شناسهٔ خبر: 30059592 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

عضو شورای اسلامی ‌شهر:کارگاه های آلاینده باید بروند

زهرا صدراعظم نوری - عضو شورای‌شهر: در روزهایی که تهران از آلودگی هوا نمی‌تواند خوب نفس بکشد، کارگاه‌های آلاینده‌ای در پهنه غربی شهر آلودگی هوای این محدوده را تشدید می‌کنند مانند کارخانه‌ها یا کارگاه‌های بزرگی که در محله فتح صنعتی فعالند.

صاحب‌خبر -

درست است که شکل‌گیری محله فتح صنعتی به سال ۱۳۵۹ برمی‌گردد. زمانی که این محله اصلاً جزو شهر نبود و به‌عنوان مسیری برای رفتن به کرج محسوب می‌شد، اما اکنون این منطقه در دل پایتخت قرار گرفته و علاوه بر سکونت بیش از ۱۷۴ هزار نفر در آن، روزانه پذیرای شهروندان زیادی است. زهرا صدراعظم نوری، عضو شورای‌شهر و رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری درباره فعالیت این کارگاه‌های صنعتی در شهر می‌گوید: «رعایت حقوق شهروندان در شهرها اولویت دارد.

متأسفانه برخی از این کارخانه‌ها قبل از سکونت شهروندان در محله‌هایی همچون فتح صنعتی راه‌اندازی و بعد از توسعه شهر، خانه‌های مسکونی در اطراف آنها ساخته شده است. این نقطه ضعفی است که باید در زمان صدور پروانه برای مراکز مسکونی مورد توجه قرار می‌گرفت.» 

رئیس کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری فعالیت مراکز صنعتی غیرمزاحمی که قبل از ساخته شدن خانه‌های مسکونی در محله‌ها قرار دارند را بلامانع می‌داند و می‌گوید: «در کلانشهرهایی مانند تهران ما چاره‌ای نداریم جز اینکه حضور مراکز صنعتی غیرآلاینده را هم در کنار بافت مسکونی داشته باشیم.

مراکزصنعتی غیرآلاینده‌ای که قبل از ساخته شدن محله‌های مسکونی فعال بودند، حق فعالیت را دارند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که مراکز صنعتی خطرساز نباید در داخل شهر فعالیت کنند. به همین خاطر باید فکری برای انتقال واحدهای صنعتی که برای محیط‌زیست خطرساز هستند و سلامت شهروندان را تهدید می‌کنند یا باعث آلودگی آب، خاک و هوا می‌شوند به خارج از شهر کرد.»

برچسب‌ها:

نظر شما