شناسهٔ خبر: 30061692 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

فرهنگ سازی حلقه مفقوده حمل و نقل

معاون عمرانی وزیر کشور: راهکار اصلی در حل مشکل حمل و نقل این است که فرهنگ سازی شود، استفاده از وسایل شخصی را کمتر و استفاده از حمل و نقل عمومی را راحت تر و سریعتر کنیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
مهدی جمالی‌نژاد معاون عمرانی وزیر کشور با حضور در برنامه تیتر امشب درباره مشکلات درون شهری و برون شهری حمل و نقل در کشور گفت: نظام شهری ما بیمار و توسعه شهری ما نامتوازن است، سیل مهاجرت از شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ و از شهرهای بزرگ به سمت کلانشهرها بیشتر شده و این بی توازنی در جاذبه شهرها مشکلاتی را در حمل و نقل ایجاد کرده است.

 او گفت: در سال های اخیر در توسعه و جوان سازی ناوگان تاکسی کارهای اساسی انجام شده، در کنار نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تجهیز اتوبوس های کهنه و قدیمی نیز در دستور کار است، یکی از سیاست های مهم بازآفرینی و حمل ونقل عمومی است که اگر حمل و نقل کلانشهرها نوسازی و پویا شود بسیاری از مشکلات حمل و نقل مرتفع خواهد شد.

جمالی نژاد درباره راه اندازی تراموا برای کلانشهرها گفت: اقدامات خوبی برای توسعه حمل و نقل ریلی در کلانشهرها انجام شده که  اخیرا تفاهم نامه آن برای 9 کلانشهر تهران، تبریز، شیراز، اصفهان، مشهد، قم، کرج و کرمانشاه انجام شده است.
 
وی ادامه داد: در حمل و نقل ریلی با توجه به عنایت وزیر کشور قانون رفع موانع تولید امضا و خرید واگن، اتوبوس و تاکسی انجام شده است و ارتقای خطوط مترو در کلانشهرها در دست اقدام است.  
 
تیتر امشب 
او افزود: راهکار اصلی در حل مشکل حمل و نقل این است که فرهنگ سازی شود، استفاده از وسایل شخصی را کمتر و استفاده از حمل و نقل عمومی را راحت تر و سریعتر کنیم که برای این کار بستر و زیرساخت ها در برخی شهرهای بزرگ مثل اصفهان آماده سازی شده است.
 
جمالی نژاد ادامه داد:  باید خط های مترو در کلانشهر ها توسعه یابد و این فرهنگ ایجاد شود که مردم کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند بنابراین فرهنگ سازی استفاده از وسایل نقلیه عمومی بسیار مهم است.
 
او گفت:  استفاده از دوچرخه در اصفهان انجام می شود، فرهنگ استفاده از دوچرخه در کلانشهرهایی مثل تهران باید ایجادشود و در کنار استفاده از وسایل نقلیه عمومی از وسایل نقلیه سبز مثل دوچرخه های برقی استفاده شود، نوسازی و جوانسازی ناوگان حمل و نقل نیز در این زمینه مهم است.

او گفت: تغییر گفتمان فرهنگ سازی را ارتقا می دهد که این کار  در شهرهای بزرگ شروع شده است، ما در این طرح به سمت انسان محور رفته ایم و شهرهای بزرگ پیاده راه ها بیشتر شده است، در این طرح پیگیری های لازم در حوزه ارتقای حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ انجام شده است و با اجرای آن ترافیک در شهرهای بزرگ آرام و روان تر خواهد شد بنابراین اولین کار برای این طرح توسعه و ارتقای و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسیرانی است.
 
 جمالی نژاد گفت: در حمل و نقل سند های آسیب شناسی تهیه شده است و برای ارتقای سطح ایمنی جاده ها نیز اقدامات لازم در حال انجام است و در شرایط اقتصادی موجود 500 میلیارد ریال یارانه بلیت مترو و اتوبوس داده شده است.
 
او افزود: توسعه ناوگان حمل و نقل و مترو هزینه سنگینی را به شهرداری تحمیل می کند که باید در این رابطه اقدامات اساسی و حمایت ها انجام شود، بازسازی اتوبوس ها آغاز شده و تلاش بر این است در کنار این کار حمل و نقل ریلی را نیز توسعه دهیم.
 


مهران قربانی عضو هیات عامل سازمان راهداری دیگر مهمان برنامه تیتر امشب درباره مشکلات کامیون داران گفت: تهیه لاستیک و قطعات یدکی کامیون ها برعهده وزارت صمت است که با توجه به  مشکلات و پیگری وزارت راه و حمل و نقل جاده ای حدود  350 هزار حلقه لاستیک از طریق صنف رانندگان بین کامیون داران توزیع شد که شرایط را به نحوی بهتر کرد، میزان لاستیک مورد نیاز تا انتهای سال که 300 حلقه دیگر است نیز آماده می شود.
 
تیتر امشب 
او افزود: سهمیه بندی و توزیع 2 حلقه لاستیک در مرحله اول آغاز شده است، توزیع لاستیک در وزارت صمت از طریق سامانه رصد می شود و  آمارهای رصد شده وزارت صمت نیز دقیق است و تعهدی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و اعلام رسمی نمایندگان بانک مرکزی درباره تخصیص ارز نشان می دهد که وضعیت بهتر شده است و محموله دوم لاستیک در سه ماهه آتی وارد کشور می شود، در کنار لاستیک موضوع لوازم یدکی نیز مطرح و منعکس شده است و وزارت صمت قول مساعدت داده است.
 

 او افزود: حمل و نقل جاده ای موضوع چند دستگاهی و چندجنبه ای است که پارامترهای مختلفی در آن دخیل است بنابراین تصمیمات و اقدامات دستگاه های مختلف در رضایتمندی رانندگان تاثیر گذار است و مسائل باید با عنایت بیشتری عمل شود و دغدغه ها برطرف شود.

قربانی گفت: در بودجه 98 بیمه رانندگان دیده شده است و حتی برای رانندگان جدید نیز این موضوع انجام خواهد شد، برخی مشکلات معلول تصمیمات متناقض گذشته است، در دهه گذشته کاری که برای شرکت محوری شدن حمل و نقل انجام شده این بوده که در بعضی پایانه های باری امکان بهره مند شدن از امتیاز فراهم باشد.

او گفت: در چند ماه اخیر برای اولین بار در طول تاریخ حمل ونقل ایران 239 شرکت حمل و نقلی تعطیل شدند، 790 شرکت جریمه نقدی شدند و 205 شرکت نیز تذکر کتبی گرفتند که این اهتمام جدی  و اقدامی بی نظیر برای رسیدگی مشکلات صنف حمل و نقل است.

او گفت: شغل رانندگی شغل سخت است و طرح اینکه رانندگی جز مشاغل سخت قرار بگیرد در مجلس مطرح است.
 
تیتر امشب 
محمد زاده مدیر عامل شرکت راه آهن در ارتباط تلفنی گفت: توسعه ریلی و حمل و نقل کشور و مجموعه اقدامات جدی دیده شده است تا مزیت ریل در حمل و نقل دیده شود، حق دسترسی راه آهن به تعرفه از 57 درصد به 19 درصد رسیده است، بر اساس مصوبه مالیات بر ارزش افزوده در حمل نقل ریلی به صفر رسیده است.
 
وی گفت: مهمترین کاری که به دنبال آن هستیم این است که بخش خصوصی در بخش حمل و نقل احساس امنیت کافی داشته باشد که مجموعه اقدامات در حوزه بار انجام شده است و از اوراق سکوک در بخش خصوصی درحمل و نقل ریلی استفاده شود، در صحبت های انجام شده با حوزه های تصمیم گیری مکانیزم هایی در جهت توسعه حمل و نقل عمومی در دست کار است.

  تیتر امشب
جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی نیز در ارتباط تلفنی درباره اقدامات انجام شده در حوزه هوایی کشور گفت: متاسفانه امریکا در چند دهه گذشته از پیشرفت علوم و صنعت ما در صنعت هواپیما درجهت محدودیت در دسترسی به محصولات و مقاصد بازار  و توسعه ناوگان هوایی ما استفاده کرده است.
وی گفت: اکنون با توجه به تخصص متخصصان داخلی اقدامات زیادی انجام و تفاهم نامه هایی برای بومی سازی ناوگان هوایی و طراحی و ساخت سامانه های کمک ناوبری امضا شده است و فرودگاه های ما به رادارهای فرستنده و گیرنده و خودروهای آتش نشان مجهز شده اند. جعفرزاده افزود: تعداد ناوگان ما 311 فروند است که از این تعداد 150 فروند فعال است که با همین تعداد ناوگان محدود تعداد 89 میلیون جابجایی را داشته ایم.
 

نظر شما