«حمایت» از مشکل گرمایش کلاس های درس گزارش میدهد
تکرار حادثه تلخ شین آباد در زاهدان
روز گذشته درحالی چهار دانشآموز در پیش دبستانی و دبستان دخترانه اسوه حسنه در اثر آتشسوزی به دلیل استفاده از بخاری چکهای دچار سوختگی بیش از 70درصدی شدند و دو نفر از آنها در ساعات اولیه این حادثه در بیمارستان جان خود رو از دست دادند که مسئولان آموزش و پرورش بارها اعلام کردهاند بخاریهای چکهای از مدارس کشور بهطور کاکل حذف شدهاست.
صاحبخبر - وسایل گرمایشی غیراستاندارد نداریم در آستانه سال تحصیلی جاری بود که سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت سیستم گرمایشی مدارس اعلام کرد؛ خوشبختانه وسایل گرمایشی غیراستاندارد دیگر نداریم. البته وی این را هم گفت که وسایل خطرآفرین داریم. بهعنوان مثال بخاریهای نفتی چکهای دیگر نداریم، اما بخاریهای نفتی کاربراتوری موجود نیز برای دانشآموزان خطرناک و غیرایمن هستند. نبود وسایل گرمایشی استاندارد در 42درصد از کلاسها چندی بعد نیز بطحایی بیان کرد؛ براساس ضرب الاجل که برای استانها داشتیم موارد خطر آفرین از فضای آموزشی دور میشوند. اشاره به این موضوع ضرورت دارد که در حال حاضر ۴۲درصد از کلاسهای درس ما وسایل گرمایشی ایمنی ندارند، آنچه که وزیر آموزش و پرورش نیز آن را تایید کرده است. با این وجود اما بهنظر میرسد بهرغم همه اظهار نظرها و برنامههایی که در سالهای گذشته بهویژه حتی بعد از بروز حوادثی تلخ مانند آتشسوزی در مدرسه شین آباد در آذرماه سال۹۱ عنوان شد، اما همچنان این حوادث تلخ تکرار میشود، بهعنوان مثال میتوان به آتش گرفتن بخاری نفتی در یکی از دبستان های اردبیل اشاره کرد که دوسال قبل رخ داد و اما این بار معلم فداکار خودش در آتش سوخت تا از تکرار حادثه شین آباد جلوگیری کند. حوادثی تلخ که همچنان قربانی میگیرد. فوت 2 دانشآموز زاهدانی آتشسوزی در پیشدبستانی و دبستان غیردولتی دخترانه اسوه حسنه در زاهدان که صبح روز گذشته رخ داد و متاسفانه موجب سوختگی 70درصدی چهار دانشآموز شد که دو نفر از این دختران ساعتی بعد در بیمارستان جان خود را از دست دادند، مصداقی بر این مدعا است. هرچند که عنوان شد ملک محمد سنجرانی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو زاهدان در پی این حادثه و به منظور ابراز همدردی با خانوادههای داغدیده و مصدوم از سمت خود استعفا داد، اما واقعیت این است که این واکنش نه تنها دردی از این خانوادهها درمان نخواهد کرد بلکه بهنظر میرسد به نوعی فرار از پاسخگویی متولیان امر در زمینه پاسخگویی و الزام به اجرایی شدن تدابیری است که باید از بروز چنین وقایع تلخی پیشگیری کند. آن هم در شرایطی که علی مرادی، یک مسئول آموزشوپرورش در گفتوگو با تسنیم اذعان کرده است که علت آتشسوزی، استفاده از چراغ نفتی برای گرم کردن یکی از کلاسهای درس بود. با وجود آنکه استفاده از این چراغها و بخاریهای چکهای ممنوع است، اما مدرسه از آن استفاده میکرد و بر اثر آتشسوزی چراغ نفتی و سرایت آتش به کلاس درس چهار دانشآموز دچار سوختگی شدند. بخاریهایی که پیشتر مسئولان بزرگترین نهاد آموزشی کشور از جمله وزیر آموزش و پرورش از حذف کامل آنها خبر داده بودند. هرچند که مرادی بیان کرده است این مدرسه در شهر زاهدان قرار داد و به دلیل اینکه بخشی از شهر گاز ندارد، این مدرسه نیز گاز نداشت و مسئولان مدرسه از چراغ نفتی برای گرم کردن بچهها استفاده میکردند، اما واقعیت این است که چرا متولیان امر به صراحت به موضوعی تاکید دارند که خود نیز از آن اطلاعی ندارند، دیگر اینکه آیا آنها این شجاعت را دارند که فرزندان خودشان نیز در چنین مدارسی تحصیل کنند؟ فرسودگی 30درصد مدارس موضوع دیگر این است که به گفته مسئولان آموزشوپرورش، 30 درصد مدارس کشور فرسودهاند، حتی این مدارس برای حضور دانشآموزان استانداردهای لازم را هم ندارند، ولی چون مدرسه جایگزینی وجود ندارد، چارهای نیست که از این کلاسهای درس فرسوده استفاده شود. توجیهی که نه تنها مناسب نیست بلکه حکایت از ضعف مدیریت و نظارت بر مدارس به ویژه در مناطق محروم که نیازمند توجه بیشتر هستند را دارد. هر چند که بطحایی گفته است؛ اعتبارات بودجه عمرانی را با تخصیص ۱۰۰ درصدی دریافت کردیم ولی اعتبارات ناچیز بوده است و نمیتوانیم با سرعت کار را جلو ببریم. درحال حاضر نیز مرادی اظهار کرده است معاون و بازپرس ویژه قتل در محل حاضر شدند و با بررسیهای صورت گرفته قصور مدیر و مربی آموزشی محرز و در این رابطه دستور بازداشت آنها صادر شده است، ولی یک سئوال مطرح میشود زمانی که زمستان و سرما از راه میرسد و مدارس وسایل گرمایشی مناسب و بودجهای در اختیار ندارند، این مشکل مربوط به مدیر و مربی آموزشی است یا مسئولان بزرگترین وزارتخانه کشور باید پاسخگو باشند، شاید اگر یکبار بهطور جدی این مسئولان مواخذه شوند دیگر چنین حوادثی تکرار نشود.∎
نظر شما