شناسهٔ خبر: 30052527 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سفیر سابق انگلیس در سازمان ملل:

چرا انگلیس نگران موشکهای ایران هست و نگران موشکهای عربستان نیست؟!

نماینده سابق انگلیس در آژانس بین المللی انرژی اتمی با ارائه دلایلی مستند، دولت لندن را به نفاق و اتخاذ رویکردهای دوگانه در قبال ایران متهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، «پیتر جنکینز» عضو ارشد مرکز سیاست امنیتی ژنو و سفیر سابق انگلیس در سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی، در مطلبی که در «لوبلاگ» منتشر شد، دولت‌های غربی به ویژه لندن را از بابت اتخاذ سیاست‌های دوگانه در قبال برنامه موشکی ایران، به دو رویی متهم کرد.

وی با اشاره به ادعای «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اینکه آزمایش موشکی اخیر ایران «از توجیه آن در قالب دفاع ملی فراتر می‌رود»؛ گفت: این ادعا القا کننده این موضوع است که هنجاری بین المللی برای ارزیابی اینکه آیا سامانه‌های تسلیحاتی به عنوان ابزار دفاعی استفاده می‌شوند، وجود دارد حال آنکه این امر صحت ندارد.

جنکینز می‌افزاید: تصور کنید که با اتکا به این (قانون نانوشته) به انگلیس بگوییم راهبرد بازدارندگی هسته‌ایش در قالب دفاع ملی توجیه پذیر نیست.

این دیپلمات سابق در ادامه، این ادعای لندن را دورویی تلقی می‌کند چراکه رژیم صهیونیستی موشک‌هایی دارد که بُرد آنها به مراتب بیشتر از موشکهای ایران است. پس با این حساب، طبق چه استدلالی ایران حق موازنه قوا را ندارد! علاوه بر این، سهم عربستان سعودی که به لطف غرب از همه انواع تسلیحات پیشرفته برخوردار است در ثبات زدایی از خاورمیانه چیست؟

عربستان همچنین موشکهایی میان بردی دارد که جای سوال است چرا انگلیس نگران آنها نیست. اسراییل هم دارای تسلیحات شیمیایی و هسته ای است و جای تعجب است انگلیس نگران آنها نیست.

وی همچنین از بابت اینکه «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز در این دورویی، همتای انگلیسی را همراهی می‌کند، ابراز تاسف کرده و می‌گوید: آیا اروپا قرار است به این شیوه اعتماد ایران را برای ماندن در برجام جلب کند!

جنکینز در ادامه فرضیه‌ای متناقض را مطرح کرده و احتمال می‌دهد چنانچه ایران طی ۱۰ سال آینده با اتکا به قدرت موشکی خود قادر به تخریب دارایی‌های راهبردی دشمن شود؛ کمتر از گذشته به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود فکر خواهد کرد. به این ترتیب، موشک‌های میان برد و متعارف ایران به مبنایی برای ثبات خاورمیانه بدل خواهند شد و تضمینی خواهند بود برای آنهایی که نگران فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند.

وی در نهایت باز هم از دورویی انگلیس شکایت کرده و گفت اگر لندن این همه درباره موارد «ناسازگاری» با قطعنامه‌های شورای امنیت نگران است، پس چرا آنگونه که شایسته بود به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و خروج آمریکا از برجام واکنش نشان نداد.

نظر شما