شناسهٔ خبر: 30055674 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

رونمایی 12 دستاورد تحقیقاتی و تجلیل از 44 منتخب برتر بخش تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی

صاحب‌خبر -

2 میلیون دلار به ازای واگذاری هر دانش فنی به بخش خصوصی صرفه جویی ارزی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ، امروز سه شنبه در مراسم معرفی و تجلیل از محققان برتر و نمونه های ملی بخش کشاورزی که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: ارزش خالص اقتصادی ناشی از واگذاری رقم گندم آبی نیز تا کنون 12 هزار میلیارد تومان بوده است.

دکتر کاظم خاوازی با بیان این که با تلاش محققان این سازمان طی 20 سال گذشته 43 رقم گندم آبی تولید و به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار داشت: 89 درصد از ارقام گندم آبی که در عرصه وجود دارد حاصل تلاش پژوهشگران داخلی است که در مجموع منجر به 600 میلیارد تومان صرفه جویی ارزی شده است.

وی در ادامه تامین 95 درصد از واکسن های دامی و 25 درصد واکسن های طیور مورد نیاز کشور و حفظ ذخایر ژنتیکی را از دیگر دستاوردهای حوزه تحقیقات بخش کشاورزی دانست.

خاوازی با اشاره به این که در بخش فناوری کشاورزی تا کنون سرمایه گذاری مناسبی صورت نگرفته است، بر توسعه سرمایه گذاری در این بخش تاکید کرد.

وی گفت: بخشی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد به علت عدم توجه به توصیه های پژوهشی ما بوده است و نمونه آن را می توان در مشکلات و مسایل مربوط به سد سازی ما دید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: محققان ما بارها درباره خشک شدن زاینده رود، اهمیت اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری و پیامدهای ناگوار سد سازی ما هشدار داده اند.

وی اذعان داشت: اگر دست اندرکاران کشور به جای سد سازی به آبخیزداری و آبخوانداری توجه می کردند و سرمایه عظیمی که برای ساخت سدها صرف شد به عملیات آبخیزداری اختصاص می یافت اکنون در تامین آب کشور کمک بزرگی می شد.

رییس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: بخشی از تحقیقات ما به فناوری و بخشی دیگر به دانش و ارقام گیاهی تبدیل می شوند و مسولان باید به این دستاوردهای تحقیقاتی و فنی توجه کنند.

وی اظهار داشت: 90 درصد ارقام در حوزه گندم توسط موسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر تهیه و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

خاوازی تصریح کرد: ارقام گندم به طور متوسط 600 کیلوگرم در هکتار موجب افزایش عملکرد شده اند و تنوع عظیمی از ارقام زراعی داریم که پشتیبان تولید هستند.

وی در عین حال از محققان خواست در اعلام هشدار ها برای مشکلات پیش رو از خود پایداری نشان دهند.

خاوازی بر تغییر روش های پژوهشی و کمیته های علمی و فنی نیز تاکید کرد و گفت: به دلیل تغییرات اقلیمی و مشکلات پیش رو، تمام امکانات تحقیقاتی نباید روی یک محصول متمرکز شود و باید از محصول محوری خارج شویم و به سمت پیامد محوری حرکت کنیم.

وی افزود: ما باید سازمان نوآور و پیامد محور شویم و برای اثر بخش تر شدن نتایج تحقیقات، آیین نامه ارتقا و ترفیع محققان و اعضای هیات علمی نیز تصویب شود.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: گاهی مشکلات آنی در بخش کشاورزی ایجاد می شود که با چند تحلیل می توان راه حل آن را پیدا کرد.

وی همچنین تهیه چند مگا پروژه هدفمند در حوزه تحقیقات کشاورزی را از برنامه های این سازمان عنوان کرد و گفت: ما باید توان و انرژی محققان و موسسه های تحقیقاتی مان را بر مگا پروژه ها متمرکز کنیم.

خاوازی، ورود تکنولوژی های نوین در عرصه کشاورزی را ضروری خواند و اظهار داشت: ما باید پژوهشگران را تشویق کنیم تا ارتباطات بین المللی شان را برای کسب یافته های جدید تقویت کنند.

بنابر این گزارش، در مراسم امروز از 12 دستاورد تحقیقاتی بخش کشاورزی رونمایی و 44 منتخب برتر تحقیقات، آموزش و ترویج با اعطای لوح تقدیر،تجلیل شدند.

منتخبان بخش کشاورزی شامل 13 پژوهشگر،7 فناور، دو پژوهشگر مروج ارشد، سه پژوهشگر مروج معین، یک پژوهشگر برتر در حوزه آموزش و ترویج، چهار روسای ایستگاه های تحقیقاتی و یک مسول آزمایشگاهی بودند.

در این مراسم همچنین 19 قرارداد واگذاری دانش فنی به بخش خصوصی به امضا رسید.

با امضای این قرارداد ها،مجموع قراردادهای واگذاری دانش فنی در بخش کشاورزی به 270 مورد رسیده است.

این واگذاری ها از جمله شامل دانش فنی تولید و تکثیر بذور جو با عناوین به رخ، جلگه، خاتم و گوهران،دانش فنی تولید و تکثیر کلزا موسوم به نیما و بذر گندم نان با عنوان هما می باشد.

بنابر این گزارش، فناوری توسعه کشت نشایی گیاه زراعی و ریشه لخت چغندر برای کاهش مصرف آب، دانش تشخیص سریع و غیر مخرب انارهای آلوده به آفت کرم گلوگاه به شیوه اپتیکی، دانش فنی تولید هیبریدهای گلایول، بومی سازی فناوری پوشش دهی بذر 14 گونه گیاهان زراعی و توسعه کشت کینوا در مناطق شور از طریق برنامه های بهنژادی و بهزراعی از جمله دستاوردهای تحقیقاتی برتر معرفی شده در بخش کشاورزی سال 97 است.

نظر شما