شناسهٔ خبر: 30057085 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ناکارآمدی سازوکار‌های اقتصاد آب در کشاورزی

وزیر نیرو: ناکارآمدی سازوکار‌های اقتصاد آب در بخش کشاورزی موجب شده، سی امین تولید کننده محصولات آبی کشاورزی باشیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
رضا اردکانیان در دومین کنفرانس دو سالانه اقتصاد آب که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با بیان اینکه سطح زیر کشت آبی کشور به ۸.۸ میلیون هکتار رسیده افزود: در حال حاضر با توجه به میزان مصارف آب و سرانه مصرف، ایران در گروه کشور‌های مواجه با کمبود آب قرار دارد که ضرورت اهمیت و توجه بیشتر به مقوله اقتصاد آب واضح است.
 
وی گفت: این در حالی است که حتی صرف نظر از میزان کارآیی، سیاست‌های موجود کشور در زمینه مدیریت آب برای پاسخگویی به چالش‌های آتی فراروی این حوزه، مناسب و کافی به نظر نمی‌رسد.
 
وزیر نیرو افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد در شرایطی که فقط ۱۲ درصد مساحت ایران زیر کشت می‌رود، حدود ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی به صورت ناخالص مصرف می‌شود و بازدهی آن کمتر از ۴۰ درصد متوسط جهانی تولید محصول خشک به ازای هر مترمربع آب مصرفی است و فقط ۱۱ درصد تولید ناخالص کشور از راه کشاورزی بوده است.
 
اردکانیان گفت: تأمین حداقل نیاز پایه آبی همه­­­آحاد کشور و همچنین اطمینان از اینکه تمامی مردم در همه­­­نقاط دسترسی اقتصادی و فیزیکی به حداقل نیاز پایه آب را داشته باشند، از وظایف ذاتی دولت‌هاست و باید پذیرفت دیگر زمان دسترسی به منابع آب فراوان برای توسعه با هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی اندک گذشته است.
 
وزیر نیرو افزود: بسیاری از کشور‌های جهان در حال ورود به مرحله مدیریت منابع آب بر اساس اقتصاد آب رو به رشد هستند که البته این بر پایه رقابت روزافزون برای بهره‌وری از آب استوار است.
 
اردکانیان گفت: بخش عمده کشاورزی ما معیشتی است و نزدیک به ۹۲ درصد زمین‌های کشاورزی در روستا‌ها خرده‌مالکی است و بیش از ۹۴ درصد از اقتصاد روستایی در ایران وابسته به کشاورزی و دامپروری است که با معیار‌های اقتصادی و صنعتی دنیای پیشرفته امروز فاصله دارد.
 
وی افزود: از سوی دیگر تحمیل بار اشتغالزایی بخش آب و کشاورزی با سیستم فعلی علاوه بر آسیب جدی به منابع آبی، در اشتغالزایی هم موفق عمل نکرده است.
 
اردکانیان گفت: این در حالی است که در دنیای امروز بسیاری از کشور‌ها مسیر توسعه را از تربیت اقتصاد غیر کشاورزی و روستایی آغاز کرده‌اند.
 
در روستا‌های کشور ما خوشبختانه این قابلیت وجود دارد که از طریق صنایع تبدیلی، گردشگری و صنایع دستی سهم اقتصاد غیرکشاورزی ارتقا یابد که البته مصرف آب بر آن‌ها کمتر است.

نظر شما