شناسهٔ خبر: 30061576 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

گشاده‌دستی وزارت ورزش از بیت‌المال یا ادعایی روی هوا!

روزنامه جوان

ادعاهایشان با واقعیت نمی‌خواند، در حرف‌هایشان یک چیز می‌گویند، اما در عمل اتفاقی که می‌افتد عکس حرف‌هایشان را روی دایره می‌ریزد، مانند صحبت‌های دیروز وزیر ورزش که برای چندمین بار در یک سال اخیر بار دیگر تکرار کرد که وزارتخانه متبوعش در بحث پرداخت بدهی‌های انباشته باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس کار بزرگی انجام داده است، طوری که دیروز مدعی شد در روز‌های حضورش در وزارت ورزش ۹۰ درصد بدهی‌های سرخابی‌ها پرداخت شده و تنها ۱۰ درصد از آن باقی مانده است.

صاحب‌خبر -
ادعاهایشان با واقعیت نمی‌خواند، در حرف‌هایشان یک چیز می‌گویند، اما در عمل اتفاقی که می‌افتد عکس حرف‌هایشان را روی دایره می‌ریزد، مانند صحبت‌های دیروز وزیر ورزش که برای چندمین بار در یک سال اخیر بار دیگر تکرار کرد که وزارتخانه متبوعش در بحث پرداخت بدهی‌های انباشته باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس کار بزرگی انجام داده است، طوری که دیروز مدعی شد در روز‌های حضورش در وزارت ورزش ۹۰ درصد بدهی‌های سرخابی‌ها پرداخت شده و تنها ۱۰ درصد از آن باقی مانده است.
ادعای مسعود سلطانی‌فر با واقعیت جور در نمی‌آید. وزیر ورزش در حالی یکی از افتخارات دوران حضورش در ورزش را حل و فصل مطالبات دو باشگاه بزرگ پایتخت عنوان می‌کند و در مقایسه‌ای اغراق‌آمیز چند وقت پیش این کار را «تلاش مقدس» نامیده بود که برخلاف ادعا‌های او همچنان یکی از مشکلات اصلی دو باشگاه قرمز و آبی تهران بحث بودجه و بدهی‌هایی است که هرچند وقت یک‌بار گریبان این تیم‌ها را می‌گیرد و با شکایت بدهکاران به فیفا، جرایم سنگینی برای سرخابی‌ها مانند محرومیت از نقل و انتقالات یا جریمه‌های چند صد هزار دلاری از لوزان سوئیس به تهران فرستاده می‌شود.
در آخرین بررسی‌ها که مرداد امسال یکی از رسانه‌ها اعلام کرد، باشگاه استقلال ۱۷۰ میلیارد و باشگاه پرسپولیس ۱۴۵ میلیارد بدهی انباشته دارند. بدهی‌هایی که با توجه به ترازنامه‌های مالی این باشگاه‌ها هر سال بیشتر شده و بدهی روی بدهی آمده تا دو باشگاه پرطرفدار پایتخت در ردیف زیانده‌ترین و بدهکارترین باشگاه‌های ایرانی قرار گیرند. بدهی این دو باشگاه در مجموع بالغ بر ۳۰۰ میلیارد عنوان می‌شود. در چنین شرایطی در صورت صحت داشتن ادعای سلطانی‌فر باید در دو سال اخیر نزدیک به ۳۰۰ میلیارد از بدهی‌های استقلال و پرسپولیس پرداخت شده باشد و تنها مبلغ ناچیزی باقی مانده باشد که آن هم شاید به خاطر عدم پیگیری طلبکاران بوده است!
اولین سؤالی که پس از ادعای وزیر درباره پرداخت ۹۰ درصد بدهی‌های استقلال و پرسپولیس باید پرسیده شود، این است که منبع تأمین پرداخت بدهی ۳۰۰ میلیاردی سرخابی‌ها از کجا بوده است؟
شاید وزارتی‌ها مدعی شوند که این مبلغ از سوی اسپانسر‌ها تأمین مالی شده است، ادعایی که با توجه به زیانده بودن این دو باشگاه، هیچ بنگاه اقتصادی حاضر نمی‌شود چنین مبلغ کلانی را تنها برای بدهی‌ها هزینه کند. که این علاوه بر بودجه ۵۰ میلیاردی سالانه برای هر کدام از دو تیم است و اگر اسپانسر‌های دو تیم خیلی بخواهند برای این دو باشگاه خرج کنند، تنها قادر به پرداخت بخشی از بودجه ۱۰۰ میلیاردی سالانه استقلال و پرسپولیس هستند، نه بیشتر!
در این حالت به نظر می‌رسد در صورت صحت ادعای وزیر ورزش، بدهی‌های چندصد میلیاردی استقلال و پرسپولیس با بودجه دولتی و از بیت‌المال پرداخت شده و افشاگری یکی از گزارشگران تلویزیونی در پاییز گذشته در زمان زلزله کرمانشاه که از پرداخت ۱۰۰ میلیارد توسط دولت به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پرده برداشته بود را نیز می‌توان در این راستا مدنظر قرار داد. البته مسئولان وزارت ورزش همواره چنین گشاده‌دستی‌هایی از بیت‌المال را برای استقلال و پرسپولیس تکذیب کرده‌اند، هرچند گاف‌های مدیران این دو باشگاه در چند وقت اخیر برای تشکر از کمک‌های وزارت سبب شده تا دم خروس از صحبت‌های مسئولان وزارت ورزش که مدعی‌اند حتی یک ریال هم برای دو تیم بزرگ پایتخت هزینه نکرده‌اند، بیرون بزند.
با این حال اگر فرض را بر این بگذاریم که بدهی‌های استقلال و پرسپولیس از بیت‌المال پرداخت نشده و اسپانسر هم خیلی بخواهد به تعهداتش عمل کند، تنها می‌تواند درصدی از بودجه سالانه دو باشگاه را تأمین می‌کند، تنها یک گزاره پیش‌رویمان می‌ماند که ادعای پرداخت ۹۰ درصد بدهی بیش از ۳۰۰ میلیاردی سرخابی‌ها واقعیت ندارد و یک ادعا و در باغ سبز نشان دادن به خریدارانی است که پس از رسمی شدن واگذاری استقلال و پرسپولیس برای این تصاحب این دو تیم کیسه دوخته‌اند. اعتراض و اعتصاب بازیکنان استقلال و پرسپولیس به مشکلات مالی در فصل جاری هم به خوبی بیانگر این است که وزارت و اسپانسر در تأمین بودجه سالانه هم به مشکل خورده‌اند، چه برسد به اینکه بخواهند ۳۰۰ میلیارد بدهی دو تیم را صاف کنند. از همین حالا می‌توان برای فصل بعد بدهی‌های این فصل بازیکنان را به آن چندصد میلیارد اضافه کرد تا به‌رغم ادعای وزیر ورزش مبنی بر اینکه ۹۰ درصد بدهی سرخابی‌ها پرداخت شده، سال به سال بر صفر‌های بدهی‌های قرمز‌ها و آبی‌ها اضافه شود، مگر اینکه وزارت ورزش باز هم بخواهد از بیت‌المال و جیب هواداران هزینه قرارداد‌های بی‌ضابطه بازیکنان و مربیان را پرداخت کند که آن وقت حکایت فرق می‌کند!

نظر شما