته به ایثارگران ارائه می‌دهند.

تسنیم: افرادی در جبهه حضور داشته و ایثارگر محسوب می‌شوند اما مدت حضور آن‌ها کم بوده چه خدماتی در این راستا به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، علت این موضوع چیست؟

نجفی: چیزی که قانون در حال حاضر برای ما تعیین کرده است، کسانی می‌توانند از بنیاد شهید خدمات دریافت کنند که در کمیسیون احراز بنیاد شهید شرکت کرده باشند و به عنوان جانباز یا آزاده شناخته شوند بنابراین افرادی که شامل جانبازان و آزادگان نیستند اما در جبهه حضور داشته‌اند. با مراجعه به یگان خدمتی اعزام شده و پیگیری مسئله در صورتی که خدمات و تسهیلاتی برای آن‌ها در نظر گرفته شده باشد می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند.

تسنیم: مشکلاتی که در راستای فعالیت این سازمان و اجرای دستورات و وظایف وجود دارد، چیست؟

نجفی: امروزه یکی از دغدغه‌ها و مشکلاتی که جامعه ایثارگری دارد، بحث اشتغال فرزندان ایثارگران می‌باشد. قانون صراحتاً اعلام کرده است 25 درصد از سهمیه ایثارگران را برای اشتغال فرزندان تخصیص دهند در حالی که برخی دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های نیمه‌دولتی و خصوصی در این زمینه مشارکت و همکاری لازم را ندارند.

همچنین در بحث تبدیل وضعیت ایثارگران و امتیازاتی که در قانون برای ایثارگران شاغل در نظر گرفته شده است، بعضی از دستگاه‌های اجرایی، احکام لازم و قوانین مربوطه را رعایت نمی‌کنند.

اخیراً طبق مصوبه هیئت دولت که مهرماه امسال به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، هزینه‌های بیمه تکمیلی ایثارگران شاغل دستگاه‌های اجرایی، بازنشسته و خانواده‌های آنان را باید همان دستگاه اجرایی پرداخت کند اما هنوز با توجه به برگزاری جلسات مکرر با استانداری و تمامی مسئولین مربوطه بعضی از دستگاه‌ها پیگیری‌های لازم را در این زمینه نداشته‌اند.

تسنیم: سخن پایانی‌

نجفی: شهدا متعلق به همه جامعه هستند و به نوعی بر گردن همه ما حق دارند. امروزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نشر آن در جامعه و انتقال این فرهنگ به نسل جدید نیاز به همکاری همه دستگاه‌های اجرایی دارد. در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت، قانون صراحتاً اعلام کرده است 20 درصد از اعتبارات فرهنگی دستگاه‌های اجرایی متعلق به فرهنگ ایثار و شهادت است. ما انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی با همکاری بنیاد شهید و مشارکت با این سازمان، فعالیت و اقدامات و همکاری‌های خود را در این زمینه بیشتر کنند تا بتوانیم رسالت اصلی بنیاد شهید که ترویج این فرهنگ است پیاده و اجرا کنیم.

گفت وگو از فاطمه ستاری

انتهای پیام/

نظر شما