شناسهٔ خبر: 30052160 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

همزمان با دهم ربیع‌الثانی؛

قم سوگوار رحلت بانوی کرامت شد

قم - همزمان با دهم ربیع‌الثانی سالروز رحلت غریبانه حضرت فاطمه معصومه(س)، شهر مقدس قم و بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) سوگوار رحلت آخت الرضا(ع) است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با سالروز رحلت مظلومانه و شهادت‌گونه دردانه امام هفتم شیعیان امام موسی کاظم(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) شهر مقدس قم از شامگاه دوشنبه سیاهپوش عزای این بانوی بزرگ اسلام است.

قم عزادار بانویی است که به یمن وجود بارگاه ایشان، این شهر حرم اهل بیت(ع) نام گرفته؛ همان دختر موسی بن جعفر(ع) که برای دیدار برادر راهی سرزمین خراسان شد و در بین مسیر پس از بیمار شدن به شهر قم آمد و ۱۷ روز در این دل کویر به عبادت مشغول شد تا دریای دل‌های عاشقان اهل بیت(ع) را تا قرن‌ها پس از رحلتش گرداگرد حریم قدسی‌اش گردهم بیاورد.

قم عزادار بانویی است که امام جواد(ع) در وصف ایشان فرمود: «هرکس قبر عمه‌ام در قم را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود».

هیئت‌های عزاداری از عصر دوشنبه در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به سمت حرم مطهر حرکت کردند و در بارگاه کریمه اهل بیت(س) به عزاداری پرداختند.

برنامه سوگواره خورشید در شب رحلت حضرت معصومه(س) ویژه بانوان در شبستان نجمه خاتون برگزار شد و مداحان قمی نیز در شب وفات در مسجد بالاسر حرم مطهر گردهم جمع شدند و به نوحه‌خوانی پرداختند.

هیئت‌های مذهبی بزرگ قم از جمله هیئت رزمندگان اسلام و هیئت خادم الرضا(ع) نیز مراسم عزاداری برگزار کردند و بسیاری از جوانان و نوجوانان در این مراسم شرکت کردند.

زائر اولی‌ها نیز که از شهرهای مختلف کشور به شهر مقدس قم سفر کرده بودند در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) حاضر شدند.

تعداد زیادی از زائران عراقی از شهرهای مختلف کربلا و نجف نیز به صورت گروهی با حضور در حرم مطهر بانوی کرامت به عزاداری مشغول شدند.

عراقی‌های مقیم قم در اطراف حرم مطهر نیز موکب‌های خود را بر پا کرده و از زائران بانوی کرامت پذیرایی می‌کنند.

مراسم رحلت حضرت معصومه(س) نیز از سوی تولیت حرم شامگاه دوشنبه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد و زائران و مجاوران بسیاری در این مراسم شرکت کردند.

از صبح امروز سه‌شنبه در سالروز شهادت اخت الرضا(ع) نیز خادمان بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) از محل بیت النور محل عبادت بانوی کرامت به سمت حرم مطهر حرکت کردند و در مصیبت رحلت شهادت گونه آن حضرت اشک ماتم ریختند و به سینه زدند.

بازار قم و پاساژهای اطراف حرم مطهر به احترام سالروز رحلت کریمه اهل بیت(س) تعطیل شدند و پرچم‌های مشکی بر سردرب مغازه‌ها بر افراشته شده است.

طلاب و روحانیون نیز درس‌های خود را تعطیل کردند و در جوار بارگاه کریمه اهل بیت(ع) مراسم عزاداری برپا کردند و در دفتر و بیوت مراجع عظام تقلید نیز مجلس عزاداری برقرار بود.

دسته‌های عزاداری نیز یکی پس از دیگری به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند و در عصر رحلت حضرت معصومه(س) نیز در حرم مطهر ویژه برنامه‌هایی برگزار می‌شود.

نظر شما