شناسهٔ خبر: 30054814 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

خانم وزیری که نماینده ویژه دبیرکل در عراق شد

بغداد - ایرنا - 'یان کوبیچ' نماینده ویژه دبیرکل و رئیس هیات یاری رسانی سازمان ملل به عراق (یونامی) در حالی پس از بهمن ۹۳ (فوریه ۲۰۱۵) تا آذر ۹۷ (دسامبر ۲۰۱۸) این سمت را بر عهده داشت که شخصیت ها و محافل مختلف ملی و خارجی در بغداد از عملکرد او در این سمت ابراز رضایت می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کوبیچ اهل اسلواکی درحالی که این سمت را ترک می کند که تجربه موفقی در برقراری ارتباط و تعامل با طیف ها و بافت های مختلف جامعه عراق اعم از شیعه، سنی، کرد و اقلیت ها و همچنین نمایندگی های دیپلماتیک در بغداد داشت، بویژه آن که بیشتر زمان ماموریت او با هجوم داعش و شرایط ویژه امنیتی در عراق همزمان بود.
یان کوبیچ پیش از این، نماینده ویژه و رئیس (یوناما) ماموریت سازمان ملل متحد برای افغانستان، دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی ملل متحد برای اروپا (OSCE) و از جولای ۲۰۰۶ تا ژانویه ۲۰۰۹ نیز وزیر امور خارجه اسلواکی بود.
یونامی در سال 2003 با درخواست دولت عراق و بر اساس قطعنامه 1500 شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شد. نقش این نمایندگی از سال 2007 پررنگ تر شد و به دادن مشورت به دولت عراق همت گماشت و بویژه در زمینه گفتگوی سیاسی، آشتی، کمک به برگزاری انتخابات و مدیریت روابط بغداد با همسایگانش ورود پیدا کرد.
یان کوبیچ اکنون در حالی این سمت را ترک می کند که خانم 'جنین هانس بلاسرت' وزیر دفاع اسبق هلند بعنوان هفتمین رئیس یونامی جایگزین او شده است.
بلاسرت روز دوشنبه دیدارهای رسمی خود در بغداد با مقامات عراقی آغاز و نخستین دیدارش در مقام نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با 'محمد علی حکیم' وزیر امور خارجه عراق انجام داد.
این سیاستمدار و دیپلمات هلندی متولد سال 1973 است هم با تجربه و هم جوان. وی از اعضای حزب آزادی و دموکراسی هلند (VVD) است.
وی در انتخابات 20 جولای 2004 پارلمان اروپا بعنوان نماینده ائتلاف لیبرال دموکرات ها عضو پارلمان اروپا شد و دوباره در انتخابات 2009 نیز درهمین سمت ابقا شده بود.
بلاسرت در انتخابات 2012 هلند بعنوان اولین زن هلندی پست وزارت دفاع را در دولت جدید این کشور بر عهده گرفت و تا 4 اکتبر 2017 در این سمت باقی ماند و سپس با استعفا از دولت خارج شد.
این دیپلمات هلندی هر چند بیش از 20 سال تجربه کار سیاسی و دیپلماتیک دارد و در چندین منصب بالای دولتی و پارلمانی خدمت کرده است اما علت استعفای او یک نقطه منفی در کارنامه دیپلماتیک او بشمار می رود.
جولای 2016 در جریان یک عملیات آموزشی در شهر کیدال در شمال شرقی کشور مالی یک انفجار سبب کشته شدن دو سرباز هلندی و مجروح شدن سه تن دیگر از آنان شد. تحقیقات دولتی انجام شده در خصوص این حادثه، از ناکامی های فراوان وزارت دفاع هلند در چارچوب مشارکت در ماموریت نیروهای حافظ صلح وابسته به سازمان ملل در مالی حکایت داشت، امری که موجب استعفای وزیر دفاع شد.
بلاسرت پیش از این در ژانویه 2017 و در کسوت وزیر دفاع هلند به عراق سفر کرد تا از نیروهای کشورش که ماموریت آموزش و حمایت از نیروهای نظامی عراق و پیشمرگه های کرد عراق در جنگ علیه داعش را بر عهده دارند، سرکشی کند.
آغاز ماموریت نماینده ویژه جدید دبیرکل و رئیس هیات سازمان ملل برای یاری رسانی به عراق (یونامی) با ایام جشن نخست سالگرد پیروزی نظامی بر داعش و هفته های نخست دولت جدید به رهبری 'عادل عبدالمهدی' دوره آرامتری برای ماموریت این هیات نوید می دهد.
خاورم*4**380**

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما