شناسهٔ خبر: 30054551 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت:

۸۲ درصد علت مرگ‌ها در کشور بیماری‌های غیرواگیر است/ آغاز مطالعه سلامت مادران وکودکان

خبرگزاری میزان- معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۸۲ درصدمرگ‌ها درسال ۲۰۱۷ در کشور به علت بیماری‌های غیرواگیر بوده است، گفت: مطالعه سلامت مادران وکودکان آغاز شده و زیرساخت مهمی برای حوزه تحقیقات خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان رضا ملک زاده در مراسم چهاردهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان که دربیمارستان مفید تهران برگزار شد، اظهارداشت: بر اساس مطالعه GBD که توسط ۳۵۰۰ محقق دردنیا درحال انجام است و حدود ۲۰۰ ایرانی نیز در این مطالعه مشارکت دارند، شاخص‌های مختلفی همچون امید به زندگی و سطح سلامت کشور‌ها مورد بررسی قرار گرفته و بر همین اساس امید به زندگی، بدو تولد در میان زنان ایرانی به حدود ۸۰ سال و درمردان به ۴/۷۶ سال رسیده است که نسبت به آنچه پیش بینی می‌کردیم امروز وضعیت بهتری داریم.

وی افزود: مرگ و میر کودکان و نوزادان نیز بر اساس این تحقیق در کشور ما مشخص شده که کاهش یافته و این موضوع از افتخارات نظام سلامت ایران است و علی رغم وجود جنگ تحمیلی، تحریم‌های دشمنان، حوادث طبیعی و سایر مشکلات توانسته‌ایم به این وضعیت خوب در منطقه در حوزه سلامت برسیم.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: امروز بیماری‌های اسهالی حدود صفر شده ومرگ و میر مادران باردار به شدت کاهش یافته است. البته برای اینکه در زمینه کاهش بیشتر بیماری‌های نوزادی موفق شویم به امکانات بیشتری نیاز داریم.

ملک زاده اعلام کرد: در سال ۲۰۱۷، ۳۸۰ هزار مرگ در ایران داشتیم که ۷ درصد آن مربوط به مادران وکودکان، ۱۱ درصد مربوط به حوادث وتروما‌ها و ۸۲ درصد به علت بیماری‌های غیرواگیر بوده است و این نشان می‌دهد نقش متخصصان کودکان در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر بسیار موثر است.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت در ارتباط با تولید علمی در حوزه سلامت گفت: در سال ۱۹۷۸ و قبل از انقلاب تنها ۷۵۰ مقاله در حوزه سلامت داشتیم که پس از جنگ تحمیلی این آمار نیز روند کاهشی داشت، ولی طی ۲۰ سال گذشته رشد خوبی را شاهد بوده‌ایم، به طوری که درسال ۲۰۱۶ درمنطقه از ترکیه نیز جایگاه بالاتری را به دست آوردیم. از نظر استنادات هم بالاتر از همه کشور‌های منطقه قرارداریم.

وی با اشاره به رشد سریع کیفیت تولید علم و کمیت آن طی سال‌های گذشته گفت: درسال ۲۰۱۸ جزو ۱۵ کشور تولید علم میان ۲۰ کشورجهان بوده ایم. همچنین ۳۰ درصد از تولید علم اکنون دربخش سلامت است و سهم مقالات علوم پزشکی دریک درصد مجلات دنیا و یک درصد مقالات پراستناد قرار دارد.

معاون وزیر بهداشت عنوان کرد: رتبه تولید علم درحوزه کودکان البته درکشور ما نسبت به کل، بیشتر بوده ودر این زمینه رتبه ۲۲ را داریم، ولی در کل علم در رتبه پانزدهم قرار داریم و این نشان می‌دهد باید کار‌های پژوهشی بیشتری درحوزه کودکان واطفال انجام گیرد.

وی از آغاز مطالعه سلامت مادران و فرزندان واجرای پایلوت آن دراستان‌هایی مانند اصفهان، یزد، سمنان، رفسنجان و ساری خبر داد و گفت: این مطالعه زیرساخت مهمی درانجام تحقیقات در حوزه کودکان خواهد بود و ۱۵ هزار زوج وکودک وارد این مطالعه خواهند شد که تا حالا حدود ۷ هزار مورد ثبت شده است.

انتهای پیام//

برچسب‌ها:

نظر شما