شناسهٔ خبر: 30053987 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه شریف:

دانشجوی دکتری باید از طریق فعالیت‌های علمی ارزیابی شود

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: کنکور راه پذیرش دانشجوی دکتری نیست و باید از طریق فعالیت‌های علمی مورد ارزیابی قرار بگیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمود فتوحی در مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه خانواده فناوری شریف و اقتصاد دانش‌بنیان که عصر امروز در تالار جابر بن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: در دانشگاه صنعتی شریف، شورای راهبردی و برنامه‌ریزی ایجاد شده که برای ۵۰ سال بعدی عمر دانشگاه برنامه‌ریزی می‌کند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: استقلال نسبی مالی دانشگاه و ثمربخشی و اثربخشی اجتماعی آن از اهداف ایجاد این شوراست و هدف ما جذب بهترین اساتید و دانشجویان برای تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآمد است .

وی اضافه کرد: تعداد ۳ هزار و ۸۸۰ نفر متقاضی هیأت علمی دانشگاه بودند که از این تعداد ۸۰ نفر پذیرفته شدند. از اساتید پذیرفته‌شده تعداد ۶۴ درصد فارغ‌التحصیل خارج از کشور و ۹ درصد دیگر دانشگاه‌ها و ۲۷ درصد فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف هستند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: به‌روزرسانی و بازنگری دروس نیز در برنامه‌ها قرار دارد و تلاش ما بر این است که بهترین دانشجویان را پذیرش کنیم گرچه در مورد نحوه پذیرش دانشجوی دکترا انتقاد داریم و می‌گوییم کنکور راه پذیرش دانشجوی دکتری نیست و باید از طریق فعالیت‌های علمی مورد ارزیابی قرار بگیرند.

وی گفت: در المپیاد دانشجویی کشور دانشگاه شریف با ۱۴ مدال رتبه اول را کسب کرد و این در حالی است که این دانشگاه همه رشته‌ها را نداشته و در همه رشته‌های المپیاد شرکت نکرده است.

فتوحی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم علاوه بر فعالیت در مرز دانش، فعالیت‌هایی در حوزه پژوهش و در راستای نیاز علمی و صنعتی داشته باشیم و این دانشگاه در پژوهش، ارتباط با صنعت، کارآفرینی و پارک علم و فناوری تمرکز دارد.

وی ادامه داد: در حوزه پژوهش به دنبال فعالیت کیفی هستیم و امسال سه مقاله یکی در نیچر و دو مقاله در ساینس منتشر شد. ما در چند سال اخیر به دنبال رشد کمی نبودیم ولی رشد کیفی خوبی داشته‌ایم.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: در خصوص  استخدام پژوهشگران پسادکترا، دانشگاه شریف رتبه اول را در به‌کارگیری این افراد داشته است.کتاب اخلاق و پژوهش چاپ‌شده و برنامه ساماندهی پژوهشکده‌ها در جهت تقویت آن‌ها برای تحقق اهداف دانشگاه را در دستور کار داریم.

فتوحی تأکید کرد: در حوزه ارتباط با صنعت، دانشگاه تلاش کرده تا آرزوی دیرینه این ارتباط محقق شود و در بین اساتید دانشگاه شریف تقریباً ۳۰ درصد درگیر پروژه‌های ارتباط با صنعت هستند  که باید این آمار افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: تأسیس دفتر پتنت، موسسه نوآوری و فناوری دانشگاه شریف و تشکیل صندوق مشترک برای ارتباط با صنعت از دیگر اقدامات دانشگاه است. همچنین، پارک علم و فناوری دانشگاه سال گذشته افتتاح شد و ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان در اطراف آن شکل‌گرفته است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پایان خاطرنشان کرد: استقلال مالی نسبی دانشگاه از برنامه‌هایی است که نیاز به یک مدل مالی دارد و در معاونت پژوهشی دانشگاه شریف دنبال می‌شود.

انتهای پیام/4085/4107/پ

 

نظر شما