شناسهٔ خبر: 30059208 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معاون سازمان سنجش خبر داد؛

پذيرش بدون آزمون برگزيدگان المپياد علمي در مقطع کارشناسي ارشد

صاحب‌خبر -

 نفرات اول تا پانزدهم المپياد علمي و دانشجويي بدون آزمون به دوره کارشناسي ارشد راه مي‌يابند.

دکتر احسان جمالي در مراسم تقدير از نفرات برتر بيست و سومين دوره المپياد علمي و دانشجويي کشور که 26 آذرماه 97 در دانشگاه تربيت‎مدرس برگزار شد، گفت: اولين دوره المپياد علمي و دانشجويي کشور در سال 75 با تصويب شوراي معاونان وزارت علوم برگزار شد و از آن زمان تاکنون بدون وقفه 23 دوره برگزار شده‎است. اين المپياد در ابتدا با 6 رشته شروع شد و اکنون 23 رشته را تحت پوشش خود دارد.

اهداف برگزاري آزمون

معاون فني و آماري سازمان سنجش آموزش کشور افزود: سازمان سنجش موظف است اين آزمون را برگزار کند. برخي از اهداف برگزاري اين آزمون، شناسايي و معرفي استعدادهاي برتر دانشجويان، تشويق دانشجويان به مطالعه و تحقيق، انگيزه دانشجويان براي ادامه تحصيل و ماندگاري در کشور عنوان شده است.

آخرين تغييرات آزمون

جمالي گفت: اين المپياد نسبت به المپياد سال گذشته با تغييراتي مواجه بود. امسال سه رشته روانشناسي، مهندسي صنايع، رشته بين رشته‎اي علوم و فناوري سلول‎هاي بنيادي و مهندسي بافت با توجه به نياز کشور به آن اضافه شد. در اين دوره دانشجويان منتخب به دو روش متمرکز و غير متمرکز براي اين المپياد انتخاب شدند. 979 نفر در روزهاي 28 و 29 تير در اين آزمون به رقابت پرداختند. 396 نفر از اين تعداد خانم و 583 نفر آقا بودند.

كسب مدال

معاون فني و آماري سازمان سنجش آموزش کشور، خاطرنشان کرد: 79 نفر در مرحله نهايي از اول تا سوم توسط شوراي المپياد علمي- دانشجويي انتخاب شدند که 17 مدال طلا، 28 نقره و 34 برنز کسب کردند. 28 مدال آن مربوط به شرکت کنندگان خانم و 51 مدال آن مربوط به شرکت کنندگان آقا بود.

جمالي گفت: 25 دانشگاه در مرحله نهايي حداقل يک مدال داشتند که دانشگاه صنعتي شريف با 14 مدال که 3 طلا، 8 نقره و 3 مدال برنز بود رتبه اول، دانشگاه‎تهران با 2 مدال طلا، 5 نقره و 7 برنز رتبه دوم و دانشگاه فردوسي مشهد با 5 طلا، 1 نقره، 1 برنز رتبه سوم را کسب کردند.

تسهيلات براي دانشجويان برگزيده

وي خاطرنشان کرد: براي اين دانشجويان از طرف وزارت علوم و بنياد ملي نخبگان تسهيلاتي در نظر گرفته شده است. اين افراد مي‎توانند عضو بنياد ملي نخبگان شده و از تسهيلات وام، شهريه، مسکن و وام ازدواج آن استفاده کنند.

همچنين وزارت علوم نيز تسهيلاتي به اين افراد ارائه مي‎دهد که رتبه هاي اول تا پانزدهم المپياد علمي و دانشجويي بدون شرکت در آزمون کارشناسي ارشد در اين دوره پذيرش مي‎شوند و اگر فارغ‎التحصيل نشده باشند اين امتياز براي سال آينده آنها محفوظ است.جمالي افزود: اگر اين دانشجويان دانشجوي دکتري باشند در رتبه هاي اول تا پانزدهم مي توانند از امتيازات مرحله مصاحبه استفاده کنند.

زمان برگزاري المپياد منطقه‏اي

به گفته معاون فني و آماري سازمان سنجش آموزش کشور، برنامه‎ريزي‎هاي براي بيست و چهارمين المپياد علمي و دانشجويي کشور آغاز شده‎است و مناطق ده‎گانه 12 و 13 ارديبهشت المپياد منطقه‏اي را برگزار مي‏کنند و مرحله نهايي آن اواخر تير 98 برگزار مي‌شود.

نظر شما