شناسهٔ خبر: 30060223 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نهادینه شدن پژوهش به کاهش آسیب ها در جامعه کمک می کند

اصفهان - ایرنا - مسوول آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان گفت: بدون شک نهادینه شدن موضوع پژوهش در جامعه می تواند در کاهش برخی آسیب ها و رفع نقاط ضعف در بخش های مختلف تاثبر زیادی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

عطیه آقاحسینی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت هفته پژوهش افزود: هر چند در این مساله در ابتدای راه و با استاندارد های جهانی بسیار فاصله داریم ولی در سالهای اخیر رشد کمی و کیفی حاکی از خبرهای خوش در آینده نزدیک است.
وی خاطرنشان کرد: مفید بودن و ضرورت تحقیق و پژوهش مساله ای است که باید هم در مربیان و هم در کودکان و نوجوان نهادینه شود.
وی ادامه داد : رشد فکری کودکان و نوجوانان در گرو پژوهش محوری است و نهادینه کردن پژوهش برای آینده سازان فردای ایران است.
وی پرورش فکر و خرد کودکان و نوجوانان، پرورش تفکر خلاق و تفکر انتقادی را از اهداف این کانون برشمرد و یادآور شد : دستیابی به این هدف تنها جز با تکیه بر پژوهش و تحقیق امکان پذیر نیست و از همین رو مساله 'پژوهش' از دید کانون جایگاه ویژه و منحصر به فردی دارد.
مسوول آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان ادامه داد : مساله پژوهش در کانون پرورش فکری در دو سطح بزرگسالان ویژه مربیان و همچنین کودکان و نوجوانان که اعضای کانون هستند، مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد : پژوهش در بخش بزرگسالان به منظور شناسایی نقاط ضعف، برطرف کردن معایب، ارتقای دانش و یافتن راهکارهای جدید برای پرورش و رشد یک کودک یا نوجوانی است که عضو کانون هستند مورد توجه قرار گرفته است.
آقا حسینی سطحی نگری را یکی از نقاط ضعف جامعه برشمرد و اضافه کرد: در بخش کودکان توجه به پژوهش به منظور ارتقای روحیه جستچوگری، عقلانیت، تفکر منطقی، تفکر انتقادی و رشد خلاقیت و نهادینه سازی این موضوعات مدنظر قرار می گیرد.
وی بیان کرد : کانون پرورش فکری نوجوانان در بخش اول ویژه مربیان بحث پژوهش را در سه قالب مقالات پژوهشی، طرح های پژوهشی و اقدام پژوهی دنبال می کند و در همین راستا مربیان استان با ارائه 44 مقاله، پنج طرح پژوهشی و چهار مورد اقدام پژوهی، در جشنواره پژوهشی کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور شرکت کردند که یکی از طرح های پژوهشی استان با عنوان 'مولفه های صلح جهانی در رمانهای نوجوانان' حایز رتبه برتر شد.
وی ادامه داد : همچنین در هفته پژوهش امسال 14 پژوهشگر برتر استان اصفهان مورد تجلیل قرار گرفتند.
مسوول آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان اضافه کرد : در بخش اعضای کانون که مخاطب کودک و نوجوان هستند ، کانون در دو بخش کودکان و نوجوانان متناسب با سطح فکری هر یک از این دو قشر برنامه هایی تدارک دیده است.
وی اظهارداشت : انتقال مفهوم 'پژوهش و جستجوگری برای یافتن حقیقت' در قالب برنامه های متنوع فرهنگی و هنری به کودکان و همچنین ارائه موضوعاتی متناسب با این سنین برای پژوهش و تحقیق از جمله برنامه هایی است که در طول سال و به ویژه در هفته پژوهش در دستور کار کانون قرار دارد.
وی با اشاره به فعالیت 60 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان اصفهان افزود: امسال اعضای کودک و نوجوان هر یک از این مراکز 2 تا پنج پژوهش به مناسبت هفته پژوهش ارائه کردند که در قالب نمایشگاهی در مرکز اصفهان در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
آقا حسینی به نقش مربیان در هدایتگری و ارتقای روحیه پژوهش در کودکان و نوجوانان عضو کانون اشاره کرد و گفت: به طور قطع پژوهش های انجام شده توسط کودکان و نوجوانان با استانداردهای یک پژوهش فاصله بسیار دارد ولی هدف کانون پرورش روحیه جستجوگری در کودکان است و مربیان در هدایت این پژوهش ها در قالب های علمی نقش بسزایی دارند.
وی بیان کرد : پژوهش های مربیان باید به سمت کاربردی شدن حرکت کند و از سوی دیگر شیرینی پژوهش باید در ذائقه کودکان و نوجوانان ملموس و محسوس شود.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان دارای 61 مرکز است که در آنها 120 هزار نفر عضو هستند که از این تعداد 13 مرکز در شهر اصفهان فعالیت دارند.‏
تعداد کودکان و نوجوانان زیر 15 سال استان بیش از پنج میلیون نفری اصفهان بیش از یک میلیون 103 هزار نفر است.
6026//7134/

نظر شما