شناسهٔ خبر: 30057056 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«شاه لیر» نمایش گیشه نیست

تهران - ایرنا - کارگردان نمایش شاه لیر با بیان اینکه این نمایش شکسپیر، 40 سال پیش موضوع پایان نامه اش بوده، گفت: حالا پس از این سالها با تغییر نگرش نسبت به این اثر، آن را به صحنه بردم و هدف من و گروه از به صحنه بردن نمایش شاه لیر، فعالیتی فرهنگی و غیر گیشه ای بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، مسعود دلخواه در نشست خبری نمایش شاه لیر که با حضور مهدی سلطانی بازیگر، نادر مشایخی آهنگساز و برخی از عوامل این نمایش برگزار شد، اظهار داشت: عوامل این نمایش به دنبال دستمزد یا شرایط ویژه ای نبودند و قراردادها با انعطاف بسته شد اما شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی قول داده است تا کمک هزینه ای را به این نمایش پرداخت کنند که رقم مشخصی ندارد تا متضرر نشویم و بتوانیم به تعهدات عمل کنیم.
گفتنی است، نمایش «شاه لیر» از بیستم آبان ماه اجرای خود را در سالن اصلی تئاتر شهر آغاز کرد.
دلخواه با بیان اینکه در این مدت سالن از مردم هنردوست تهران و حتی شهرستان ها پر شد و واکنش های ارزشمندی به کار داشتند، خاطرنشان کرد: تجارت و گیشه محور ما قرار نداشت و تلاش کردیم مخاطبان که از تماشای این نمایش لذت می برند به سالن بیایند.
وی با بیان اینکه در این نمایش بیش از یکصد نفر به عنوان عوامل از هنرمندان آماتور تا حرفه ای از دو نسل جوان و پیشکسوت حضور داشتند تصریح کرد: این موضوع یک اتفاق و رویداد فرهنگی به حساب می آید.
کارگردان نمایش مفیستو با بیان اینکه آثار کلاسیک با زمان و مکان حرکت می کنند و فرازمانی محسوب می شوند، اظهار داشت: شاه لیر شکسپیر از دوران دانشجویی ذهنم را به خود مشغول کرده بود و پایان نامه قطور برای کارشناسی در این زمینه نگاشتم و حالا پس از گذشت 40 سال با تغییر نگرش و تفاوت های رویکردی آن را به صحنه نمایش بردم.
وی افزود: در ایران تعداد انگشت شماری بازیگر، توانایی ایفای نقش شاه لیر را داشتند که یکی از آنها مهدی سلطانی بود و بسیار خرسندم که ایشان این نقش را پذیرفتند.

** سیستم تبلیغات نمایش در ایران توهین آمیز است
دلخواه با بیان اینکه سیستم حاکم بر تبلیغات تئاتر بدون احتساب مناسبات دولتی و خصوصی با مشکلاتی مواجه است که یک شبه به وجود نیامده اند و یک شبه قابل حل نیستند، اظهار داشت: اینکه یک گروه هنرمند و پیشکسوت از نهادی به نهاد دیگر یا به شهرداری ها بروند تا بتوانند تابلوی تبلیغاتی را اجاره کنند بسیار توهین آمیز است.
وی افزود: این مشکلات باعث می شود من به عنوان کارگردان تنها 20 درصد از تمرکز خود را بر یک پروژه اجرایی بگذارم و 80 درصد دیگر تمرکزم صرف دغدغه های مالی یا تبلیغاتی شود.
این کارگردان تئاتر تاکید کرد: رادیو، تلویزیون و شهرداری ها در زمینه تبلیغات کم کاری می کنند و فراموش کرده اند که در این زمینه وظایفی را بر عهده دارند.
وی تصریح کرد: تئاتر ما باید سر و سامان پیدا کند و مشکل بزرگ این است که یک جوان انرژی دارد به دنبال مسائل تبلیغاتی و مالی دوندگی کند اما برای یک گروه با این عوامل پیشکسوت و اساتید دانشگاهی توهین محسوب می شود زیرا ما به دنبال انجام یک کار تجاری نبوده ایم.

** تماشاگران ایرانی برای یک نمایش خوب زمان می گذارند
دلخواه گفت: تصوری کاملا اشتباه در مورد تماشاگران ایرانی وجود دارد که همه چیز را کوتاه می خواهند اما مخاطبان تئاتر بسیار فرهیخته هستند و برای یک نمایش ارزشمند زمان صرف می کنند.
وی با بیان اینکه برای نمایش شاه لیر یک فرصت آنتراکت وجود دارد، تاکید کرد: در هیچ شبی بعد از زمان آنتراکت تماشاگران اجرا را ترک نکردند و چند تجربه اینچنینی باعث شده تا از طولانی بودن زمان اجرا نترسم.
وی افزود: شکسپیر مانند حافظ و مولانا میراث فرهنگی تمام جهان است و این هنرمند بخشی از تئاتر هر سرزمینی محسوب می شود.
ادامه دارد....
فراهنگ ** 7561 ** 1418

نظر شما