شناسهٔ خبر: 30062692 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

پس از گم شدن دکل‌های نفتی یک پل هم گم شده است؟

صاحب‌خبر -

مدیرعامل جدیدمنطقه آزاد ماکو: یک پل به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان گم شده است 

ادعای مدیرعامل سابق: کذب است 

آقای مرتضی بانک لطفا توضیح دهید داستان گم شدن پل چیست؟

 

اداره مناطق آزاد در میان مدیران دولتی از جمله مشاغل مدیریتی دارای چالش بالا طبقه‌بندی می‌شود، رقابت‌های مختلف سالها است که موجب حواشی بسیاری شده است. در ابتدای سال جاری (۹۷) مراسم معارفه غلامرضا سلیمانی رئیس جدید منطقه آزاد ماکو و حسین فروزان مدیر عامل سابق این منطقه با حضور مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد برگزار شد و این مراسم به سر آغازی بر ۹ماه مجادلات رسانه ای دو طرف تبدیل شد. مدیریت جدید مواردی را در ارتباط با مدیران سابق مطرح کرد که در این میان ماجرای گم شدن یک پل از همه جالب توجه‌تر بوده است. 

 

یک پل گم شده است 

گم شدن اموال دولتی در سالهای اخیر بارها به سرتیتر اخبار بدل شده است، پس از گم‌شدن دکل نفتی و... اینبار غلامرضا سلیمانی مدیرعامل جدید منطقه آزاد در یک سخنرانی در دانشگاه ماکو در یکی از نقدهای مکررش به مدیریت گذشته اظهار کرد که در پروژه جاده‌سازی پلدشت – مرگلنر یک پل به مبلغ ۲۰میلیارد تومان گم شده است. خبرنگاران حاضر در این مراسم از جمله رسانه‌های محلی همچون ماکونیوز، ماکو تی وی و خبرهای پلدشت بلافاصله سخنان صریح دکتر سلیمانی را مبنی بر «گم‌شدن یک پل» در منطقه بر روی خروجی خبری خود قرار دادند. با توجه به بازتاب‌ها‌ی این خبر در سطح استان و آنچه یکی از مدیران این منطقه «پرهیز از انتشار اخبار منفی و مصالح بالاتر» عنوان کرد، مدیران منطقه آزاد ماکو تا حدی مواضع خود را تعدیل کردند. 

 

مشایخی مسئول روابط عمومی منطقه آزاد ماکو در گفتگو با آفتاب یزد گم شدن پل را به خاطر «تفاوت برداشت » تعریف کرد و گفت . سلیمانی رئیس منطقه آزاد ماکو در توضیح این مسئله گفت: «در جاده مرگلنر – پلدشت، مشاور تعریف دقیق پروژه را انجام نداده و به پیمانکار واگذار شده که مشکلاتی را پدید آورده و از این قبیل مشکلات در اکثر پروژه های عمرانی منطقه نیز وجود دارد». البته رسانه ای محلی اخبار پلدشت در این مورد از قول مدیرعامل منطقه آزاد نوشته بود که گویا این اتفاق مربوط به زمان مدیریت سابق منطقه آزاد ماکو است. در همین ارتباط مدیر فنی و عمرانی منطقه آزاد ماکو در توضیح این مطلب گفت: زمانی که این اداره اسناد مناقصه را به پیمانکار می دهد، یک پل را در آن درنظر نگرفته است.

به گفته او به دلیل دیده نشدن پل محدوده پلدشت – مرگلنر، قرار است مناقصه دیگری اجرا شود و پیمانکار دیگری این پروژه را دست بگیرد و همین مسئله باعث می شود تا اجرای پروژه ها با تاخیر انجام شود. اسلام شادلو، رییس اداره راه و شهرسازی ماکو نیز گفت: این طرح به زمان مدیرعامل قبلی منطقه آزاد ماکو باز می گردد و از آنجایی که میان مدیرعامل قبلی و مدیرعامل فعلی ظاهرا رابطه خوبی حکمفرما نیست این طرح از دو سال قبل حرف و حدیث های زیادی به جا گذاشته و مگر می شود در طرحی که ناظر، سرناظر، مشاور و افراد دیگری حضور دارند این پل در طرح ها دیده نشود؟

 

اتهام می زنند 

حسین فروزان مدیر سابق منطقه آزاد ماکو ضمن ارسال قرارداد پل مربوطه برای این روزنامه در این باره به آفتاب یزد گفت : پس از صحبت های آقای سلیمانی مدیر عامل محترم به دوستان دستور دادیم که بروند دنبالش ببینند این پل کجا رفته است ، مبادا از نخجوان خارج شود و رفتند دیدند الحمدالله گم نشده است ، برخی دوستان که توان کار ندارند ، مجبور هستند دائماً به برخی حواشی متوسل شوند. البته خودشان هم ناچار به تصحیح شدند، مدیران جدید این منطقه گفتند که مشاور پل را ندیده است که این مسئله کذب است و این ادعای دوستان صحت ندارد . این جاده جاده ای است که ۲۳ کیلومتر طولش است، طراحی این جاده برعهده وزارت راه بود و اجرا بر عهده ما، بنده تا زمانی که مدیر عامل بودم ، زیرسازی آن را تمام کردم ، مدیریت جدید هیچ کاری روی پروژه انجام نداده اند و ۱۵ کیلومتر راهی که بنده ساختم به حال خود رها کرده اند . سوال من این است که چرا آقایان هیچ کاری نکرده‌اند؟ بارها در مورد مدیریت بنده از واژه سهل انگاری استفاده کرده اند ، بنده در مورد سهل انگاری یک مورد خدمت شما عرض می کنم . بنده در منطقه آزاد ماکو یک فرودگاه ساختم . سی درصد پول را ال سی باز کردم که بر مبنای ۳۵۰۰ تومان خریداری شد. مدیریت جدید آمده قرارداد را باطل کرده و حالا ناچار شدند که به جای ۳۵۰۰ تومان قبلی با قیمت جدید باز نمایند. الان هم می‌گویند که می خواهند فرودگاه را بین‌المللی نماییم. این دوستان می خواهند از آنجا بروند و قبل از رفتن باید یک چیزی را مطرح کنند و بعد بروند ، برای همین این حرفها را می زنند. فروزان در ادامه افزود: ما در آنجا حداقل صد کار عمرانی انجام دادیم و حالا در حمله به مدیریت قبلی می گویند که سهل انگاری شده است. سوال می‌کنم شما ۹ ماه است آنجا هستید چکار کرده‌اید؟ فروزان آمده است آنجا یک فرودگاه درست کرده که یک ایرباس ۳۲۰ امکان فرود در آن را دارد ، شما چکار کرده‌اید؟! مدیر عامل سابق منطقه آزاد ماکو در ادامه افزود: ما در آنجا نیروگاه افتتاح کردیم، پارک افتتاح کردیم ، شما دوستان مدیریت جدید چکاری انجام دادید؟! یک مورد کارشان را مثال بزنند. ما یک جاده کمربندی افتتاح کردیم که یکی از سخت ترین پروژه ها بود، به بهانه آنکه پول نداریم به آن دست هم نزده‌اند. 

 

 

نظر شما