شناسهٔ خبر: 30056744 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه آزاد استان تهران:

وحدت حوزه و دانشگاه، دفاع از نظام است

تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: آنچه موجب شده تا بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب وحدت دفاع از آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی حفظ و ماندگار شود، وحدت حوزه و دانشگاه بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از دماوند، سید محمود رضا آقا میری روز سه شنبه در همایش گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه که با حضور مسئولان شهرستانی و دانشجویان در سال اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند برگزار شد، اظهار داشت: امام خمینی (ره) رمز موفقیت انقلاب را اسلام و وحدت کلمه دانستند زیرا تمامی بزرگان حوزه و دانشگاه برای تحقق انقلاب و آرمان های آن هم پیمان بودند.
وی با بیان اینکه دشمن نتوانست این همدلی و وحدت را تحمل کند، افزود: امام خمینی(ره) به عنوان رهبر دینی انقلاب اسلامی، حرف اول و آخر را زدند و دشمن نیز برای تضعیف و سرنگونی انقلاب نخستین قربانی ترور یعنی شهید مطهری را که در این انسجام نقش بسزایی داشتند، مورد هدف قرار دادند.
این مقام مسئول به دیگر شهدای ترور همچون شهید مفتح اشاره کرد و گفت: دشمن برای نابودی و تضعیف آرمان های انقلاب با وجود 40 سال، همچنان به دنبال اهداف خویش است تا بتواند مفهوم اسلام را نابود کند اما تمامی اهدافش خنثی شده است.
آقا میری با تاکید براینکه اسلام رابطه مکتب حوزه و دانشگاه است، خاطرنشان کرد: بخصوص شیعه که به دلیل اجتهاد و قائل شدن به چهار مکتب قرآن، سنت، عقل و اجماع بسیار اهمیت دارد.
این مقام مسئول با تاکید بر تقویت ارتباط بین بخش های های مختلف، تصریح کرد: حفظ جایگاه ولایت فقیه، بهنگام کردن آموزش ها، کاربردی کردن پژوهش ها، بومی سازی نظریه های علمی به ویژه در علوم انسانی و نقد نظریه های وارداتی، پرهیز دادن مجموعه های علمی از تبعیض در نگرش ها، رشد روحیه خلاقیت و پرهیز از روحیه های خود باختگی و همچنین تقویت نیاز معنوی از موضوعات مهم در وحدت بین حوزه و دانشگاه است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران جایگاه حوزه و دانشگاه را همچون دو بال در کنار هم دانست و افزود: شهید مطهری فرمودند علم سرعت و ایمان جهت می دهد و امروز باید فعالیت های دانشگاه در برخی از رشته ها جهت دارد شود و از ظرفیت های موجود استفاده کنیم.
همچنین حجت الاسلام و المسلمین کاظم فتاح دماوندی، امام جمعه دماوند در این همایش با بیان اینکه امام راحل فرمودند دانشگاه و حوزه علمیه میتوانند دو مرکز برای تمام پیشرفت های کشور و برای تمام انحرافات باشند، اظهار داشت: تا زمانی که این دو قشر با هم پیوند داشته باشند، استقلال کشور پابرجا است.
وی ادامه داد: اگر در کشور به علم اهمیت ندهیم دچار مشکلات مختلف خواهیم شد زیرا همه مشکلات جوامع بشری از نادانی است.
امام جمعه دماوند با اشاره به اینکه دین اسلام با علم آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در کنار توسعه و گسترش علوم برای تحقق پیشرفت های مختلف دنیوی، باید به دنبال معنویت، تقوا و اخلاق نیز باشیم.
حجت الاسلام فتاح دماوندی ادامه داد: هم اکنون در شهرستان دماوند حوزه علمیه برادران و خواهران در کنار دانشگاه ها وجود دارد که قبل از انقلاب هیچ دانشگاه و حوزه علمیه ای نداشتیم.
این مقام مسئول افزود: با توجه به اینکه شهرستان دماوند در شعاع 120 کیلومتری قرار گرفته است و اجازه فعالیت های صنعتی آلاینده را ندارد، از دانشگاه های شهرستان انتظار داریم در این زمینه مطالب و اقدامات کارشناسی و تخصصی صورت گیرد.
وی گفت: دماوند در تولید سیب و عسل موفق است و می تواند در تولید زعفران، گل سرخ پیشتاز باشد و زیرساخت های لازم برای قطب کشاورزی را دارد و این محقق زمانی محقق می شود که قطب فرهنگی و علمی هم باشیم.

** فلسفه وجودی حوزه و دانشگاه، نهادینه کردن پژوهش در جامعه است
فرماندار شهرستان دماوند نیز در این همایش با اشاره به اهمیت جایگاه علم و دانش و تقارن روز وحدت حوزه و دانشگاه با هفته پژوهش، خاطرنشان کرد: شاید در این چند دهه گذشته بیشتر پیشرفت های فیزیکی مد نظر بوده و به راه، آب، برق، مایحتاج روزمره مردم و دیگر مطالبات پرداخته باشیم.
مجید صفری ادامه داد: جایگاه حوزه و دانشگاه و فلسفه وجودی آن برای نهادینه کردن پژوهش در جامعه است و توسعه یک امر درون زا است چراکه بسیاری از مشکلات امروز که فکر می کنیم باید با داشتن پول و بودجه های بسیار حل شود، ریشه در عدم توسعه یافتگی دارد.
وی ادامه داد: محور حوزه و دانشگاه بر تفکر و پژوهش است و اگر این مهم تقویت شود بسیاری از مشکلات کنونی در بخش توسعه و پیشرفت مرتفع می شود و با معضلات بسیار روبرو نخواهیم شد.
این مقام مسئول کم بودن برنامه های پژوهشی، نداشتن اتاق فکر و نسپردن کارها به اهل فن را از جمله معضلات عدم توسعه در یک جامعه دانست و افزود: اگر کارها با فکر و اندیشه انجام شود، بسیاری از هزینه ها و وقت های تلف شده نخواهیم داشت؛ امروز دولت هزینه کارهایی را می دهد که اگر در گذشته 10درصد تفکر می شد نیازی به این همه هزینه نبود.
فرماندار دماوند گفت: سیاست ما این است که بتوانیم قطب آموزش و پژوهش را در کشور به دماوند اختصاص دهیم و این فرصت را داریم؛ امروز صنعت را با محدودیت های خاصی هدایت می کنیم ولی هدف ما ارائه خدمات به بهترین شکل است.
لازم به ذکر است، در پایان این مراسم از 34 پژوهشگر استاد و دانشجو و تیم رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند تقدیر شد.
/7246//1348

نظر شما