شناسهٔ خبر: 30057089 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

صرفه جویی 5 درصدی انرژی در استفاده از ریل بجای جاده

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر بارهایی که امکان حمل با ریل دارد به ریل منتقل شود، حجم انرژی صرفه جویی شده در کشور به 5 درصد می رسد که رقم بسیار بزرگی برای اقتصاد ایران محسوب می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، سعید محمدزاده امروز در مراسم بزرگداشت هفته حمل و نقل در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: مطابق سیاست‌های کلی نظام باید در بودجه سال ۱۳۹۸ به سمت افزایش بهره‌وری حرکت کنیم و باید مشخص شود که هر میزان هزینه صورت گرفته چقدر در این بخش اثربخش بوده است.

وی افزود: دومین مصرف‌ کننده انرژی در ایران، بخش حمل و نقل است و در این بین ۹۳ درصد از این انرژی را بخش جاده‌ای مصرف می‌کند و حوزه ریل توانایی بسیار بالایی در صرفه جویی انرژی دارد و اگر بتواند تنها قدری از بار موجود در کشور را مدیریت کند، می‌توان به کاهش میزان مصرف انرژی بسیار امیدوار بود.

مدیرعامل شرکت راه‌ آهن با بیان این‌ که اگر سهم راه‌ آهن از جابه‌ جایی بار از ۱۳ درصد به ۲۷ برسد، پنج درصد از کل مصرف سوخت در کشور کاهش خواهد یافت، گفت: طبق ارزیابی‌های معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، ۱۲ درصد کشته‌های جاده‌ای به دلیل جابه‌جایی باری است که ریل‌پسند به شمار می‌رود، این یعنی در صورت جابه‌جایی این بارها از طریق ریل می‌توان به کاهش تلفات جاده‌ای امیدوار بود و ما برای این امر، اساسنامه خود را نیز اصلاح کردیم که با طی مراحل اداری در دولت اجرایی خواهد شد.
محمدزاده درباره‌ آخرین وضع قیمت بلیت قطار نیز تصریح کرد: از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ که افزایش قیمت بلیت رخ نداد، شرکت‌ها با فشار جدی مواجه بودند. در این دوران و با وجود ثابت ماندن نرخ ارز شرکت‌ها تقاضای افزایش ۴۰ درصدی قیمت را داشتند که ما در نهایت در جریان جلسات مختلفی تنها با ۱۰ درصد آن موافقت کردیم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: پس از افزایش نرخ ارز نیز ما همچنان نرخ‌ها را ثابت نگه داشته‌ایم که این موضوع فشار بر بخش خصوصی را نشان می‌دهد. اگر می‌خواهیم رقابتی میان راه‌آهن و دیگر عرصه‌ها شکل بگیرد، باید رقابت متعادل و عادلانه باشد. وقتی ما ۱۰۰ میلیون نفر – سفر در قطارهای حومه‌ای داریم اما تنها پنج درصد آنها به ریل می‌رسد قطعا نمی‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی وارد این عرصه شوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: راه‌آهن توانسته میزان جابه‌جایی بار را از ۲۲.۵ میلیارد تن - کیلومتر در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۳۰ میلیارد تن - کیلومتر در سال ۱۳۹۶ برساند. ما تلاش کرده‌ایم با انتشار اوراق صکوک سرمایه سرمایه‌گذاران را تضمین کنیم و امیدواریم که در جلسه سال آینده صحبت از یک رشد ۱۰۰ درصدی جدید در عرصه حمل و نقل ریلی مطرح شود

نظر شما