شناسهٔ خبر: 30056837 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر علوم در نشست شورای ستاد خیرین تاکید کرد

ضرورت استفاده از ظرفیت خیرین آموزش عالی در تشکیل صندوق‌های پژوهش و فناوری

وزارت علوم و تحقیقات

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری براستفاده از سرمایه گذاری خیرین آموزش عالی در صندوق های پژوهش و فناوری در استان ها، استفاده از کمک های دانش آموختگان هر دانشگاه در ستاد خیرین آن دانشگاه و بهره گیری از ایرانیان مقیم خارج از کشوردر کمک به دانشگاه ها تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی امروز (سه شنبه) در نشست شورای ستاد خیرین وزارت علوم گفت: ستاد خیرین با هماهنگی صندوق نوآوری و شکوفایی و بررسی ابعاد مختلف موضوع، به فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری خیرین آموزش عالی در صندوق های پژوهش و فناوری در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان و اشتغال فارغ التحصیلان در این شرکت ها اقدام کند.

وزیر علوم جلب مشارکت دانش آموختگان دارای سرمایه، اعتبار و شهرت دانشگاه ها در بنیادهای خیرین دانشگاه ها را یک ضرورت دانست و گفت: علاقه مندان زیادی در بین فارغ التحصیلان دانشگاه ها در راستای مشارکت در رشد دانشگاه محل تحصیل خود وجود دارد و باید مسئولان زمینه را فراهم کرده و افراد موثر را شناسایی و دعوت کنند.

دکتر غلامی گفت: بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور علاقه مند به مشارکت در توسعه آموزش عالی هستند که در این زمینه نیز باید ستاد خیرین وزارت علوم فعالیت جدی را برای شناسایی این هموطنان و ارائه راهکارهای مناسب برای به کار گیری سرمایه های آنها را در دانشگاه ها فراهم کند.

وی تاکید کرد: باید با اطلاع رسانی فعالیت های دانشگاه ها در زمینه حل مشکلات روز جامعه، اعتماد مردم را به مراکز آموزش عالی افزایش دهیم که در این صورت، عموم مردم به حضور در ستادهای خیرین و کمک به دانشگاه ها راغب خواهند بود.

وزیر علوم گفت: ستاد خیرین وزارت علوم به هیچ عنوان به دنبال تمرکز و قیمومیت بر کمیته ها و بنیادهای خیرین در دانشگاه های سراسر کشور و کمک های داوطلبانه مردم نیست و صرفاً هماهنگی و توزیع درست کمک ها را برای رشد همه جانبه آموزش عالی دنبال می کند.

در ادامه این نشست، دکتر حسین عسکریان ابیانه، مشاور وزیر علوم و دبیر ستاد خیرین وزارت علوم گفت: تشکیل بنیادهای خیرین در دانشگاه های فاقد این بنیاد، ارائه اساسنامه الگو به بنیادهای تازه تاسیس، کمک به رفع موانع قانونی خیرین آموزش عالی در موضوع معافیت مالیاتی، طرح های در دست اجرا در دانشگاه ها و ارتباط با ایرانیان مقیم خارج برای جلب کمک به دانشگاه ها ازبرنامه های راهبردی این ستاد است.

وی افزود: ستاد خیرین وزارت علوم تلاش می کند تا کمک های خیرین آموزش عالی به سمت امور پژوهش و فناوری، بورسیه کردن دانشجویان مستعد، حمایت از پایان نامه های تحصیلی و تاسیس شرکت های دانش بنیان هدایت شود.

دکتر مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در این نشست گفت: باید کمک های خیرین از شکل سنتی تاسیس خوابگاه را فراتر برده و به سمت کار آفرینی دانش آموختگان جهت دهی کنیم.

وی افزود: برخی از شیوه های کمک خبرین به دانشگاه ها نیازمند پشتوانه حقوقی و قانونی هستند تا تداوم یابند مانند آنچه هم اکنون در موضوع حمایت های مالیاتی و کمک های ۵۰ درصد از ساخت خوابگاه ها موجود است و باید اینگونه حمایت ها را به موضوعات دیگر نیز تسری دهیم.

در این نشست، دکتر مصلی نژاد عضو شورای ستاد خیرین بر افزایش سرمایه اجتماعی دانشگاه ها در میان مردم در قالب یک طرح کارشناسی، مهندس جمیلی، عضو شورای ستاد خیرین بر افزایش توان اجرایی ستاد خیرین با استفاده از دانشجویان و مهندس سعیدی، عضو شورای ستاد خیرین بر ضرورت استفاده از توان دانشگاه ها برای بومی سازی وافزایش تولیدات داخلی در شرایط تحریم تاکید کردند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در پایان این جلسه، حکم انتصاب اعضای ستاد خیرین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، توسط وزیر علوم، به اعضای حاضر در جلسه، تقدیم شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما